Kultura w Poznaniu

Film

PROSTO Z EKRANU. Syndrom Kasandry

Nicole Kidman, Charlize Theron i Margot Robbie na jednym ekranie to już samo w sobie potrójna zachęta, by wybrać się na Gorący temat. Jest jednak powód, dla którego znacznie bardziej powinniście zobaczyć ten film - nieustannie powielany mechanizm przemocy i zależności, o którym nie wolno przestać mówić na głos.

FESTIWAL SPUTNIK. Czasem trzeba puścić

Na tegorocznym Festiwalu Filmów Rosyjskich zagościł Człowiek, który wszystkich zaskoczył w reżyserii Nataszy Mierkułowej i Aleksieja Czupowa. Film zaprezentowano na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie nagrodzony został w konkursie Horyzonty w kategorii "Najlepsza aktorka".

FESTIWAL SPUTNIK. Portret ludzkich możliwości

Leonid Krugłow w swojej Wielkiej drodze północnej przekonuje, że każde miejsce na Ziemi ma swoją historię, a ta jest warta opowiedzenia. Film dokumentujący jego podróż arktyczną szlakiem Siemiona Dieżniewa zaprezentowany został trzeciego dnia poznańskiej odsłony Festiwalu Sputnik.

FESTIWAL SPUTNIK. Prostota i niejasności

Realistyczny i oszczędny w środkach. Taki jest obraz Pewnego razu w Trubszewsku w reżyserii Larisy Sadiłowej, którego premiera odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes. W Poznaniu zagościł na Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik.

FESTIWAL SPUTNIK. Napięcia między słowami

Trudno o lepszy tytuł na pierwszy dzień poznańskiej repliki Sputnika. Wielka poezja Aleksandra Ługina, która międzynarodową premierę miała na prestiżowym festiwalu Busan, to spadkobierczyni krajowego kina akcji. Jej niespokojny rytm wyznacza marne wierszoklectwo i prostackie wierszyki, a nade wszystko surowa poetyka przemocy.

PROSTO Z EKRANU. Ludzka komedia

Tam gdzieś musi być niebo Eli Suleimana to propozycja zdecydowanie nie dla każdego. Trochę znudzi, trochę rozbawi, a trochę zachwyci. Proporcje w jakich zajdzie każda z tych reakcji zależą wyłącznie od Was samych.

Nie będzie odwrotu

W programie poznańskiej odsłony 13. Sputnika są m.in. Byk w reżyserii Borisa Akopowa, któremu przyznano Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych oraz obrazy nagrodzone II i III nagrodą - Braterstwo Pawła Łungina oraz Port, którego reżyserką jest Aleksandra Strielanaja. 

Każdy może być jeleniem

Do świata przedstawionego wkrada się makabra, sama zaś opowieść staje się, jak to u Dupieux, potwornie śmiesznym komentarzem na temat filmowego show-biznesu i bycia "panem reżyserem" - o filmie "Deerskin" pisze Bartosz Żurawiecki.

Łabędzi śpiew

Renée Zellweger, która po kolejnych operacjach plastycznych nie przypomina już pucułowatej Bridget Jones, praktycznie stopiła się z postacią - o filmie "Judy" pisze Przemysław Toboła.

A przecież mi żal

O filmie "Tajemnica Henriego Picka" pisze Przemysław Toboła. Premiera na dużym ekranie - 27 grudnia.

PROSTO Z EKRANU. Krajobraz wszechwładzy

Osierocony Brooklyn Edwarda Nortona z nim samym w roli głównej to przeszło dwie godziny dobrego kina gatunkowego w starym stylu. Detektywistyczna zagadka oplatająca społeczno-polityczny wymiar tego filmu to sprawnie i interesująco przyrządzony kąsek dla widzów rozsmakowanych w klasycznych kryminałach i ulotnym klimacie lat 50.

PROSTO Z EKRANU. Kaganek człowieczeństwa

Legenda głosi, że Diogenes, filozof grecki, przechadzał się po ulicach Aten w biały dzień z zapaloną latarnią i twierdził, że "szuka człowieka", co miało być symbolem niewiary starożytnego myśliciela w istnienie prawdziwego człowieka. Fernando Meirelles zdaje się w podobny sposób przechadzać z kamerą po wypełnionym blichtrem Watykanie, przysłuchując się rozmowom dwóch najważniejszych postaci katolickiego świata i szukając wśród wszechobecnych luksusów zagubionego człowieczeństwa.

PROSTO Z EKRANU. Niewidzialni

Osiem lat temu Olivier Nakache i Éric Toledano wyreżyserowali "Nietykalnych" - film, który okazał się jedną z najbardziej kasowych produkcji w historii francuskiego kina. Za sprawą "Nadzwyczajnych" w dużej mierze powracają do tematu niepełnosprawności, choć tym razem serwują nam emocje o nieco innej proweniencji.

Wygrać wojnę, stracić pokój

Krajem przewodnim 14. edycji AfryKamery, czyli festiwalu kinematografii afrykańskich, jest w tym roku Sudan. W trakcie poznańskiej repliki zobaczymy najlepsze filmy z kontynentu, w tym arcydzieło Hajooja Kuki "aKasha". Wydarzenie rozpocznie się w czwartek 12 grudnia, obejmie czternaście projekcji i potrwa sześć dni.

ALE KINO. Stalinizm oczami dziecka

- W naszym społeczeństwie nadal tkwią traumy związane ze stalinizmem, których nie udało się nam pozbyć - mówi Moonika Siimets* z Estonii, reżyserka filmu "Mała towarzyszka", prezentowanego w programie festiwalu Ale Kino!

ALE KINO. Padłeś? Powstań!

Wiele obiecywałem sobie po filmie "Miara człowieka". Za scenariusz odpowiadał David Scearce, autor znakomitego "Samotnego człowieka". Do tego kilka znanych nazwisk w obsadzie, na czele z Donaldem Sutherlandem. To nie mogło się nie udać, a jednak czuję lekki niedosyt.

ALE KINO. W kostiumie Indianina z Walmartu

W kanadyjskim dramacie "Kolonia" możemy odkryć wielki talent Emilie Bierre, wschodzącej gwiazdy kina kanadyjskiego. W programie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino to jeden z najlepszych filmów, jeśli nie najlepszy.

W imię ojca

O najnowszym filmie braci Dardenne - "Młody Ahmed" - pisze Bartosz Żurawiecki. Polska premiera - 6 grudnia.

PROSTO Z EKRANU. To światło jest moje

Jak na reżysera przed czterdziestką Robert Eggers tworzy zaskakująco dojrzałe kino. Jego monochromatyczny Lighthouse z Willemem Dafoe i Robertem Pattinsonem to reżyserski i aktorski popis najwyższych lotów. Wymagający, ale wart podjętego wysiłku.

ALE KINO. Fałszywa otoczka

Wiele oczekiwałem po "Mój dziadek jest kosmitą", a bardzo się zawiodłem! Ten koprodukcyjniak, w którym partycypowało aż siedem krajów europejskich, okazał się przykładem tego, jak nie powinno się dziś robić filmów dla dzieci w wieku 10+.

1 22 Strona 23 24 25 26