Kultura Poznań.pl

Teatr

Tradycja i nowoczesność
 

Tradycja i nowoczesność

Spektakle teatralne niezależnych zespołów z Tokio, Kioto i Tsu będzie można zobaczyć w Poznaniu w ramach Przeglądu Teatru Japońskiego - od 3 do 7 grudnia w siedzibie Fundacji Malta i w Teatrze Nowym.

czytaj więcej
Teatr mocno zaangażowany
 

Teatr mocno zaangażowany

- Gdy mieszkałem w Poznaniu przez szesnaście lat, byłem mocno związany z Teatrem Ósmego Dnia. Nie byłem członkiem, ale pozostawałem pod wrażeniem jego mocy artystycznej - mówi Marcin Liber *, reżyser paradokumentalnego przedstawienia o Ósemkach "Ach, jakże godnie żyli", którego premiera odbędzie się 23 listopada w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

czytaj więcej
Całe życie z wariatami
 

Całe życie z wariatami

To nie żart, wczoraj na moją listę najważniejszych dzieł traktujących o męskiej przyjaźni, po m.in. wydanych pod koniec lat 30.w USA Myszach i ludziach Johna Steinbecka i oscarowym Green booku Petera Farrelly'ego z 2018 roku, trafił Ja, Bałwan. Tekst Maliny Prześlugi w reżyserii Artura Romańskiego pokazał Teatr Animacji.

czytaj więcej
Spektakl do odkrycia
 

Spektakl do odkrycia

Rok Wyklętych w Polskim Teatrze Tańca zakończy premiera spektaklu Fabula rasa z choreografią Macieja Kuźmińskiego. To najprawdopodobniej pierwsza tego rodzaju realizacja, w której wykorzystano muzykę Stanisława Moniuszki.

czytaj więcej
Mokre, krwawe miejsce
 

Mokre, krwawe miejsce

28 dni to wstrząsająca, kosmiczna podróż w głąb człowieka, prowadząca widza po meandrach nie tylko i nie tyle miesiączki, co odsłaniająca toksyczne aspekty relacji damsko-męskich. Mianowicie przemoc stosowaną przez mężczyzn na kobietach: od słownej i psychicznej, przez wykluczenie i nierówne traktowanie, aż po fizyczną.

czytaj więcej
Na dobre i na złe
 

Na dobre i na złe

O tym m.in. czym jest przyjaźń i jak sobie radzić z przemijaniem opowiada "Ja, Bałwan", najnowszy spektakl Teatru Animacji. Sztukę Maliny Prześlugi reżyseruje Artur Romański.

czytaj więcej
Ślady znikania
 

Ślady znikania

Nie wiadomo dlaczego niektóre z pingwinów oddalają się od swojej kolonii, by ruszyć w samotną wędrówkę ku lodowcowym szczytom. Tam dokąd zmierzają, nic je nie czeka prócz śmierci, a jednak, nawet jeśli je zawrócić, ponawiają swój samobójczy bieg w stronę gór...

czytaj więcej
Jak kłamiemy
 

Jak kłamiemy

- W "LUEGEN" Kassandra mówi: "dla mnie wszystko to, co się porusza, jest jak wizualny dźwięk" - tak o swojej niesłyszącej aktorce mówi Verena Regensburger*, reżyserka "LUEGEN". Spektakl zobaczymy 14 listopada Centrum Kultury Zamek w ramach cyklu Teatr Powszechny.

czytaj więcej
Rzeczpospolita Mięsna
 

Rzeczpospolita Mięsna

- Do niedawna jeszcze prześladowały mnie straszne sny, w których Niemcy mnie gonili i zabijali - mówi artysta Paweł Hajncel, który sobotę w Teatrze Ósmego Dnia zaprezentuje swój performance "Mięso", po raz pierwszy pokazany w 2011 roku na łódzkim festiwalu Kultura Mięsa.

czytaj więcej
Bez medialnego szumu
 

Bez medialnego szumu

Według policyjnych raportów, każdego roku znika w Polsce ok. 20 tys. osób. Powodów może być wiele, ale niezależnie od tego jak bardzo są różne, historie tych ludzi łączą się w jednym punkcie - traumatycznym doświadczeniu rodzin i bliskich, którzy muszą radzić sobie z nagromadzeniem pytań bez odpowiedzi. 9 listopada w Teatrze Nowym odbędzie się premiera spektaklu "Chciałbym nie być" w reżyserii Adama Ziajskiego, w którym osoby te dostaną głos.

czytaj więcej
Krew na scenie
 

Krew na scenie

- Bardzo dużą siłą dramatu 28 dni. Tragedia cyklu miesiączkowego Olgi Szylajewej jest potencjał utożsamienia się z problemami i stanem, w jakim znajduje się główna bohaterka, a który zmienia się wraz ze zmianami etapów cyklu - mówi Kamila Siwińska, reżyserka jego scenicznej adaptacji w Teatrze Polskim.

czytaj więcej
Każdy spektakl jest inny
 

Każdy spektakl jest inny

Co jakiś czas w Poznaniu można natknąć się na informację, że w repertuarze poszczególnych pubów czy kawiarni przewidziany jest pokaz grupy specjalizującej się w technice improwizacji, potocznie zwanej impro.

czytaj więcej
Obalanie mitów
 

Obalanie mitów

Kantata "Carmina burana" Carla Orffa to jedno z tych dzieł, które przez swoją uniwersalność łączy pokolenia. Pieśni o tematyce biesiadnej i erotycznej staną się tłem dla spektaklu w wykonaniu zespołu Przestrzeń Działań Otwartych realizowanym przez osoby niepełnosprawne, który będzie można zobaczyć w czwartek w Sali Wielkiej CK Zamek.

czytaj więcej
Miasto poza czasem i przestrzenią
 

Miasto poza czasem i przestrzenią

Spektakle poruszające palące kwestie społeczne są obecnie dość częstym zjawiskiem w świecie teatralnym. Twórcy nieustannie podejmują próby poszukiwania języka odpowiedniego dla powagi inscenizowanych tematów. Teatr Biuro Podróży robi to od lat. Ich przedstawienie Złe miasto, wystawione w piątek na deskach Teatru Ósmego Dnia, jest komentarzem w sprawie wyzysku pracowniczego.

czytaj więcej
Tragifarsa zamiast hagiografii
 

Tragifarsa zamiast hagiografii

Biografii Freddie'ego Mercury'ego, którą na deski Teatru Fredry w Gnieźnie przenieśli Maria Spiss (tekst) i Piotr Sieklucki (reżyseria) daleko do hagiografii, w którą skręcił film "Bohemian Rhapsody" w reżyserii Bryana Singera. Obie realizacje łączy i ostatecznie ratuje niezniszczalna muzyka grupy Queen. To jednak zdecydowanie wciąż za mało...

czytaj więcej
Siedem dni Raczaka
 

Siedem dni Raczaka

Kto ma braki w znajomości twórczości teatralnej reżysera i dramaturga Lecha Raczaka, stoi przed niecodzienną szansą do ich nadrobienia. W środę 16 października rozpoczął się siedmiodniowy benefis artysty, podczas którego zaprezentowane zostaną jego cztery spektakle zrealizowane w ostatnich latach.

czytaj więcej
Jaka piękna tragedia!
 

Jaka piękna tragedia!

egnaj mi geście teatralny. Akcie mój ruchowo-werbalny. Dłużej ci nie wierzę, mówię całkiem szczerze" - śpiewają aktorzy z grupy Circus Ferus w "Ostatnim spektaklu". O czym jest to przedstawienie? O zmierzchu teatru offowego czy nowym początku wspaniałego, jeszcze gorszego świata? W tym drugim przypadku artyści mają na myśli ten ogólny, nie tylko teatralny świat.

czytaj więcej
Straszne rzeczy
 

Straszne rzeczy

Spektakl "Grimm" pozwala nam przenieść się w czasie do dzieciństwa, gdy dorośli czytali nam baśnie i opowiadali różne historie. To podróż wzruszająca, dziwnie wesoła, trochę też i przy tym gorzka, a nade wszystko melancholijna. Aktorzy z Teatru pod Fontanną po raz kolejny udowodnili, że potrafią na scenie dotrzeć głęboko do serc publiczności i coś w nich, choćby na chwilę, pozmieniać.

czytaj więcej
Historie światłem napisane
 

Historie światłem napisane

- Ważnym wątkiem w spektaklu jest pokazanie tych, którzy są zawsze w cieniu, a ich głos jest niesłyszalny. Oświetleniowcy to wyjątkowa grupa ludzi, pozostająca tuż za granicą światła scenicznego. Z tymi, z którymi zdarzyło mi się pracować, budowałam zawsze relację partnerską - mówi Weronika Fibich, reżyserka "Na Lightcie". Sobotni, gościnny spektakl Grupy Korpuskularnej LightOff z Ośrodka Teatralnego Kana jest jednym z wydarzeń obchodów 55-lecia Teatru Ósmego Dnia.

czytaj więcej
Atrybuty kobiecości
 

Atrybuty kobiecości

"CICHA! to symboliczna podróż przez życie kobiety od wczesnej młodości do śmierci" - zapowiadają twórcy spektaklu, który będzie miał premierę 11 października w Scenie Wspólnej.

czytaj więcej
Strona 1 2 36