Kultura w Poznaniu

Teatr

W grupie raźniej

Co to znaczy - mieć dom? I czy nasz dom jest połączony z innymi domami? Teatr Animacji zaprasza najmłodszych widzów i ich rodziców do poszukiwania odpowiedzi na te pytania podczas podczas najnowszego spektaklu Tu mieszkamy.

Miłość zaczyna się tam, gdzie kończy ocenianie

Kto słyszał o porozumieniu bez przemocy, ten wie, że żyrafa jest oznaką empatii i szacunku. To właśnie ona jest symbolem Studia Osobowości - szkoły aktorsko-rozwojowej, prowadzonej przez Katarzynę Pawłowską, która w duecie z Maciejem Adamczykiem od ponad trzydziestu lat tworzy Teatr Porywacze Ciał. Metody, które wciela w życie jako artystka, przekłada na sposób pracy z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów. Z okazji 10-lecia Studia opowiedziała nam o granicy między życiem prywatnym a artystycznym, otwartości na drugiego człowieka i programie obchodów jubileuszu.

Warzywa w poszukiwaniu korzeni

Malina Prześluga zajmuje w mojej świadomości szczególne miejsce. Ma bowiem pewien niezwykły dar wyzwalania w odbiorcy swoich dzieł "wewnętrznego dziecka". Jej spektakle poszerzają w widzu perspektywę postrzegania, zachęcają do przyglądania się rzeczom z bliska i z daleka równocześnie. Mają moc aktywizowania samych dobrych, twórczych emocji i reakcji, tak w dziecku, jak i w dorosłym. Nie inaczej było w przypadku napisanej przez nią Włoszczyzny - spektaklu TeatRyli, który wystawiany jest w ramach cyklu Lato z Estradą.

Sto lat o przyszłości

Kamienica, w której mieści się Teatr Nowy, ma długą artystyczną historię, sięgającą pierwszej dekady XX wieku. Już wtedy działały tam scena widowiskowa i kabaret. Dziś Teatr Nowy kończy jubileuszowy sezon stulecia, o którym opowiada jego dyrektor, Piotr Kruszczyński.

Przystanek: planeta kobiet

- Kiedy mieszkałam w raju, nie doceniałam go. Dopiero kiedy go straciłam, zrozumiałam, że nic lepszego nie mogło mnie spotkać - opowiada Rimma Tyshkevych, współtwórczyni projektu Genesis, który Republika Sztuki Tłusta Langusta zaprezentowała w ramach tegorocznej odsłony Poznania na Malcie. Spektakl powstał we Wrocławiu, w programie kobiecych rezydencji, organizowanych przez Instytut Grotowskiego pod hasłem Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Stanowi efekt współpracy trzech artystek: Ewy Kaczmarek, Anastasii Ivasovej i Rimmy Tyshkevych, które powołując się na biblijną przypowieść o stworzeniu świata, opowiadają o własnych tęsknotach oraz współczesnych wymaganiach wobec kobiet.

Muzyczna partytura i szukanie wyłomów

23 czerwca w Teatrze Polskim w Poznaniu miał premierę spektakl Faustus na podstawie Doktora Faustusa Tomasza Manna w reżyserii Katarzyny Minkowskiej, według scenariusza Tomasza Walesiaka. - Chcieliśmy dać pod rozwagę widzowi nie tylko to, czy Adrian jest, czy nie jest geniuszem, ale także istnienie albo nieistnienie diabła, który albo jest wytworem gorączki twórczej Adriana, albo naprawdę zawiera z nim pakt. Czy Adrian zawdzięcza bycie geniuszem siłom zła - czy niekoniecznie nim w ogóle jest? - pytają twórcy spektaklu.

FESTIWAL MALTA. Idzie Troffea!

Igor Shugaleev to białoruski aktor, tancerz i performer, znany już maltańskiej publiczności. W zeszłym roku prezentował performans The body you are calling is currently not available, będący wyrazem sprzeciwu wobec przemocy białoruskiej władzy. Wówczas symulował sytuację zatrzymań i w pozycji klęczącej, ze schyloną głową i dłońmi splecionymi na plecach, spędził godzinę, sekunda po sekundzie odmierzaną na ścianie. Tym razem, podczas Ich heiße Frau Troffea, oddał się tanecznemu obłędowi, odnajdując w nim poczucie wolności.

Wszechświat Faustus

Po Cudzoziemce i Ulissesie przyszedł czas na Faustusa. Teatr Polski kolejny raz sięgnął po klasykę literatury, nie bojąc się wyzwania, jakim jest zmierzenie się z tak monumentalnym, wielowątkowym dziełem. Faustus to coś więcej niż powieść; to cały wszechświat, w którym można zatracić się bezpowrotnie, zwłaszcza jeśli ulegnie się pokusie zrealizowania swoich największych pragnień...

FESTIWAL MALTA. Wędrówka ku transcendencji

Co wspólnego ma hinduska bogini Kali, praktyki szamańskie i voguing? W dzień Parady Równości, w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek, mogliśmy zanurzyć się w barwnym, dźwięcznym i queerowym świecie pełnym międzykulturowych zbiegów okoliczności.

FESTIWAL MALTA. Czym jest rzeczywistość?

Ana Pi to tancerka, choreografka, edukatorka, badaczka, laureatka Artist Research Fellowship w MoMA. W ramach tegorocznej edycji festiwalu Malta zaprezentowała projekt The Divine Cypher, który był wynikiem doświadczeń i wniosków płynących z podróży na Haiti.

Człowiek, współpracuj!

Najnowsza propozycja Teatru Animacji dla dzieci, choć w kolorowym i radosnym anturażu, ma do przekazania porządną dawkę wiedzy o ekologii i różnorodności. Cała nadzieja w jajku premierowo już w najbliższą sobotę!

Antyludzka kompozycja

Twórcy świetnie przyjętej Cudzoziemki wracają do Teatru Polskiego. Po raz kolejny sięgają do klasyki dwudziestowiecznej literatury - tym razem nie polskiej, a niemieckiej. Na deski przenoszą Doktora Faustusa Thomasa Manna - powieść przedstawiającą losy kompozytora Adriana Leverkühna, który swój geniusz przypisywał paktowi z diabłem.

Wielki finał i zapowiedzi

Jak to w czerwcu bywa, kończą się sezony artystyczne. Instytucje szykują ostatnie premiery, prezentują to, co mają najlepszego w repertuarze i ujawniają plany na następne miesiące. Swego rodzaju prezentację hitów z zapowiedzią sezonu 2023/2024 przygotował Teatr Wielki.

Dryfując w stronę portu

Dla Teatru Wielkiego dobiega końca ostatni sezon "na wygnaniu". Wykonanie Simona Boccanegry Giuseppe Verdiego jeszcze tym razem odbyło się w wersji koncertowej, jednak następne opery będą już wykonaniami scenicznymi w odnowionej siedzibie pod pegazem. Tytuł symbolicznie już wskazuje na przyszły sezon.

Nowy sezon powrotów

Na ten moment zespół i publiczność Teatru Wielkiego czekali dwa lata - po remoncie budynku instytucji na scenie głównej ponownie będą rozgrywać się spektakle i koncerty. Nie bez powodu następny sezon artystyczny zyskał hasło "Powroty". W październiku poznańska opera wróci do swojej siedziby, a także do wydarzeń, które na czas przebudowy i pandemii zniknęły z repertuaru. Nie zabraknie nowopowstałych festiwali i premierowych wystawień.

Przyszłość zaczyna się jutro

W tym roku mija 50 lat od pierwszej edycji Biennale Sztuki dla Dziecka. Mimo okazji do wspominania przeszłości, organizatorzy patrzą w przyszłość - to właśnie ona jest hasłem 24. edycji wydarzenia. Miedzy 29 maja a 4 czerwca będzie zgłębiana za pomocą spektakli, koncertów i warsztatów, kierowanych nie tylko do najmłodszej publiczności. Opowiedziała o nich Joanna Żygowska, dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka i programerka Biennale Sztuki dla Dziecka, w rozmowie z Magdaleną Chomczyk.

Złożeni ze słów, obrazów i muzyki

Teatroza jest "zespołem chorobowo-scenicznym z przemieszczeniami, nierzadko o przebiegu nieciągłym, skokowym, któremu towarzyszy zwykle powidok widza i słuchowy omam oklasku". To jednostka chorobowa wykreowana na potrzeby spektaklu, ale także określenie pasji, która łączy zespół Teatru U Przyjaciół*. Dzięki niej przez ostatnie 20 lat powstało 39 premier. O historii teatru i programie jubileuszowym opowiada Tomasz Zajcher, współzałożyciel Kawiarni i Teatru U Przyjaciół. Uwaga, teatroza może okazać się zaraźliwa!

Kryzysy bywają płodne

- Chcemy przywracać wartość sztuki jako spotkania. W końcu możemy wrócić do sytuacji bycia z żywym człowiekiem i do teatru jako misterium - mówi Justyna Paluszyńska, członkini grupy teatralnej Circus Ferus, która między 11 a 13 maja w Teatrze Ósmego Dnia będzie świętować 10-lecie swojej działalności. O kryzysach, które grupa wzięła na warsztat oraz programie jubileuszu, w tym spektaklu premierowym, opowiedziały artystki związane z Circus Ferus* - Agata Elsner, Karolina Pawełska i Justyna Paluszyńska  - w rozmowie z Magdaleną Chomczyk.

Głos Gałczyńskiego

Zielona Gęś niezmiennie uczy i bawi, tym razem w Teatrze Animacji. To szczery śmiech i gorzka refleksja o Polsce i polskości.

1 2 Strona 3 4 5 6