- Rozedrgana kamera z ręki i neurotyczna gra Avshaloma Pollacka w głównej roli budują nerwowy klimat filmu, w którym autotematyzm miesza się z ostrą krytyką polityczną i społeczną - o filmieKolano Ahed pisze Bartosz Żurawiecki.
- Rozedrgana kamera z ręki i neurotyczna gra Avshaloma Pollacka w głównej roli budują nerwowy klimat filmu, w którym autotematyzm miesza się z ostrą krytyką polityczną i społeczną - o filmieKolano Ahed pisze Bartosz Żurawiecki.
24 mln złotych kosztowała renowacja Fortu VII przy ul. Polskiej. Fort, który dotąd był przede wszystkim siedzibą Muzeum Martyrologii Wielkopolan, będzie teraz także najlepiej zachowanym obiektem fortyfikacyjnym w Poznaniu. I w pewnym sensie - muzeum Twierdzy Poznań.
- Czarno-białe zdjęcia autorstwa Paula Guilhaume przynoszą wrażenia wizualne jak z kina francuskiego Nowej Fali, gdzie bohaterowie też poszukiwali miłości, nieodmiennie się raniąc - o filmie Paryż, 13 dzielnica pisze Przemysław Toboła.
Biżuteria może pełnić rozmaite funkcje: ozdobne, symboliczne, a nawet historyczne. Modny dodatek, prezent na wyjątkową okazję, wyraz oddania i przywiązania, pamiątka po bliskiej osobie. Choćby ze względu na to, jaką nadajemy jej wartość, także jako użytkownicy, ma rozmaite znaczenia. A jednak w głowie wielu osób postrzegana jest tylko jako designerska błyskotka. I chociaż w gruncie rzeczy nie ma w tym niczego złego, dobrze spojrzeć na wyroby jubilerskie z szerszej perspektywy.
Już w czwartek 23 czerwca poznamy laureatów Konkursu 30/30 na najlepszą okładkę płytową 2021. Wernisaż i wręczenie nagród będą miały miejsce w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru. Następnie wystawa będzie dostępna codziennie aż do 31 lipca.
W najbliższy poniedziałek w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, odbędzie się niezwykłe wydarzenie, którego organizatorem jest poznański Teatr Wielki. Publiczność spotka się z arcydziełem muzyki oratoryjnej i jedną z najznakomitszych kompozycji epoki klasycyzmu.
Zakończenie sezonu Filharmonii Poznańskiej miało być pokazem wielkiej symfoniki - i nim było. Przekonujące wykonanie V Symfonii Antona Brucknera zaostrzyło apetyt na koncerty w przyszłym sezonie, a za sprawą solisty Juliana Steckela słuszny entuzjazm wywołał też Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna.
Pokazy z serii Urban View w ramach tegorocznego Short Waves Festival przeszły ogromną metamorfozę. Zaczęło się od ciekawego bloku filmowego poświęconego szeroko rozumianej urbanistyce. Obecnie to już osobna kategoria konkursowa z dwoma pokazami. W tym roku widzowie mogą zobaczyć łącznie aż 13 filmów krótkometrażowych w tej sekcji. I nie dajcie się zwieść tytułowi. Architektura, czy urbanistyka są tylko tematem wyjścia do poważniejszych rozważań.
"Problem nie w tym, że jest nas za dużo - problem w tym, ze wielu żyje, jakby ich była garstka" - napisał argentyński pisarz i dziennikarz Martin Caparrós w swoim Głodzie. Ten wydany w 2016 roku reportaż bywa nazywany kroniką naszych czasów i jedną z ważniejszych książek non-fiction ostatnich lat.
W sobotę, 18 czerwca, w murach poznańskiego Centrum Kultury Zamek odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 14. edycji Short Waves Festival, na której poznaliśmy tegorocznych laureatów. Członkowie każdego z Jury złożonych z przedstawicieli świata filmu i sztuki, jak i publiczność, przyznali nagrody i wyróżnienia w pięciu konkursach: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych, Konkurs Dances with Camera, Konkurs Urban View - o łącznej wartości 47 tys. złotych. W Konkursie Polskim filmy oceniało także Jury Młodych.
Trzy koncerty, dużo nowości, skrajne muzyczne uniwersa i mocne uderzenie na koniec Enter Enea Festival. Dwunastą edycję zamknęła indyjska królowa basu Mohini Dey, a przed nią tanecznym krokiem sceną zawładnęli Marialy Pacheco i Omar Sosa oraz liryczni Chojnacki/Miguła Contemplations.
W ten weekend w Poznaniu najlepiej odnajdą się wszelkiej maści przebierańcy oraz miłośnicy fantastyki w każdym wydaniu, bo po dwuletniej przerwie nareszcie wraca Pyrkon! Ci, którym z fantastyką nie po drodze, mogą poszukać schronienia w teatrze (Ulisses Mai Kleczewskiej - nareszcie w Teatrze Polskim!), salach koncertowych (mistyczne Farmagia Ensemble zaprasza do Dragon Social Club), a takze podczas kameralnych spacerów i spotkań.
Większość z nas nie lubi poniedziałków. Jednak ten najbliższy może być zupełnie inny. No, o ile tylko wieczorem wybierzemy się do Sali Ziemi na MTP, gdzie czekać na nas będzie niezawodny Artur Andrus. Ten, co pił w Spale i spał w Pile, prawdziwy człowiek do zadań specjalnych z aparycją godną Jamesa Bonda Orderu Uśmiechu. A towarzyszyć mu będą Joanna Kołaczkowska, Dorota Miśkiewicz i Janusz Radek. To będzie prawdziwy śmiech na sali!
Już niebawem w poznańskim Dragon Social Club odbędzie się koncert Farmagia Ensemble. To najlepsza okazja, by przekonać się, jak barwna i urzekająca jest tradycyjna muzyka Grecji. Niedzisiejsza, oparta na tym, co dawno minione, czego we współczesnej zostało już niewiele, a jednak również i dziś potrafiąca działać niczym magiczny kompres.
Enter Enea Festival to ten czas w roku, kiedy bardziej rozumiemy jazz. Kiedy nie boimy się rzekomej "trudności" w interpretacji bezkresnych improwizacji. Drugi dzień 12. edycji festiwalu okazał się wyjątkowy: od impresjonistycznych brzmień duetu pianistów, przez pełne wolności skandynawskie trio, po transową reinterpretację uwertury Bajka Moniuszki.
- Po zaborach i I wojnie w największych muzeach było zatrudnionych kilka, kilkanaście, najwyżej 20 osób. Dzisiaj, jeśli mowa o muzeach narodowych, to jest w nich zatrudnionych nawet po kilkaset osób - mówi Tomasz Łęcki*, dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu w rozmowie podsumowującej konferencję Muzeum XXI wieku.