Kultura Poznań.pl

Teatr

Dżungla 2.0
 

Dżungla 2.0

Adaptacja Księgi dżungli Rudyarda Kiplinga w reżyserii Jakuba Szydłowskiego to spektakl poprawny, ale nie porywający. A przede wszystkim nierówny. Momentami intryguje i przykuwa dziecięcą uwagę, by za chwilę pozwolić się jej rozproszyć, a widzom opuścić bajkową dżunglę z uczuciem niedosytu.

czytaj więcej
Nastaw uszy, wyciągnij ręce
 

Nastaw uszy, wyciągnij ręce

Miejsce, nowy spektakl Teatru Atofri kołem się toczy. Przypadek? Nie sądzę. Bo koło to zarazem najprostsza jak i najdoskonalsza figura. Inżynierowie, antropolodzy i... praktycy teatru są zgodni, że trudno byłoby bez niego żyć.

czytaj więcej
Emigracyjna historia Obcych
 

Emigracyjna historia Obcych

Spektakl Obca, który 14 stycznia będzie można zobaczyć w Teatrze Ósmego Dnia, premierę miał 31 lipca ubiegłego roku w Wiosce Wielu Kultur podczas Pol'And'Rock Festivalu w Kostrzynie nad Odrą. To literacki zapis przeżyć, które stały się udziałem młodej Ukrainki, tytułowej Obcej, w związku z przyjazdem do Polski po protestach na Majdanie i wybuchu wojny w Donbasie.

czytaj więcej
Kawałek życia
 

Kawałek życia

Sceniczna charyzma i dojrzałość, mocny, wyrazisty głos, oryginalne, a jednak pozostające w klimacie interpretacje rosyjskich romansów... Mam nadzieję, że recital Alony Szostak - z tym czy innym repertuarem - trafi na stałe na deski Teatru Polskiego. Szkoda byłoby tak ogromny potencjał zamknąć w incydentalnym koncercie.

czytaj więcej
Dzieci w dżungli
 

Dzieci w dżungli

Księga dżungli Rudyarda Kiplinga ma ponad 120 lat. Czy może cokolwiek wnieść w życie współczesnego młodego odbiorcy? Przekonamy się w styczniu w Teatrze Muzycznym.

czytaj więcej
Cekiny na niedoróbkę
 

Cekiny na niedoróbkę

Wprowadzenie do stałego repertuaru Teatru Nowego kolejnego recitalu z piosenkami Agnieszki Osieckiej to duże ryzyko. Widzowie, którzy widzieli Byle nie o miłości Julii Rybakowskiej, nie unikną raczej porównań do nowej propozycji. I przeczuwam, że porównanie to dla większości wypadnie na niekorzyść Małgorzaty Walendy. Z wielką szkodą dla tej bardzo zdolnej, od niedawna obecnej na deskach poznańskiego teatru aktorki.

czytaj więcej
Radio Nowe o miłości
 

Radio Nowe o miłości

Pod śniegiem świat pochylony/ siwieje mrozu brew./ To pora zmierzchów czerwonych / to pora czarnych drzew./ A wiatr w kominie śpi, bo ciemno./ A ja? Co ja? Co będzie ze mną? - pisała w piosence Jeszcze zima Agnieszka Osiecka. To poruszające pytanie dało tytuł najnowszemu recitalowi w Teatrze Nowym. Premiera 28 grudnia.

czytaj więcej
Koniec, początek, powidok
 

Koniec, początek, powidok

- Kiedyś zaczynaliśmy spektakl od słów: "godzina wolności przed nami, musimy ją wykorzystać maksymalnie" - słyszymy w "Allegro agitate (utwór, który musi być wykonywany z niespokojną, udręczoną miną)". Tym wspomnieniowym meta-spektaklem - szczerym, antynostalgicznym i neurotycznym - Teatr Ósmego Dnia zakończył w piątek jubileusz 55-lecia swojej działalności.

czytaj więcej
Powroty do Polski
 

Powroty do Polski

Próbuję sobie wyobrazić, jak w tej chwili postrzega się Teatr Ósmego Dnia. Znam się z nimi od czterdziestu lat - i zastanawiam się, co widzi w nim ktoś, kto zna go raptem kilka lat - mówi Joanna Helander *, autorka wystawy "Czas Tid Time", którą od dziś można oglądać w Teatrze Ósmego Dnia.

czytaj więcej
Muzyka Komedy trafiła do mnie przypadkiem
 

Muzyka Komedy trafiła do mnie przypadkiem

Współpraca z Art Stations Foundation była kluczowa dla kariery tancerza i choreografa Janusza Orlika. Piętnastolecie programu Stary Browar Nowy Taniec zamyka "Koda (a tribute)". Spektakl jest hołdem złożonym Komedzie i jego muzyce, a także okazją do refleksji nad wielopoziomową relacją dwojga artystów - Janusz Orlika i Joanny Leśnierowskiej, trwającą również piętnaście lat.

czytaj więcej
Cała ja - Sybillewa
 

Cała ja - Sybillewa

- Tę osobność Pauliny dostrzegłam już w tracie pracy nad "Miriam", ale wtedy sądziłam, że zostanie reżyserką lub scenografką, a nie tancerką i choreografką. Jej myślenie choreograficzne jest zupełnie inne od mojego - o córce, Paulinie Wycichowskiej* mówi Ewa Wycichowska*, tancerka i choreografka.  

czytaj więcej
Ludzkości puszczam Bacha
 

Ludzkości puszczam Bacha

Spektakl o bombie atomowej, którą mogą oglądać dorośli i dzieci? A jednak - Ewie Szumskiej udało się do końca i z sukcesem przeprowadzić ten zamysł. W "Atomos" młodzi widzowie teatralni obłaskawią koszmary stworzone przez dorosłych, a ci drudzy przejrzą się w portrecie człowieka śniącego wizje zagłady bliźnich.

czytaj więcej
Warszawa jako scena teatralna
 

Warszawa jako scena teatralna

W przedstawieniu "Inni ludzie" poznajemy zróżnicowany portret stolicy w jej skrajnościach, kiczowatym pięknie i surowej brzydocie. Spektakl w reżyserii Grzegorza Jarzyny został zrealizowany przez kolektyw warszawskiego środowiska artystycznego i kulturalnego, przy udziale mieszkańców miasta.

czytaj więcej
Siedem interwałów muzycznych kosmosu
 

Siedem interwałów muzycznych kosmosu

Najbliższa premiera Sceny Roboczej będzie inna niż dotychczasowe wydarzenia teatralne organizowane w tym miejscu. Tym razem najważniejszym elementem spektaklu będzie jego muzyczność. Zaproszony do działania w przestrzeni budynku Olimpii muzyk i twórca sceniczny Jacek Hałas, zaserwuje Poznaniakom ucztę dźwiękową w siedmiu melodyjnych obrazach.

czytaj więcej
Misterium bez swojego języka
 

Misterium bez swojego języka

Najnowszy spektakl operowy Teatru Wielkiego przenosił nas do świata dalekiej Syberii, świata chłodu, pustki, wygnania, utraty człowieczeństwa i samotności. Każdy z widzów był prowadzony swoją ścieżką - Anhellego, Szamana lub Słowackiego. Przy wejściu ci, którzy nie byli ubrani na biało, dostawali białe szaty. Każdy otrzymał także świecącą opaskę na rękę. Atrybuty te budowały poczucie, że publiczność jest elementem jakiegoś wspólnotowego rytuału. Po czasie wiedziałam jednak, że nie czuję się częścią tego misterium.

czytaj więcej
Ktoś musi za to wszystko odpowiedzieć
 

Ktoś musi za to wszystko odpowiedzieć

W spektaklu "Atomos" Ewa Szumska sięgnęła do tematu atomu i bomby atomowej. Stworzyła opowieść o tym, iż wiele odkryć naukowych zaczyna się niewinnie i z dobrymi intencjami, lecz wkrótce pojawiają się ludzie, którzy chcą je wykorzystać do swoich celów. Premiera w środę w CK Zamek.

czytaj więcej
Warto było czekać?
 

Warto było czekać?

Wystawienie jednoaktówki Mishimy Yukio "Wachlarz" otworzyło we wtorek w Poznaniu Przegląd Teatru Japońskiego. Teatr Dainanagekijo z Tsu zaproponował minimalistyczną i rozszerzoną wariację współczesnego dramatu nō japońskiego geniusza teatru.

czytaj więcej
Spektakl na całe życie
 

Spektakl na całe życie

- Jak go robiłem to pomyślałem, że chciałbym zostać już z nim do końca swoich dni. Klei mi się z moją osobą. Sprawy, które próbowałem w nim zawrzeć są ciągle ważne i aktualne - tak o swoim monodramie "Ecce homo" mówi Janusz Stolarski. Ten wyjątkowy spektakl będzie można zobaczyć w piątek w Teatrze Ósmego Dnia.

czytaj więcej
Nikt nie zmieni mi serca
 

Nikt nie zmieni mi serca

- Jak chcesz powiedzieć coś, niczego nie musisz krzyczeć - uczą nas Ukrainki w spektaklu "Ja, kobieta/, жінка". To przedstawienie jest ich głosem: nieutemperowanym i osobistym. Skierowanym nie przeciw komuś czy czemuś, a głoszącym wewnętrzną siłę i pasję do życia.

czytaj więcej
Strona 1 2 37