Kultura Poznań.pl

Teatr

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Negatywnie, czyli pozytywnie
 

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Negatywnie, czyli pozytywnie

- Taka praca z przeprowadzką magazynu jest trochę zamiast siłowni: trzeba dźwigać, przenosić, ładować wspólnie z kolegami - mówi Marcin Kęszycki* z Teatru Ósmego Dnia. W czasach kwarantanny pracownicy teatru musieli w drugiej połowie marca przenieść ogromną ilość sprzętu i różnych elementów scenografii zebranych w dotychczasowym magazynie do nowego pomieszczenia.

czytaj więcej
To są jakieś jaja!
 

To są jakieś jaja!

Wszyscy wiemy, czego nam i naszym dzieciom aktualnie nie wolno. I większości z nas spędza to sen z powiek. Ale czy nie lepiej skupić się na tym, co jednak jest dozwolone? Bo tak na przykład wciąż możemy wybrać się do Teatru Animacji, tyle że słuchając płyt La la lalki albo Miłość nie boli, kolano boli z piosenkami ze spektakli Artura Romańskiego. Czas z Teatrem Atofri wypełnią nam z kolei wydane kilka lat temu Lulajki, które powstały we współpracy z Jackiem Hałasem. Macie już je w swoich domach?

czytaj więcej
Wielość w jedności
 

Wielość w jedności

- Błędem wielu twórców współczesnego teatru jest to, że widz oglądający ich spektakle musi mieć ugruntowane zdanie i wiedzę w poruszanym przez artystę temacie. A wtedy najczęściej jego spojrzenie pokrywa się ze spojrzeniem twórcy. To jest jałowe - nie ma tarcia, dyskusji. Widz nie powinien przychodzić "przygotowany" - powinien odbierać to, co ma do powiedzenia twórca w kontakcie z jego dziełem, a nie pismami teoretycznymi - mówi Radek Stępień* , reżyser spektaklu Matka na podstawie dramatu S.I. Witkiewicza, którego premiera (przeniesiona na jeszcze nieznany termin) miała się  odbyć 27 marca w Teatrze Nowym.

czytaj więcej
Jak można spaść z drabiny
 

Jak można spaść z drabiny

- Każdy może być bohaterem tego spektaklu - mówi reżyserka Dorota Abbe. Premiera Ludzi swobodnych w świetle badań empirycznych Grupy Teatralnej Wikingowie odbędzie się w Teatrze Ósmego Dnia, choć jej dokładna data nie jest jeszcze znana.

czytaj więcej
Istota fizycznego dialogu
 

Istota fizycznego dialogu

Candoco Dance Company, jeden z najważniejszych i najciekawszych teatrów tańca współczesnego na świecie, 12 marca wystąpi w Poznaniu. Znakomity brytyjski zespół, w którym wśród solistów tańczą tancerze z niepełnosprawnościami, od blisko trzech dekad łamie stereotypy w myśleniu o fizycznej sprawności i perfekcji w sztuce. Udowadnia, że taniec to coś więcej niż tylko ładna forma.

czytaj więcej
Przaśny wieszcz
 

Przaśny wieszcz

"Nadchodzi wieszcz narodowy nowego sortu!" - grzmi ze sceny Adam Mickiewicz, odgrywany przez Wojciecha Tremiszewskiego w spektaklu Adama Mickiewicza liryczna próba odnalezienia się w branży rozrywkowej, który wystawiono wczoraj na deskach Sceny Roboczej w ramach jednodniowego festiwalu teatralnego Ofensywa Teatralna VII: Remake.

czytaj więcej
Operowa pierwsza liga
 

Operowa pierwsza liga

- W każdej operze najważniejsze są uczucia, emocje. Paria zawiera w sobie chyba wszystkie tematy charakterystyczne dla Moniuszki i bliskie też nam, współczesnym: niesprawiedliwość społeczną, biedę, dyskryminację, wykluczenie - mówi Renata Borowska-Juszczyńska*, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu.

czytaj więcej
Taniec o tańcu
 

Taniec o tańcu

Rok 2020 zatytułowany został przez Polski Teatr Tańca Rokiem Szyderców. Pierwsza premiera, a więc Trucizna, to opowieść o tańcu jako o "chorobie między ludźmi, którzy zaczęli tańczyć dniami i nocami". Ta trucizna, z którą przychodzi nam żyć, dla każdego tancerza staje się kreacją innego ruchu ciała - ­­rzekomą "piękną masą zindywidualizowanego ruchu". Jak bardzo zatruci jesteśmy tańcem?

czytaj więcej
Bliscy, też pluszowi
 

Bliscy, też pluszowi

Pociesza, wspiera i pozwala na odnalezienie się w nowej sytuacji. Ale też uczy empatii, rozwija wyobraźnię i daje poczucie bezpieczeństwa. Przytulanka. Nie główna, ale jak ważna postać w życiu (każdego) Wesołego Ryjka. Za nami kolejna premiera w Teatrze Animacji, tym razem na podstawie kultowych książek Wojciecha Widłaka.

czytaj więcej
Wyjęcie łopaty z ziemi
 

Wyjęcie łopaty z ziemi

- Pozwólmy kilofom przemówić, a łopatom cieszyć się ziemią - mówi ze sceny Arti Grabowski podczas premiery spektaklu Warunki zabudowy. Tego wieczora na deskach Sceny Roboczej pojawiają się betoniarki, cegły i kurz, jednak żadna budowla, droga ani mur nie powstają. W najnowszym przedstawieniu duetu Arti Grabowski/ Zbigniew Szumski twórcy posługują się wielokulturowymi odniesieniami do etosu pracy fizycznej, ukazując jednocześnie mechanizmy społecznego ubezwłasnowolnienia.

czytaj więcej
W sidłach wolności
 

W sidłach wolności

Owacje na stojąco, ochy, achy i oczywiście połamane na scenie serca. Legendarny bohater po serii ukłonów znika, a na naszą ekscytację ze spotkania nakłada się pytanie: "Kim byłeś, Don Juanie?".

czytaj więcej
W podróż przez dzieciństwo
 

W podróż przez dzieciństwo

W recenzjach książek Wojciecha Widłaka czytamy m.in. że autor ma "niebywale lekkie pióro" i "trafne obserwacje, które z powodzeniem można wziąć za punkt widzenia wielu dzieci", że jego "bohaterowie są niezwykle urokliwi, a przeżywane przez nich przygody wciągają bez reszty". Czy Wesoły Ryjek podobny sukces odniesie na scenie? Na premierę zaprasza Teatr Animacji. Reżyseruje Anna Rozmianiec.

czytaj więcej
Taniec: pasja i zatrucie
 

Taniec: pasja i zatrucie

Choreomania i social dancing to dwa pojęcia/zjawiska, na których zbudowany został najnowszy spektakl Polskiego Teatru Tańca. Premiera Trucizny w choreografii Marty Ziółek - 25 lutego w CK Zamek. 

czytaj więcej
Przejrzeć uwodziciela
 

Przejrzeć uwodziciela

Tym razem to nie tabloidy donoszą, że legendarny obiekt uwielbienia kobiet pojawi się w mieście. Wiadomość ta krąży po portalach i periodykach kulturalnych i elektryzuje mieszkańców Poznania. Proszę Państwa, z przyjemnością potwierdzam: wkrótce spotkacie Don Juana w Teatrze Wielkim.

czytaj więcej
Frida na Walentynki
 

Frida na Walentynki

Frida Kahlo to jedna z bardziej znanych artystek - życie meksykańskiej malarki przyciąga uwagę wielu badaczy i miłośników sztuki nie tylko ze względu na dokonania artystyczne, ale także na fascynujące życie prywatne artystki. 

czytaj więcej
Spotkania z prawdziwymi ludźmi
 

Spotkania z prawdziwymi ludźmi

- Na swojej drodze spotkałam osoby niepełnosprawne, a że spotkanie jest dla mnie najważniejsze, to zrobiłam wszystko, by w tym przypadku też było ono ważne - mówi Grażyna Wydrowska*, która jest reżyserką Jestem, pierwszego przedstawienia grupy teatralnej Jest Jak Jest.

czytaj więcej
Jak nie przeżyć wojny
 

Jak nie przeżyć wojny

Stworzyć iluzję, kolorową bańkę, do której nie docierają odgłosy spadających bomb i widmo śmierci czy lepiej opowiedzieć dziecku prawdę o okrucieństwie wojny? Jeśli kłamać, to jak? Jeśli mówić prawdę, to od czego zacząć? A może w obliczu niewypowiedzianego lepiej milczeć? Twórcy spektaklu Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku nie wybiorą za nas właściwej odpowiedzi. Bo nie ma właściwej.

czytaj więcej
Strona 1 2 38