Kultura w Poznaniu

Teatr

Zwiedzać i poznawać Poznań można i tak... z Dorą Dynks i Waldemarem Wihajstrem - parą postrzelonych detektywów z serii spektakli dla dzieci Marka A. Cyrisa. Premiera Misji świat - 22 czerwca w Teatrze Animacji.

Czytaj artykuł

- Na ile katastroficzne prognozy Witkacego się tylko spełniły, a na ile jeszcze spiętrzyły i spotworniały w obecnych czasach? - zastanawia się Paweł Miśkiewicz, reżyser Coco, czyli bałkańskiej operetki, ostatniej premiery w tym sezonie artystycznym w Teatrze Polskim. Spektakl będzie połączeniem biografii i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza z gorzką refleksją na temat współczesnego systemu społecznego i gospodarczego.

Czytaj artykuł

Czy Poznań kojarzy się z demonami kolonializmu? Na pewno nie w sposób oczywisty. Jednak nasze miasto także ma przykrą i niewygodną historię snów o zamorskich koloniach i dominacji białego człowieka. O tychże czarnych kartach międzywojnia opowiada Ludomir Franczak w spektaklu (instalacji? widowisku?) Łowcy głów, który przez trzy dni będzie można oglądać na Scenie Roboczej. Na pewno będzie niemiło.

Czytaj artykuł

"Każdego roku milion Francuzek poddaje się zabiegowi aborcji. Ryzykują życie i zdrowie, gdyż skazano je na dokonywanie aborcji w ukryciu, mimo iż sam zabieg przeprowadzony pod właściwa kontrolą lekarską należy do jednego z najprostszych. Francja milczy nad losem tych milionów kobiet. Oświadczam, że jestem jedną z nich. Oświadczam: Ja też usunęłam ciążę. Żądamy wolnego dostępu do środków antykoncepcyjnych. Żądamy prawa do aborcji" - napisała Simone de Beauvoir w 1971 roku w manifeście 343.

Czytaj artykuł

Wesele na początku tygodnia? Dlaczego nie! Zwłaszcza, jeśli nie przewiduje oczepin, nie zmusza do truchtu przez salę w rytm Jedzie pociąg z daleka i nie przerywa zabawy o północy, by dumnie wwieźć na parkiet upieczonego prosiaka nafaszerowanego jabłkami. A nie, chwila, o jabłku to akurat coś było...

Czytaj artykuł

- Wszystko, co dzieje się w ramach Listy uchybień to tematy, które związane są z codziennością pracy w kulturze, czyli wielością zadań, jakie trzeba wykonywać; budowaniem i pogłębianiem relacji międzyludzkich; niskimi płacami - o spektaklu Lista uchybień opowiada Ewelina Banaszek, realizatorka i producentka wydarzenia.

Czytaj artykuł

Magda Szpecht to reżyserka teatralna i dziennikarka, miłośniczka internetu i technologii, a od 2022 roku także cyber elfka. Ukryta pod wizerunkiem jednej z "sukeban" (przywódczyni japońskiego, kobiecego gangu), przemierza serwery sieci TOR [skrót od "The onion router" - zapobiega rejestracji ruchu sieciowego, umożliwia korzystanie np. z darknetu, przyp. red.], kanały na Discordzie, Telegramie i Signalu w poszukiwaniu relacji wydarzeń z Ukrainy.

Czytaj artykuł

Wolę umierającego należy uszanować. W przypadku Zmierzchu długiego dnia jego autor -  Eugene'a Gladstone O'Neill - zastrzegł, by ten autobiograficzny tekst opublikować najwcześniej 25 lat po jego śmierci i nigdy nie wystawiać na scenie. Woli dramaturga nie uszanowano. I chociaż jest to nieco niezręczne, uznać trzeba, że z korzyścią dla całego środowiska teatralnego i samych widzów. Premiera w Teatrze Nowym w Poznaniu, którą wyreżyserował André Hübner-Ochodlo, pokazuje to dobitnie.

Czytaj artykuł

Program IV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca "Granice natury - granice kultury" ma zderzać percepcję widzów z wielością metod łączenia teatru i tańca. Ma też poruszać i prowokować do dyskusji. Wydarzenie - 23 kwietnia - otworzy premiera spektaklu 24/7 Nowych Grzechów powstałego we współpracy Polskiego Teatru Tańca z kolektywem bodytalk z Münster. 

Czytaj artykuł

- To ponadczasowy tekst, i miejmy nadzieję, że spektakl też taki będzie. Bohaterowie mogliby być naszymi sąsiadami - mówi André Hübner-Ochodlo, reżyser Zmierzchu długiego dnia. Premiera spektaklu na podstawie dramatu Eugene'a O'Neilla - 19 kwietnia w Teatrze Nowym.

Czytaj artykuł

Po pełnej rozmachu jesiennej premierze Deszczowej piosenki na deskach Teatru Muzycznego pojawi się tytuł całkowicie odmienny. Apetyt na czereśnie to kameralny spektakl na dwójkę aktorów z tekstami Agnieszki Osieckiej i z muzyką Macieja Małeckiego.

Czytaj artykuł

Wielu pracowników sektora usług to osoby niewidzialne - chociaż żyją i pracują pomiędzy nami, nie zatrzymujemy na nich wzroku. Mimo to codzienne korzystamy z ich pracy, bez której coraz trudniej wyobrazić nam sobie zwykły dzień. W tej grupie, na samym dole drabiny prestiżu, znajdują się dostawcy posiłków, działający pod szyldami globalnych korporacji. Ich atrybuty to charakterystyczne, kolorowe plecaki termiczne, telefony z nawigacją i aplikacjami stawiającymi im kolejne zadania oraz rowery albo skutery, na których - bez względu na porę dnia i nocy, pogodę czy warunki drogowe - przemierzają ulice miast, za drobną opłatą wypełniając ewangeliczny obowiązek: karmiąc głodnych i pojąc spragnionych. Wielu z nas zastanawiało się zapewne, kim są ci ludzie: skąd pochodzą i dokąd zmierzają, jakie są ich motywacje, cele, marzenia, radości i problemy. Czy odbierając zamówione posiłki i ciesząc się z zaoszczędzonego tak czasu albo denerwując zbyt długim oczekiwaniem - pomyśleliśmy także o warunkach ich zatrudnienia, dostępnej im osłonie socjalnej, ubezpieczeniu chorobowym, kosztach amortyzacji? Okazję do przemyślenia tych i wielu innych tematów mają widzowie spektaklu Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos w Teatrze Polskim. Jego bohaterami i bohaterkami są właśnie dostawcy posiłków.

Czytaj artykuł

Błogo Ramony Nagabczyńskiej to performans powstały w ramach wystawy Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia w Muzeum Narodowym w Warszawie, kuratorowanej przez Zofię Machnicką i Pawła Polita. W Poznaniu, w Klubie Tama, oglądamy go w ramach inauguracji sezonu Miłość i Solidarność. Ten debiutujący program performatywny przewiduje organizację dyskusji, spektakli, performansów, pokazów skupiających się na twórczości kobiet i osób nieheteronormatywnych.

Czytaj artykuł

Premierowy spektakl Teatru Animacji Kraj Naj. Historia trójkątnej rewolucji to antyutopia dla młodych widzów. Ten nowy i teoretycznie wspaniały świat w słowach Maliny Prześlugi i w reżyserii Agaty Kucińskiej zajął ich na ponad godzinę. To na pewno. Pytanie - czy o tej wizji potem dyskutowali?

Czytaj artykuł

Piękna i Bestia to najnowsza baśniowa opowieść stworzona przez zespół Teatru Cortiqué. Anna Niedźwiedź, dyrektorka szkoły baletowej, przy której funkcjonuje Teatr, opowiedziała o pracy nad spektaklem.

Czytaj artykuł

Jeśli jesteście fanami kosmosu, historii, Czech, piwa...  i opery, ta propozycja jest dla Was. Budzi rozbawienie? Powinna! Bo absurdalna komedia Wyprawy Pana Broučka ma wywoływać uśmiech. O najnowszej produkcji - polskiej premierze opery Leoša Janáčka w Teatrze Wielkim w Poznaniu opowiada jej reżyser, David Pountney.

Czytaj artykuł

W trzech językach, jednym głosem... ruchem, symbolem i dźwiękiem członkinie Teatru Emigrant przedstawiły historię mitycznej Kasandry. Filtrując ją przez własne doświadczenia, stworzyły w Baraku Kultury uniwersalną opowieść o sile kobiet.

Czytaj artykuł

- Z dziećmi można rozmawiać o wszystkim, tylko trzeba wiedzieć jak. A to jest w gruncie rzeczy prosta historia. Wiadomo, kto jest dobry, kto zły - mówi Agata Kucińska, reżyserka Kraju Naj. Historii trójkątnej rewolucji, który bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Widzowie najnowszej premiery Teatru Animacji dowiedzą się tego, czym są wolność, bunt oraz indywidualizm.

Czytaj artykuł

Co łączy twórców Tygodnia Młodego Teatru? - Są młodzi, zdolni i niebawem będzie o nich głośno. To z jednej strony już uznane nazwiska, rozpoznawane w środowisku, z drugiej jeszcze "głodni i aspirujący" - wylicza Rafał Michalczuk z Teatru Nowego, w którym zobaczymy niespektakle Piotra Sędkowskiego, Miłosza Mieszkalskiego, Ewy Galicy i Barbary Bendyk. Pierwszy z nich już 7 marca.

Czytaj artykuł

Teatr Nowy w Poznaniu będzie nosić imię zmarłej w grudniu wybitnej reżyserki Izabelli Cywińskiej. To ciekawe, bo od ponad 20 lat patronuje mu przecież Tadeusz Łomnicki. Teatr nie zapomni o aktorze. W Nowym zaszły też inne zmiany. Dużo zmian.

Czytaj artykuł
Strona 1 2 3 4