Kiedy zimą 1945 roku niemieccy okupanci ogłosili Poznań twierdzą, stało się jasne, że miasto będzie areną intensywnych walk. Zmagania wojenne okaleczyły je w wielu miejscach zniszczeniami, sięgającymi nawet do 90 procent zabudowy.
Kiedy zimą 1945 roku niemieccy okupanci ogłosili Poznań twierdzą, stało się jasne, że miasto będzie areną intensywnych walk. Zmagania wojenne okaleczyły je w wielu miejscach zniszczeniami, sięgającymi nawet do 90 procent zabudowy.
Malarstwo Witolda Ogórkiewicza na wystawie Widoki nierzeczywiste odkryte odsłania przed obserwatorem podwójną naturę przedmiotówpostrzeganych dziś w humanistyce z perspektywy nowego materializmu i teorii afektów. Artysta ideowo rezygnuje z obciążenia obiektów istotnością, ujmując im zdolności do wskazywania na historię sztuki i kultury. A jednak jego kompozycje, zbierające wycinkowo rzeczy i miejsca aż nazbyt trywialne, posiadają jakby wręcz konkretny adres o wyrazistym, intensywnym posmaku lokalności. W tym przypadku jest to poznańskość w jej wariancie codziennym - krajobrazów, wnętrz i przedmiotów kojarzonych z klasą ludową.
- Walka o ogień ma wiele poziomów i znaczeń. Dla mnie jest pędem ku rozwojowi - mówił na konferencji prasowej wokół spektaklu Walka o ogień i wzrost gospodarczy choreograf Mikołaj Karczewski. Polski Teatr Tańca zaprasza na premierę online, która odbędzie się 26 i 27 lutego.
- Wydaje mi się, że wynajdywanie w Szwajcarii krytycznych spraw jest potrzebne, aby odczarować ten kraj. Ja odnalazłam go nie tylko dla siebie, ale także i dla innych. Nie jestem w tym odosobniona - wiele osób podziela moje zdanie i też zauważa rysy na jego pięknym, nieskazitelnym wizerunku - mówi Agnieszka Kamińska*, autorka książki Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony, która została wydana w lutym przez Wydawnictwo Poznańskie.
17 lutego 2021 roku zmarł Mariusz Puchalski, aktor Teatru Nowego w Poznaniu. W styczniu obchodził 68. urodziny.
Zamiast tradycyjnej kurtyny widownię od sceny oddzielają półprzezroczyste kotary, odgradzające covidowe oddziały od "czystych", zonę skażoną od wolnej od wirusa. Nie ma najmniejszych wątpliwości: tkwimy w samym środku pandemicznego piekła. Czerwone nosy w reżyserii Jana Klaty - teatralny remake słynnego spektaklu sprzed prawie 30 lat - nie pozwolą nam o tym ani na chwilę zapomnieć.
Od 5 lutego wystawy i zwiedzanie Centrum Kultury Zamek są już dostępne na żywo, oczywiście z zachowaniem obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Alternatywnie wciąż możemy wyruszyć na wirtualne zwiedzanie zarówno samego obiektu po remoncie, jak i zamkowych wystaw.
Głównym bohaterem tej opowieści, w której odbija się latynoska kultura macho, jest 20-letni Jaime. Kinomanom debiut Muñoza skojarzy się zapewne z głośnym swego czasu, nominowanym do Oscara francuskim dramatem więziennym Prorok Jacquesa Audiarda - o filmie Książę pisze Bartosz Żurawiecki.
- Szczerze mówiąc, sama mam parę pytań do widza. Coraz więcej osób zagląda na mój fanpage i domaga się dialogu. Zapytałabym, czy ludzie naprawdę nie potrzebują żywego teatru i czy rzeczywiście czują się tak dobrze bez tej widocznej, dofinansowanej kultury? Bo ja mam zupełnie inne dane - mówi Edyta Łukaszewska*, aktorka Teatru Nowego w Poznaniu.
Teatr Muzyczny w Poznaniu wznawia działalność i z końcem lutego zaprasza na wydarzenia, które odbędą się na żywo z publicznością. Pierwszym z nich jest wyjątkowy projekt pt. W tonacji życia. Koncert piosenek Johna Bucchino, którego nie udało się zaprezentować w marcu 2020 roku. Drugim - stały cykl ten sceny: Salon poezji.
Wykopaliska oparte na podstawie powieści Johna Prestona pod tym samym tytułem to melancholijna i pouczająca biografia niezwykłego człowieka i niezwykłego odkrycia. W tle zbliżająca się wielkimi krokami druga wojna światowa, a więc historia dziejąca się tu i teraz, na pierwszym planie historia zamierzchła - wcale nie mniej ważna.
- Ta książka jest przede wszystkim o dyskursie - o tym, w jaki sposób opowieść o pracy seksualnej była konstruowana, opowiadana przez różnych aktorów i jak to wpływa na nasze rozumienie tego zjawiska teraz, z pomocą jakich narzędzi możemy rozumieć przeszłość - powiedziała Anna Dobrowolska o swojej pracy Zawodowe dziewczyny. Prostytucja i praca seksualna w PRL w czasie piątkowego spotkania online w Teatrze Ósmego Dnia z cyklu Historie ludzi bez historii.
Pandemia, lockdown, troska o bliskich, pracę, niepewność jutra - można by w kółko wymieniać słowa, które siedzą nam od marca w głowie, straszą w nagłówkach gazet, pojawiają się w rozmowach i snach. Aby nie zwariować - szukamy choć na chwilę ucieczki w beztroskę i zapomnienie. Jedni odnajdują to w Netflixie, inni - w przepastnych powieściach. Ci wrażliwsi na dźwięk - w operze lub "w tej drugiej", jej młodszej, mniej poważnej siostrze.
- Gdy przyjechałem do Poznania po raz pierwszy, byłem zafascynowany tym miastem. I chodzi tu nie tylko o architekturę. Bo przecież miasta to najpierw ludzie, którzy w nich mieszkają. A ja znalazłem tu wspaniałych przyjaciół. I właśnie tak, wiedziałem, że kiedyś napiszę o Poznaniu. Może niekoniecznie kryminał, ale napiszę - mówi Bohdan Kołomijczuk*, ukraiński pisarz, autor kryminału retro Hotel Wielkie Prusy, którego akcja dzieje się w Poznaniu.
Siarczysty mróz, śnieg, pękający lód, lodowato zimna woda, a do tego ostrzał artyleryjski - w takich warunkach żołnierze Armii Czerwonej forsowali Wartę w styczniu 1945 roku.
Organizatorzy festiwalu fantastyki Pyrkon ogłosili dziś nowy termin kultowego, poznańskiego wydarzenia. Ma się ono odbyć w dniach 2-4.07, tym razem jednak zmianie daty towarzyszy apel o pomoc.
"Robisz milion małych, niby nieważnych rzeczy, aby wydarzyła się ta jedna (...), która wywraca wszystko do góry nogami i nadaje temu całemu szaleństwu, no co tu dużo mówić... zajebisty sens" - napisał w swojej książce Borówka Music - 15 lat w trasie koncertowej Bartek Borowicz. Kim jest autor tego oryginalnego życiowego motta?
- Jeszcze w 2019 roku zaczęliśmy współpracować na poziomie programowym z trzema festiwalami: International Short Film Festival Oberhausen, Go Short; International Short Film Festival Nijmegen i Vienna Shorts; International Short Film Festival. Po wybuchu pandemii postanowiliśmy te kontakty przenieść na kolejny poziom - mówi Emilia Mazik*, dyrektorka artystyczna Short Waves Festival. Cztery festiwale planują uruchomić platformę This Is Short, która zacznie działać 1 kwietnia.
W piosence Sceny z życia artystek Zdzisława Sośnicka śpiewa "Paryż, Londyn, Rzym / - nie do wiary, że być mogą takie miasta / gdy się ma M-3 i w codzienność / jak w doniczkę człowiek wrasta". Po wyrwaniu życia kulturalnego z lockdownowej doniczki, jakim była decyzja o otwarciu teatrów, poznańska Opera zaprasza melomanów w podróż do słynnej europejskiej stolicy - Wiednia.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorowało Poznański Chór Chłopięcy nagrodą okolicznościową z okazji 75-lecia działalności. W uznaniu dorobku artystycznego i organizacyjnego poznański chór - na wniosek Urzędu Miasta Poznania - otrzymał nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.
- Wojna, głód, dżuma - świat umiera, ale po to, żeby się narodzić na nowo. Jak ziarno gnije, żeby puścić kiełek, z którego wyrośnie piękny owoc, tak i ludzkość musi wpierw zaśmierdzieć, żeby wyrósł z niej kwiat chwały - mówi uprzątacz zwłok Scarron w Czerwonych nosach, sztuce Petera Barnesa o epidemii Czarnej Śmierci w średniowiecznej Europie. Przebój Teatru Nowego w Poznaniu z lat 90. powraca w nowej interpretacji Jana Klaty - w czasach nowej, pandemicznej normalności.
W książce Zawodowe dziewczyny. Prostytucja i praca seksualna w PRL Anna Dobrowolska analizuje to, jak o prostytucji myślano i mówiono w okresie powojennym. Spotkanie online z autorką tej nowatorskiej i przenikliwej pracy odbędzie się w piątek w ramach cyklu Historie ludzi bez historii, który w Teatrze Ósmego Dnia prowadzi Przemysław Wielgosz.
Już 12 lutego, w efekcie kolejnego etapu odmrażania kultury, otworzą się poznańskie kina studyjne. Co proponują swoim widzom na nadchodzący weekend?
"Obok cmentarzy i koło wielkich ruchliwych bazarów / spokoju, zmartwień i spleenu / w pobliżu Mekki i Rzymu / paleni słońcem pustyni / idą po świecie pielgrzymi" - aktorki Teatru Emigrant na przemian recytują kolejne wersy wiersza autorstwa Josifa Brodskiego pt. Pielgrzym. Brzmią jakby rzucały jakieś zaklęcie czy klątwę. To jedna ze scen spektaklu Solitude, który tematycznie oscylował wokół kwestii samotności. Premiera przedstawienia odbyła się online.
5 lutego zmarł prof. Wojciech J. Burszta, wybitny antropolog kultury, kulturoznawca, esteista i tłumacz, w przeszłości związany m.in. z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.