Kultura w Poznaniu

Film

PROSTO Z EKRANU. Wsi niespokojna

Międzynarodowy sukces Twojego Vincenta, łączącego animację filmową z malarstwem, dał DK i Hugh Welchmanom zielone światło do kolejnych twórczych eksperymentów. W Chłopach - polskim kandydacie do Oscara - do mariażu dwóch wymienionych dziedzin sztuki reżyserzy dorzucili jeszcze literaturę. Czy taki artystyczny trójkąt mógł się udać?

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Czerwone żelki, czerwone flagi

Niebezpieczny kochanek to przewrotna historia ujmująca w pigułce lęki, obawy i problemy współczesnych kobiet. Z jednej strony thriller, z drugiej komedia, znakomicie oddająca jednoczesną groteskowość i dramatyzm z jaką może się wiązać nawiązywanie romantycznych relacji we współczesnym świecie.

Czytaj artykuł
Girl power

Gdybym mógł, zagłosowałbym na Jagodę i Zuzię - o filmie Dziewczyńskie historie pisze Bartosz Żurawiecki.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Ból, honor, przytulasy

Parę lat temu przez polskie festiwale przetoczyła się znakomita, mroczna, psychologiczna animacja dla dorosłych Psychonauci, zapomniane dzieci Pedra Rivery i Alberta Vazqueza. Tym razem do szerszej dystrybucji trafił kolejny długi metraż drugiego z wymienionych twórców, zatytułowany Wojny jednorożców.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Nieugięci

Adamant to filmowa lekcja empatii, cierpliwości i otwartości na to, co niedoskonałe. Nicolas Philibert, jeden z czołowych francuskich dokumentalistów, otrzymał za nią Złotego Niedźwiedzia na ostatnim Berlinale.

Czytaj artykuł
Misterne sploty

Mimo melodramatycznej fabuły film jest wyciszony, niespieszny. Delikatny w ukazywaniu miłości zarówno małżonków, jak i tej, która rodzi się między dwoma mężczyznami - o filmie Turkusowa suknia pisze Bartosz Żurawiecki.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Medea opuszczona

Mająca senegalskie korzenie francuska reżyserka Alice Diop, znana przede wszystkim z realizacji dokumentów, w swoim fabularnym debiucie bierze na warsztat grecki mit Medei dzieciobójczyni. Już w punkcie wyjścia zawiesza jednak ocenę moralną, by zagłębić się w rozważania z pogranicza socjologii i filozofii.

Czytaj artykuł
Nawiedzony dom

Po sukcesie ekranizacji Morderstwa w Orient Expressie i Śmierci na Nilu Kenneth Branagh tym razem wybrał mniej znaną powieść Agathy Christie, za to jedną z najstraszniejszych, Wigilię Wszystkich Świętych - o filmie Duchy w Wenecji pisze Przemysław Toboła.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Rewers

Bezkresne australijskie peryferia, ciasna lokalna społeczność i niewyjaśniona, mroczna  sprawa kryminalna sprzed lat. Pozbawione kolorów i nadziei Limbo to filmowa propozycja dla widzów, którzy chcą się skutecznie zatrzymać.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Letnie przesilenie

Pojawiająca się z opóźnieniem na polskich ekranach Cicha dziewczyna, która na początku roku walczyła o Oscara między innymi z IO Jerzego Skolimowskiego, to film dla widzów szukających w kinie przede wszystkim wyciszenia.

Czytaj artykuł
Filmowym okiem

- Najbardziej sentymentalnym pokazem będzie z pewnością Rekord absolutny. Zawsze porusza mnie ta okazja, gdy nowe osoby mogą odkryć niezwykłe postaci Marii i Bogdana Kalinowskich - mówią organizatorzy Dni Poznańskich Kinomanów vol. 3, które rozpoczną się już 7 września.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Po prostu jedź

Ultimatum, remake hiszpańskiego filmu Nieznany z 2015 roku - o doradcy finansowym, który dostaje telefon z groźbą, że gdy zatrzyma samochód ten z miejsca eksploduje - jest wart obejrzenia głównie z jednego powodu. Jest nim Liam Neeson.

Czytaj artykuł
Ten obcy

Oglądając filmy Sorogoyena, można zobaczyć jak bardzo nadal jest podzielona Hiszpania. Jak elity ze stołecznego Madrytu łatwo zapominają o ubogich rodakach z dalekich prowincji, a to niesie wiatr prawicowej zmiany - o filmie Bestie pisze Przemysław Toboła.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Zła ręka

W horrorze laicy kontaktują się z zaświatami z różnych powodów - by doświadczyć tajemnicy, porozmawiać z konkretnym zmarłym, udowodnić, że cała ta maskarada to mistyfikacja. Czasem ma to być jednorazowy wybryk, którego celem jest dobra zabawa. Bohaterowie Mów do mnie! braci Philippou poszli o krok dalej - oni dosłownie ćpają duchy.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Dlaczego?

Sprawa 26-letniej Reality Winner, amerykańskiej analityczki wojskowej aresztowanej i skazanej na pięć lat więzienia za szpiegostwo, odbiła się szerokim echem w całych Stanach Zjednoczonych. Do Polski dotarły tylko jej echa, tym bardziej więc warto przyjrzeć się jej od środka. Taką możliwość daje Reality Tiny Satter.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. W pysk rekina

Nie śmiercionośne węże, agresywne niedźwiedzie ani zabójcze pająki, lecz rekiny doczekały się całego podgatunku w kinie eksploatacji. "Sharksploitation" nie jest już tak krwawe, jak za czasów VHS-ów - przeciwnie, teraz często, jak również w przypadku Mega 2: Głębi, produkcje te otrzymują kategorię PG-13 - ale uciecha i satysfakcja z wylewających się z ekranu niedorzeczności wciąż pozostają takie same.

Czytaj artykuł
Kobiety górą!

Ozon porusza w filmie poważne i nader współczesne tematy - brak równouprawnienia płci, molestowanie, działalność mediów brukowych... Tyle że ubiera je w kostium retro i traktuje z lekkością, ironią, przewrotnie, w konwencji buffo - o filmie Moja zbrodnia pisze Bartosz Żurawiecki.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Dzikość w oparach benzyny

Easy Rider, Szybcy i wściekli, Mad Max. Fani kina, w którym zapach spalin i ryk silników stanowi istotną część fabuły powinni odnotować wejście do kin Rodeo Loli Quivoron. To absolutnie niszowa historia zbuntowanej dziewczyny, która wkracza w nieznośnie męski świat szalonych motocrossowców, wywracając go do góry nogami.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. I stałem się niszczycielem światów

W internecie można znaleźć informację, że Oppenheimer, najnowsze dzieło Christophera Nolana, trwa trzy godziny, ale podczas seansu okazało się, że to bujda - w kinowej sali reżyser Incepcji przejmuje całkowitą kontrolę nad upływającym czasem, zakrzywiając go wedle własnej woli.

Czytaj artykuł
Być albo nie być

To jeden z tych krzepiących filmów, który mówi, że mimo wszystko warto żyć, nawet jeśli trudno znaleźć szczęście - o filmie Pierwszy dzień mojego życia pisze Bartosz Żurawiecki.

Czytaj artykuł
1 2 Strona 3 4 5 6