Kultura Poznań.pl

Film

KINO DOMOWE. Miłość, śmierć i dziewczyna

Nie od dziś wiadomo, że w kinie mówiąc mniej, można czasem przekazać więcej. Doskonałym tego przykładem jest Babyteeth - film o nieuleczalnie chorej nastolatce z tak zwanego dobrego domu, która zakochuje się w starszym, uzależnionym od lekarstw chłopaku.

Podglądając sąsiadów zza płotu

Tydzień Filmu Niemieckiego jest w Polsce jedną z nielicznych okazji, aby oglądać kino naszych zachodnich sąsiadów. I choć sąsiad to niby bardzo nam bliski - choćby ze względu na to, ile osób z naszego kraju pracuje w Niemczech - to kulturalnie zdaje się bardzo odległy. Doskonale pokazuje to zwłaszcza niemiecka kinematografia.

Na bezdrożach niepamięci

Pojawiają się postacie z narodowego imaginarium, chociażby stary powstaniec mówiący głosem Andrzeja Wajdy. Ale też kot Behemot i inni bohaterowie Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa - o filmie Zabij to i wyjedź z tego miasta pisze Bartosz Żurawiecki.

KINO DOMOWE. Siła prostoty

W filmowych kręgach mówi się, że Vanessa Kirby za swoją brawurową rolę w Cząstkach kobiety powinna otrzymać Oscara. Należę do grupy, która podziela tę opinię, a to zaledwie pierwszy z wielu powodów, dla których warto zobaczyć ten głośniejszy ostatnimi czasy tytuł w serwisie Netflix.

Miesiąc z kinem francuskim

Na program 11. edycji MyFrenchFilmFestival składa się dziesięć krótkich i pełnych metraży francuskojęzycznych, które można obejrzeć online w formie VOD. W tym roku w Polsce, Afryce, Ameryce Łacińskiej, Korei Południowej, Południowo-Wschodniej Azji, Rumunii i Rosji wszystkie tytuły będą dostępne za darmo.

KINO DOMOWE. Głód

"Jedyna rzecz, jaką możesz zrobić, to żyć własnym życiem" - mawiał Andriej Tarkowski. Co jednak, jeśli nie możesz nawet tego? Co jeśli najbliżsi chcą kontrolować każdy twój krok, łącznie z wizytami w toalecie? Co jeśli jedyną rzeczą, jaką możesz zrobić, jest myślenie, jak uczynić męża szczęśliwym?

KINO DOMOWE. Głos pokolenia

Skandal. Ewenement Molesty  to jednocześnie wehikuł czasu i trafna diagnoza obecnej rzeczywistości. Można nie słuchać rapu, nie znać nawet ani jednej piosenki albo w ogóle usłyszeć po raz pierwszy o składzie już legendarnym w kulturze polskiego hip-hopu - Mistic Molesta. Ale ten obraz i tak warto zobaczyć.

Dzień świstaka

Po tysiącach prób i pobudek  Nyles nie poszukuje już wyjścia z pętli czasowej, tylko rozpoczyna dzień od piwa i wylegiwania się na materacu w basenie, no a potem to już imprezowe z górki na pazurki - o filmie Palm Springs pisze Przemysław Toboła.

KINO DOMOWE. Kiedy nadejdzie ogień

- Kino jest po to, by pokazywać świat, w którym chcesz żyć - powiedział w jednym z wywiadów podczas wizyty we Wrocławiu reżyser Oliver Laxe. Jeśli odczytać te słowa dosłownie, to dwukrotnie nagrodzony w Cannes twórca marzy o powrocie do korzeni - do hiszpańskiej Galicji, skąd pochodziła jego matka. To tam bowiem umieścił akcję Siły ognia - dotychczas ostatniego nakręconego przez siebie filmu, w którym porządek natury odzwierciedla naturę człowieka.

Zagubieni, zrozpaczeni

Bardzo konsekwentne stylistycznie filmy Anderssona składają się z ciągu krótkich scenek przepełnionych melancholią i gorzkim, a nawet wisielczym poczuciem humoru. Zrealizowane statyczną kamerą, wyssane z barw, oszczędne w dialogach ujęcia pokazują ludzi zmagających się z egzystencją w jej najbardziej prozaicznych, choć często skrywających większy dramat aspektach - o filmie O nieskończoności pisze Bartosz Żurawiecki.

KINO DOMOWE. Pogrzebany za życia

Umrzesz mając 20 lat to zeszłoroczna filmowa koprodukcja aż sześciu państw: Sudanu, Francji, Egiptu, Niemiec, Norwegii i Kataru. Dzieło Amjada Abu Alali ma jednak bardzo niewiele cech kina europejskiego, o kinie mainstreamowym nie wspominając. Jego polska premiera przypada właśnie dziś - na pierwszy dzień 15. Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera.

Z kamerą w Krainie Tysiąca Wzgórz

15. edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera to ponad 30 filmów, które w ciągu 10 dni można obejrzeć na platformie mojeekino.pl. W tym roku organizatorzy poświęcają główną uwagę Rwandzie w jej różnych obliczach. Na tym festiwalu kino twórców poddających refleksji trudną przeszłość sąsiaduje ze świeżymi obrazami, w których spojrzenie nakierowane jest już na współczesność.

SPUTNIK. Człowiek polistylistyczny

- Szklane organki spotkały się ze wzmożoną uwagą kierownictwa: przez cały rok nie mogłem dostać pozwolenia na ich realizację, a gotowy film, który zabraliśmy do Ministerstwa w ten niefortunny dzień, gdy radzieckie czołgi najechały na Pragę, nie został przyjęty- wspomina animator Andriej Chrżanowski*. Z okazji 80. urodzin mistrza Festiwal Filmów Rosyjskich Sputnik nad Polską zorganizował retrospektywę jego twórczości. Towarzyszy jej pokaz animacji studentów Szkoły Filmowej Kina Animacyjnego "Szar".

Jesteśmy niczym wojownicy Jedi

- Zły to doskonała literatura i znakomite źródło inspiracji. Ponieważ w 2020 roku przypada setna rocznica urodzin Leopolda Tyrmanda oraz 35. rocznica jego śmierci, a także 65. rocznica wydania powieści Zły w Polsce - pojawiła się dobra okazja, żeby uczcić w ten sposób pamięć o pisarzu - mówi Justyna Paluszyńska, która wraz z Agatą Elsner i Karoliną Pawełską napisały scenariusz i wyreżyserowały ZŁO, miniserial kryminalny Cirucs Ferus*. Premiera online w sobotę 19 grudnia.

KINO DOMOWE. Zbrodnia, kara i wyrzuty sumienia

Trzy poprzednie filmy Mohammada Rasoulofa, wśród nich najgłośniejszy Uczciwy człowiek z 2017 roku, nagradzane były w Cannes w znaczących kategoriach. Irańczyk, mimo że nie należy do najpłodniejszych twórców, nie pozwala o sobie zapomnieć międzynarodowej widowni, czego dowodem jest wyróżnienie Złotym Niedźwiedziem podczas tegorocznego Berlinale za jego najnowszy obraz Zło nie istnieje.

SPUTNIK. Sztuka jest jak modlitwa

- Powinnością człowieka jest służba. I dokładnie z tego powodu ta idea jest wypaczona. Zmienia się w walkę o władzę, pozwalającą na uniknięcie służby i wykorzystywanie wyrzeczenia innych - mówi gorzko reżyser Zwierciadła w dokumencie Andriej Tarkowski. Świątynia kina, który trafił do konkursu filmów dokumentalnych Rosja w dokumencie 14. edycji festiwalu Sputnik nad Polską.

SPUTNIK. W obronie ojczyzny

- Moim celem było stworzenie broni dla ochrony granic ojczyzny. To nie moja wina, że kałasznikow stał się bardzo znany na całym świecie i był używany w wielu trudnych miejscach. Powinno się raczej obarczać za to winą politykę tych krajów, a nie projektantów - stwierdził  Michaił Timofiejewicz w wywiadzie z 2001 roku. Twórcy epickiego filmu Kałasznikow podkreślają poczucie obowiązku, które czuł skromny rosyjski samouk wymyślając pierwszy karabinek automatyczny w czasie, gdy trwała jeszcze Wielka Wojna Ojczyźniana.

Kino mistrzyń i mistrzów

Do tej pory tytuły prezentowane na Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik nad Polską można było obejrzeć w Poznaniu wyłącznie w formie replik, które, jak to repliki, zawsze pozostawiały po sobie poczucie niedosytu. 14. edycja, odbywająca się online na platformie mojeekino.pl, jest okazją do przeżycia festiwalu w całej jego pełni - na ile pozwala na to internet, nasze łącze i dostępny czas.

Co filmowcy mówią o grach i internecie?

- Chcemy, żeby Festiwal uświadamiał, jak silnie te dwa światy, filmowy i gier wideo, ze sobą korelują - mówi Aleksandra Ławska z Fundacji Ad Arte. Minifestiwal filmów o grach i internecie interFACE odbędzie się online w weekend 11-13 grudnia.

Bardzo kameralny koniec świata

Kino pandemiczne w wyborze Emilii Mazik dla grudniowej odsłony Klubu Krótkiego Kina to dziewięć szortów, na które można patrzeć nie tylko poprzez prymat wiosennego lockdownu i sytuacji bieżącej. Bo trudno nie uśmiechnąć się gorzko na myśl, jak bardzo ich twórcy odwołują się do filmowych obrazów katastrofy, przeczuwanej przez filmowców od tak dawna.

1 Strona 2 3 38