- Potencjał i bogactwo poznańskiej sceny muzycznej nie został wystarczająco odkryty - mówi Patryk Lichota*, który 24 marca uruchomił Axis Cactus Records - wydawnictwo prezentujące muzykę eksperymentalną i improwizowaną z Poznania.
- Potencjał i bogactwo poznańskiej sceny muzycznej nie został wystarczająco odkryty - mówi Patryk Lichota*, który 24 marca uruchomił Axis Cactus Records - wydawnictwo prezentujące muzykę eksperymentalną i improwizowaną z Poznania.
- Wszyscy jesteśmy podobni. Zarówno celebryci przeżywają swoje małe problemy, jak i nie-celebryci przeżywają swoje wielkie zwycięstwa - mówi Tomasz Gąssowski*, reżyser filmu "Baraż", który w kwietniu wchodzi na ekrany polskich kin. Poznań odwiedził jako juror konkursu międzynarodowego na 10. Short Waves Festival.
- Talent objawia się czasami bardzo wcześnie. Krystian Zimmerman, kiedy zdobył pierwszą nagrodę na Konkursie Chopinowskim, miał 18 lat, a Wieniawski, kiedy skończył Konserwatorium Paryskie - 12 lat - mówi Sławomir Jarmołowicz, skrzypek, pomysłodawca, organizator i dyrektor Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Georga Philippa Telemanna dla młodych skrzypków, muzyk Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej.
- Przyjadą wydawcy naukowi, akademiccy, uniwersyteccy z ofertą najnowszych książek naukowych i popularnonaukowych - zapowiada Marzenna Ledzion-Markowska, dyrektorka Wydawnictwa Naukowego UAM,współorganizatorka Poznańskich Targów Książki Naukowej i Popularnonaukowej, które - wraz z Targami Książki "Pegazik" - od 23 do 25 marca odbędą się w Poznaniu.
- Kiedyś kusiło mnie reżyserowanie i kilka rzeczy zrobiłam. Doszłam jednak do wniosku, że tym, co mnie naprawdę cieszy, jest aktorstwo - mówi Irena Dudzińska, aktorka Teatru Nowego, która monodramem "Co się właściwie stało z Betty Lemon?" będzie świętować pięćdziesięciolecie swojej obecności na scenie. Premiera - 16 marca na Trzeciej Scenie.
- Świadomie zrezygnowałam z walki o kolejne szczeble w drodze na pianistyczny szczyt, bo zdałam sobie sprawę, że prawdopodobnie nigdy tego szczytu nie osiągnę - mówi Odet, czyli Aleksandra Dąbrowska - pianistka, wokalistka, autorka muzyki i tekstów. Wraz z Natalią Przybysz i zespołem Mikromusic 16 marca wystąpi w Poznaniu.
- Tłumacz, niczym dźwiękowiec, ustawia swój językoczuły mikrofon w gęstej tekstowej dżungli i robi wielogodzinne nagrania - mówi Kinga Piotrowiak-Junkiert, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Wydziału Neofilologii UAM, tłumaczka z języka węgierskiego.
- Mało kto zdaje sobie sprawę, że ten teatr to ciężka, fizyczna praca. Zrobiliśmy kilka wielkich przedstawień plenerowych, które razem - dosłownie - także budowaliśmy - mówi Ewa Wójciak, od 48 lat aktorka Teatru Ósmego Dnia, jednego z najważniejszych poznańskich teatrów alternatywnych.
- Zagraliśmy spektakle na wszystkich kontynentach, w ponad 60 krajach, i cały czas jesteśmy w podróży - mówi Paweł Szkotak*, założyciel i reżyser Teatru Biuro Podróży, jednego z najważniejszych poznańskich teatrów alternatywnych, który świętuje w tym roku 30-lecie istnienia.
- Tłumacz nigdy nie śpi, zawsze słucha - mówi Krzysztof Majer, adiunkt w Zakładzie Literatury Amerykańskiej na Uniwersytecie Łódzkim, tłumacz literacki z języka angielskiego.
- Bloki robimy dla przyjemności tworzenia tego, co chcemy - mówi Piotr Kowalski, który wraz z Pauliną Ślusarek tworzy duet Bloki*. W styczniu wydali swój drugi album "Bipolar".
Rozmowa z Ewą Burchard i Katarzyną Stelmachowską, autorkami albumu "Taki Poznań pamiętamy... Życie na Winiarach w XX wieku".
- Wagner nie byłby sobą, gdyby nie poruszył tematów ważnych, a nawet patetycznych. Warto pamiętać, że "Śpiewacy norymberscy" to też opera o dochodzeniu do mistrzostwa w sztuce - o najnowszej premierze w Teatrze Wielkim mówi dyrektor Sceny, Renata Borowska-Juszczyńska*.
- Polityka historyczna - koszmarne sformułowanie - narobiła wiele złego. Mam nadzieję, że dożyjemy czasów, w których nikt nie będzie tworzył polityki historycznej, a historycy będę zajmowali się opisywaniem historii - mówi Ryszard Ćwirlej, pisarz kryminałów.
- Szczerze zazdroszczę tłumaczom literackim, że nie mają do czynienia z przekładaniem przypisów - mówi Katarzyna Thiel-Jańczuk - adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, tłumaczka z języka francuskiego.
- Myślę, że poezja śpiewana wróci i za pięć lat będzie największym hipsterstwem - takim, jak disco polo teraz - mówi Szczepan Kopyt, który wraz z Piotrem Kowalskim wystąpi w środę w klubie Dragon. Duet Kopyt/Kowalski działa już osiem lat, a w ubiegłym roku artyści wydali swój trzeci album "Koniec".
- Są książki bardzo trudne dla tłumacza, bo poruszające głębokie emocje, a kiedy żyje się z nimi bardzo intensywnie przez kilka miesięcy, nie można się od nich tak do końca uwolnić jeszcze jakiś czas po skończeniu pracy - o pracy tłumacza literatury fińskiej opowiada Sebastian Musielak.
- Bunt w czasach Jacka Kaczmarskiego był zarezerwowany głównie dla mężczyzn. A dziś bunt bardzo się "ukobiecił". I chciałbym do tego nawiązać - mówi Jerzy Satanowski, reżyser spektaklu "Kanapka z człowiekiem", który tworzą songi słynnego poety, barda, buntownika... Premiera - 17 lutego na Dużej Scenie Teatru Nowego.
- Chcielibyśmy, żeby to miejsce było ważne dla naszych widzów. Nie kojarzyło się im z obowiązkiem wyjścia do teatru, ale z przestrzenią, w której dobrze się czują - mówi Izabella Nowacka*, koordynatorka Sceny Wspólnej, w której można twórczo spędzić rozpoczynające się dziś ferie.
- Samo skucie i wywiezienie blisko stu ciężarówek gruzu zajęło pół roku - o powstaniu kultowego dziś miejsca na koncertowej mapie miasta opowiada Lech Łuczak, pasjonat jazzu, muzyk, założyciel i szef Blue Note Poznań Jazz Club, który w tym roku obchodzi 20-lecie istnienia.