Kultura Poznań.pl

Teatr

Nie da się teatrzyć
 

- Pandemia i wszystko, co się z nią wiąże - w tym zamknięcie teatru - prowadzi nas do jakiegoś rodzaju szaleństwa i poczucia absurdu. Próbujemy więc na wszelkie sposoby przetłumaczyć teatr na inne media, którymi możemy nadal kontaktować się z naszą publicznością - mówi Marcin Kęszycki. W cyklu Na odwrót, wywrót oraz opak Teatr Ósmego Dnia zaprezentuje serię krótkich, rymowanych, animowanych etiud filmowych.

Tak wiele możliwości
 

W sylwestrowy wieczór odbyła się premiera spektaklu Urodziny prawie wszystkich w reżyserii Doroty Abbe, który tematycznie dotyka wątku celebracji. Nie o powitaniu nowego roku tu jednak mowa, lecz o obchodach święta, które nie każdemu kojarzy się tak samo. Twórcy przedstawienia realizowanego przez Teatr Animacji w Poznaniu dowodzą, że istnieje tak wiele sposobów świętowania urodzin, jak wiele jest istot je obchodzących.

"Nadchodzi zło, o jakim nie śniło się waszym filozofom!"
 

Tak wiele się dziś dzieje, że łatwo stracić orientację. Lockdown, protesty, dziwne przekazy medialne, chaos oraz marzenia o tym, że to wszystko się kiedyś skończy i wreszcie będzie lepiej, będzie utopia. To nie takie proste. Z tym wszystkim rozprawiają się twórcy spektaklu Morderstwo (w) Utopii w reżyserii Grzegorza Laszuka.

Zabiją i zjedzą
 

Dworzec Bartłomieja Miernika - hipnotyzujący zaklętym rytmem koszmar śniony przez dziewczynkę szukającą wraz z rodziną w Polsce azylu - mierzy Polki i Polaków z gorzką prawdą o ich kraju wykluczającym innych. I choć myślimy, że chodzi o uchodźców, to idzie w sumie również o coś więcej. O to, jak bardzo kłamiemy na swój temat i jakich wymówek na co dzień szukamy dla naszych niegodziwości. Ubarwiamy, a czasem bielimy. Dworzec dotyczy również tego, jak bardzo czujemy się dumni z siebie. Jak uporczywie czując się dobrymi, prawymi ludźmi, coraz mniej nimi w istocie jesteśmy.

Utopia to bezludna wyspa
 

Kolejna premiera Teatru Polskiego w Poznaniu, powstała dzięki współpracy z Komuną Warszawa. Jeden z założycieli tego niezwykle istotnego dla środowiska teatru offowego ośrodka kultury, Grzegorz Laszuk, tym razem wcieli się w rolę reżysera przedstawienia online pt. Morderstwo (w) Utopii, który będzie mieć swoją premierę już w niedzielę 20 grudnia.

Pukając do bram Unii Europejskiej
 

W Dworcu Fundacja Banina podejmuje temat uchodźców w konwencji koszmaru, który śni się dziecku rodziców starających się o azyl w Polsce. Akcja spektaklu rozgrywa się na przejściu granicznym Brześć-Terespol. Premiera online odbędzie się w sobotę 19 grudnia.

Tabaka i antynatalizm
 

Don Juan to pierwszy spektakl, którego Teatr Polski w Poznaniu podejmuje się w formule online. Jak zdradza reżyser przedstawienia Wiktor Bagiński "praca nad spektaklem zmieniła się dzisiaj diametralnie. To co stworzyliśmy jest hybrydą filmu, videoartu, spektaklu i teatru telewizji. W mojej karierze jeszcze nie było możliwości realizowania spektaklu tego rodzaju".

Do zobaczenia w snach
 

Twórcy nowego projektu pt. Wspólnota śniących realizowanego przez Scenę Roboczą zapowiedzieli, że uczestnicy zostaną zaproszeni do "kolektywnego śnienia". To sformułowanie brzmi tajemniczo. Co się za nim kryje? Poza tym, narzuca się jeszcze jedno charakterystyczne w czasie pandemii pytanie techniczne: jak w ogóle stworzyć wspólnotę, skoro oficjalnie kolektywizowanie się jest niewskazane?

Zniekształcanie oswojonych przestrzeni miasta
 

Prezentowany w ramach Spotkań Teatralnych Bliscy Nieznajomi projekt pt. Ten spacer, autorstwa grupy artystycznej Pic Pic, powstał we współpracy z Ukrainkami, które doświadczyły lub wciąż doświadczają trudnych sytuacji życiowych. Kto nie zdążył wziąć udziału w wydarzeniu, już za kilka dni będzie mógł nadrobić tę zaległość - oglądając film Magdaleny Mosiewicz pt. Bliskie nieznajome, który jest rejestracją przebiegu performansu.

Mamy tutaj coś do powiedzenia
 

W piątek odbędzie się wyjątkowa premiera online Teatru Ósmego Dnia. W czytaniu performatywnym książki Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn Caroline Criado wzięły udział kobiety pracujące w tej instytucji.

Kolektywny sen
 

"Pandemia miała spowodować wzrost »zapamiętywalności« o 35% oraz zwiększyć odsetek złych snów o 15%. Sam termin pandemic dreams odnosi się zaś nie tyle do tematu, ile przede wszystkim do niespotykanej intensywności marzeń sennych" - czytamy w opisie tajemniczego projektu Wspólnota śniących autorstwa Marii Magdaleny Kozłowskiej, Magdy Kupryjanowicz, Michała Kurkowskiego oraz Stowarzyszenia Scena Robocza, którego premiera odbędzie się już za kilka dni.

Dziś wyspa należy do nas
 

- To dla nas nowe przeżycie, bo zagraliśmy ten koncert z elementami improwizacji tylko dla przyjaciół, którzy nagrywali to wideo - tak o rejestracji stormy protest song mówi Monika Wińczyk. - Trudno było z siebie wykrzesać taką ekspresję, z jakiej siebie nawzajem znamy - dodaje Hubert Wińczyk. W piątek w ramach Festiwalu Szekspirowskiego odbędzie się premierowa transmisja online performensu dźwiękowego ich poznańskiego duetu Monster Hurricane Wihajster.

Rozbiór (ka) Polski
 

"Rozbiórka", według słownika języka polskiego, ma znaczenie dwojakie. Po pierwsze, oznacza burzenie starych budynków, a po drugie - rozkładanie przedmiotów i konstrukcji na wiele części pierwszych.

Wymarsz sztuk żywych do internetu
 

- Od lat nie tańczę w swoich performansach. Interesuje mnie bardziej to, jak ciała się zachowują w relacji względem siebie i pewnych problemów społecznych - mówi artystka Ania Nowak*. W czwartek i piątek zobaczymy jej prace video i performans. Kuratorem tych wydarzeń online, organizowanych przez Pawilon, jest Andrzej Pakuła.

Ciąg dalszy nastąpił
 

- Wieczór. Kolejny. Jeszcze tu jesteś. Sam jeden. Już dawno nie ten sam. Czasem słuchasz, nasłuchujesz... Ktoś woła, ktoś pyta, ktoś słucha, ktoś czeka, ale nie na Ciebie. Nie ma nikogo. Ty jesteś. Jeszcze tu jesteś. To ja. To moje. Ręka, noga, oko... -  mówi jeden z bohaterów video-spektaklu Paralele, który powstał w ramach programu Kultura w sieci. Wśród jego twórców jest m.in. Igor Fijałkowski, aktor Teatru Animacji i pomysłodawca Teatru Gili-Gili.

Reality show na dziś
 

Podobno gorsze od wirusa będą tylko książki o wirusie. Czy tak samo jest z operami? To temat, w którym łatwo o dosłowność i przesadną emocjonalność. Koronawirus ma się doskonale i nic nie wskazuje na to, żebyśmy w najbliższych kwartałach poradzili sobie z nim, a przez to - nabrali potrzebnego dystansu. Czy to odpowiedni czas, by tworzyć dzieła reagujące na rzeczywistość czasu pandemii?

Zapraszam do gry
 

Pomysł na konstrukcję spektaklu i rozwiązania techniczne przetestowane w Ambasadzie 2.0 - pierwszej teatralnej realizacji, która odbyła się na komunikatorze Zoom - Teatr Usta Usta Republika wykorzystał ponownie w spektaklu 777, który również zaadaptował w sieci. Nie wiem czy tym razem jednak nie wolałabym uczestniczyć w nim na żywo.

Przegrana walka z internetem
 

Planeta Beckett jest kompromitacją jako internetowe działanie teatralne. To projekt kuriozalny również z punktu widzenia współczesnego filmu eksperymentalnego. Jego element interaktywny jest przy tym doprawdy śladowy, wręcz niedorzeczny. Trudno nawet ocenić wartość artystyczną poszczególnych etiud, gdyż sposób prezentacji uniemożliwia w zasadzie ich choćby poprawne oglądanie.

Jaka piękna ruina!
 

"Jak zupełnie zniknąć traktować będzie o definicjach i sposobach znikania. Podczas pracy nad spektaklem postaramy się zbadać akt zniknięcia/znikania, zastanawiając się nad przyczynami, które mogą go wywołać (oraz skutkami, jakie może za sobą pociągnąć), a także starając się przemyśleć potencjał istniejących możliwości znikania" - czytamy w zapowiedzi spektaklu Very Popovej, Gosi Trajkowskiej i Adriena Cognaca, który wygrał konkurs rezydencyjny Sceny Roboczej. Jak te zapowiedzi mają się do ostatecznych rezultatów pracy artystów?

Spotkania bliskie i dalekie
 

- Długo szukaliśmy nowej formuły Bliskich Nieznajomych, bo nie chciałam zrezygnować z potencjału tej imprezy. Nie chciałam też, żeby były to wyłącznie wydarzenia online, bo mam wrażenie, że mamy już na tego typu propozycje jakąś barierę percepcyjną. Pragniemy doświadczać, choćby w małej grupie - mówi dyrektorka artystyczna festiwalu Agata Siwiak.

Strona 1 2 42