Kultura Poznań.pl

Teatr

Dedykowana misja kosmiczna
 

Dedykowana misja kosmiczna

W piątek wieczór odbyła się internetowa premiera Dzieci Saturna. To artystyczno-dokumentalny projekt Agaty Baumgart i Aleksandry Matlingiewicz w konwencji science fiction, złożony ze słuchowiska ASMR i strony internetowej. Jest poświęcony suicydologii i pragnieniu śmierci wśród młodych ludzi na tle ich problemów psychicznych.

czytaj więcej
Świat niekompletny
 

Świat niekompletny

Jeśli zastanawiacie się, dlaczego we wszystkich kulturach funkcjonowały spektakle i były danej społeczności potrzebne, teraz w warunkach doświadczalnych poznaliście już gorzką odpowiedź. Internetowa wersja Zoom Do władzy Wielkiej i Sprawiedliwej Teatru Ósmego Dnia uświadomiła mi też, jak bardzo w czasach pandemii tęsknię za przedstawieniami granymi na żywo. Świat pozbawiony przeżyć teatralno-operowych jest zgoła niekompletny, marny i w gruncie rzeczy odstręczająco prymitywny.

czytaj więcej
O dzieciach rozczarowanych światem
 

O dzieciach rozczarowanych światem

Dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie tygodniowo w wyniku samobójstwa. Pod względem skutecznych prób samobójczych wśród dzieci Polska zajmuje drugie miejsce w Europie... To tylko fragment porażających statystyk, które stanowią jedną z inspiracji spektaklu Dzieci Saturna Agaty Baumgart i Aleksandry Matlingiewicz. Premiera 22 i 23 maja w Scenie Roboczej - po raz pierwszy w historii tej sceny zrealizowana w pełni online.

czytaj więcej
Musicale - nie tylko śpiew
 

Musicale - nie tylko śpiew

- Musical jest niesamowitym gatunkiem, ponieważ obejmuje widzów niemal każdego pokroju, o niemal każdym guście. Musical to parada przeróżnych styli, gatunków, tematów i każdy może odnaleźć swój ulubiony, który pozostanie z nim do końca życia - odpowiada Edyta Krzemień**, jedna z organizatorek koncertów online z udziałem studentów poznańskiej Akademii Muzycznej Home Made Musical.

czytaj więcej
Wszyscy jesteśmy azylantami
 

Wszyscy jesteśmy azylantami

- My się po prostu bardzo lubimy, mocno ze sobą przyjaźnimy, mamy silne relacje - to nas trzyma, trzyma teatr - opowiadają Ewa Kaczmarek* i Wojciech Wiński** z Teatru Usta Usta Republika, jednego z najważniejszych poznańskich teatrów niezależnych. Zespół świętuje właśnie 20-lecie istnienia i w ramach urodzin pracuje nad nową wersją spektaklu Ambasada. Premiera  Ambasady 2.0 - 22 maja online.

czytaj więcej
Być po prostu człowiekiem
 

Być po prostu człowiekiem

- Wiele osób odradzało mi pójście do szkoły aktorskiej. Ale cieszę się, że ich nie posłuchałam. Trzeba próbować spełniać swoje marzenia, zwłaszcza w takim wieku, nawet jeśli miałyby się okazać pomyłką. Najlepiej uczymy się na własnych błędach. Na szczęście swojej decyzji nie muszę żałować - mówi Julianna Dorosz, aktorka Teatru Animacji i laureatka Medalu Młodej Sztuki 2020.

czytaj więcej
Stare dobre baśnie z kłami
 

Stare dobre baśnie z kłami

"Był sobie raz mężczyzna, który miał trzy żony. Żadna z nich nie dawała mu potomstwa, więc... zabił je wszystkie" - tak rozpoczyna się monodram Opowieści z pustyni: Blask kaganka w Baraku Kultury. Już wiele lat przed Alfredem Hitchcockiem Vijydan Detha wiedział, jak ważne dla całej opowieści jest odpowiednio dynamiczne rozpoczęcie.

czytaj więcej
Uniwersalizm opowieści Radżastanu
 

Uniwersalizm opowieści Radżastanu

Opowieści z pustyni, to monodram teatralno-muzyczny, na który składają się historie inspirowane twórczością wybitnego indyjskiego pisarza Vijaydana Dethy. Te pradawne historie i prosta filozofia życia przełożone zostały na współczesny język twórczy przez Madara Purandare, którego będzie można zobaczyć i usłyszeć w najbliższą środę, oczywiście online.

czytaj więcej
Oklaski przed komputerem
 

Oklaski przed komputerem

Kwarantanna przekreśliła grubą kreską wszystkie teoretyczne dywagacje na temat przeżycia teatralnego, "stawania się" w ramach przedstawienia, współuczestnictwa i więzi między aktorami a publicznością. Tego obecnie nie ma. Pozostaje tylko mały prostokąt ekranu laptopa, który próbuje udawać scenę i kolorowe piksele niezdarnie kopiujące żywe aktorki i aktorów, a echo oklasków dudni gdzieś z przeszłości. Jakie czasy, taki teatr.

czytaj więcej
75. urodziny Teatru Animacji!
 

75. urodziny Teatru Animacji!

17 kwietnia 1945 roku, w pospiesznie odgruzowanej salce parafialnej w kamienicy przy kościele pw. Św. Marcina, odbyła się premiera Śpiewaka leśnego Henryka Żuchowskiego - tak wyglądały początki Teatru Animacji. Dziś ta instytucja kończy 75 lat!

czytaj więcej
TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Miejsce dla wyobraźni
 

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Miejsce dla wyobraźni

- Skoro jesteśmy zamknięci i nie możemy mieć wszystkiego na świecie, całej lalki, pełnej cukiernicy, to ja korzystam ze strzępów, żeby dać innym pole do wyobraźni - mówi Janusz Stolarski*, aktor i pracownik Teatru Ósmego Dnia, który na czas kwarantanny przygotował cykl Opowiem Ci bajeczkę.

czytaj więcej
TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Negatywnie, czyli pozytywnie
 

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Negatywnie, czyli pozytywnie

- Taka praca z przeprowadzką magazynu jest trochę zamiast siłowni: trzeba dźwigać, przenosić, ładować wspólnie z kolegami - mówi Marcin Kęszycki* z Teatru Ósmego Dnia. W czasach kwarantanny pracownicy teatru musieli w drugiej połowie marca przenieść ogromną ilość sprzętu i różnych elementów scenografii zebranych w dotychczasowym magazynie do nowego pomieszczenia.

czytaj więcej
To są jakieś jaja!
 

To są jakieś jaja!

Wszyscy wiemy, czego nam i naszym dzieciom aktualnie nie wolno. I większości z nas spędza to sen z powiek. Ale czy nie lepiej skupić się na tym, co jednak jest dozwolone? Bo tak na przykład wciąż możemy wybrać się do Teatru Animacji, tyle że słuchając płyt La la lalki albo Miłość nie boli, kolano boli z piosenkami ze spektakli Artura Romańskiego. Czas z Teatrem Atofri wypełnią nam z kolei wydane kilka lat temu Lulajki, które powstały we współpracy z Jackiem Hałasem. Macie już je w swoich domach?

czytaj więcej
Wielość w jedności
 

Wielość w jedności

- Błędem wielu twórców współczesnego teatru jest to, że widz oglądający ich spektakle musi mieć ugruntowane zdanie i wiedzę w poruszanym przez artystę temacie. A wtedy najczęściej jego spojrzenie pokrywa się ze spojrzeniem twórcy. To jest jałowe - nie ma tarcia, dyskusji. Widz nie powinien przychodzić "przygotowany" - powinien odbierać to, co ma do powiedzenia twórca w kontakcie z jego dziełem, a nie pismami teoretycznymi - mówi Radek Stępień* , reżyser spektaklu Matka na podstawie dramatu S.I. Witkiewicza, którego premiera (przeniesiona na jeszcze nieznany termin) miała się  odbyć 27 marca w Teatrze Nowym.

czytaj więcej
Jak można spaść z drabiny
 

Jak można spaść z drabiny

- Każdy może być bohaterem tego spektaklu - mówi reżyserka Dorota Abbe. Premiera Ludzi swobodnych w świetle badań empirycznych Grupy Teatralnej Wikingowie odbędzie się w Teatrze Ósmego Dnia, choć jej dokładna data nie jest jeszcze znana.

czytaj więcej
Istota fizycznego dialogu
 

Istota fizycznego dialogu

Candoco Dance Company, jeden z najważniejszych i najciekawszych teatrów tańca współczesnego na świecie, 12 marca wystąpi w Poznaniu. Znakomity brytyjski zespół, w którym wśród solistów tańczą tancerze z niepełnosprawnościami, od blisko trzech dekad łamie stereotypy w myśleniu o fizycznej sprawności i perfekcji w sztuce. Udowadnia, że taniec to coś więcej niż tylko ładna forma.

czytaj więcej
Strona 1 2 39