Kultura Poznań.pl

Film

Przylgnięcie do zdarzeń
 

Przylgnięcie do zdarzeń

- Zaczęłam robić filmy eksperymentalne, bo nie chciałam kręcić zwykłej rzeczywistości, którą widzę. W taki sposób mogę budować i kreować swoją własną rzeczywistość: tworzyć po swojemu to, o czym chcę powiedzieć - mówi artystka wizualna Rafaela Jasionowicz*, której pokaz filmów eksperymentalnych odbędzie się w środę w Collegium Maius.

czytaj więcej
FESTIWAL SPUTNIK. Czasem trzeba puścić
 

FESTIWAL SPUTNIK. Czasem trzeba puścić

Na tegorocznym Festiwalu Filmów Rosyjskich zagościł Człowiek, który wszystkich zaskoczył w reżyserii Nataszy Mierkułowej i Aleksieja Czupowa. Film zaprezentowano na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie nagrodzony został w konkursie Horyzonty w kategorii "Najlepsza aktorka".

czytaj więcej
FESTIWAL SPUTNIK. Portret ludzkich możliwości
 

FESTIWAL SPUTNIK. Portret ludzkich możliwości

Leonid Krugłow w swojej Wielkiej drodze północnej przekonuje, że każde miejsce na Ziemi ma swoją historię, a ta jest warta opowiedzenia. Film dokumentujący jego podróż arktyczną szlakiem Siemiona Dieżniewa zaprezentowany został trzeciego dnia poznańskiej odsłony Festiwalu Sputnik.

czytaj więcej
FESTIWAL SPUTNIK. Prostota i niejasności
 

FESTIWAL SPUTNIK. Prostota i niejasności

Realistyczny i oszczędny w środkach. Taki jest obraz Pewnego razu w Trubszewsku w reżyserii Larisy Sadiłowej, którego premiera odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes. W Poznaniu zagościł na Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik.

czytaj więcej
FESTIWAL SPUTNIK. Napięcia między słowami
 

FESTIWAL SPUTNIK. Napięcia między słowami

Trudno o lepszy tytuł na pierwszy dzień poznańskiej repliki Sputnika. Wielka poezja Aleksandra Ługina, która międzynarodową premierę miała na prestiżowym festiwalu Busan, to spadkobierczyni krajowego kina akcji. Jej niespokojny rytm wyznacza marne wierszoklectwo i prostackie wierszyki, a nade wszystko surowa poetyka przemocy.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Ludzka komedia
 

PROSTO Z EKRANU. Ludzka komedia

Tam gdzieś musi być niebo Eli Suleimana to propozycja zdecydowanie nie dla każdego. Trochę znudzi, trochę rozbawi, a trochę zachwyci. Proporcje w jakich zajdzie każda z tych reakcji zależą wyłącznie od Was samych.

czytaj więcej
Nie będzie odwrotu
 

Nie będzie odwrotu

W programie poznańskiej odsłony 13. Sputnika są m.in. Byk w reżyserii Borisa Akopowa, któremu przyznano Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych oraz obrazy nagrodzone II i III nagrodą - Braterstwo Pawła Łungina oraz Port, którego reżyserką jest Aleksandra Strielanaja. 

czytaj więcej
Od Szeherezady do "Breaking Bad"
 

Od Szeherezady do "Breaking Bad"

- Zdecydowanie najlepszą pod wieloma względami produkcją wieloodcinkową, jaka powstała do tej pory, jest według mnie Breaking Bad. Scenariuszowo i dramaturgicznie przemyślana jak film, od samego początku do końca - mówi Zuzanna Lewandowska*, doktorantka na filmoznawstwie UAM.

czytaj więcej
Wieczna euforia
 

Wieczna euforia

Miłość do seriali nie jest bynajmniej wynalazkiem naszych czasów. Jej objawy można znaleźć w każdej epoce, a nawet na przestrzeni epok, w których dopisywano przecież nowe przygody postaciom stworzonym w zupełnie innych okolicznościach historycznych.

czytaj więcej
Subiektywne top 10
 

Subiektywne top 10

Listy najlepszych seriali ostatnich miesięcy czy sezonów tworzone są dość regularnie przez dziennikarzy, krytyków filmowych, ale i samych widzów. Dokładamy do nich także nasze "Top 10" - listę całkowicie subiektywną i z całą pewnością dyskusyjną.

czytaj więcej
Każdy może być jeleniem
 

Każdy może być jeleniem

Do świata przedstawionego wkrada się makabra, sama zaś opowieść staje się, jak to u Dupieux, potwornie śmiesznym komentarzem na temat filmowego show-biznesu i bycia "panem reżyserem" - o filmie "Deerskin" pisze Bartosz Żurawiecki.

czytaj więcej
Łabędzi śpiew
 

Łabędzi śpiew

Renée Zellweger, która po kolejnych operacjach plastycznych nie przypomina już pucułowatej Bridget Jones, praktycznie stopiła się z postacią - o filmie "Judy" pisze Przemysław Toboła.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Krajobraz wszechwładzy
 

PROSTO Z EKRANU. Krajobraz wszechwładzy

Osierocony Brooklyn Edwarda Nortona z nim samym w roli głównej to przeszło dwie godziny dobrego kina gatunkowego w starym stylu. Detektywistyczna zagadka oplatająca społeczno-polityczny wymiar tego filmu to sprawnie i interesująco przyrządzony kąsek dla widzów rozsmakowanych w klasycznych kryminałach i ulotnym klimacie lat 50.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Kaganek człowieczeństwa
 

PROSTO Z EKRANU. Kaganek człowieczeństwa

Legenda głosi, że Diogenes, filozof grecki, przechadzał się po ulicach Aten w biały dzień z zapaloną latarnią i twierdził, że "szuka człowieka", co miało być symbolem niewiary starożytnego myśliciela w istnienie prawdziwego człowieka. Fernando Meirelles zdaje się w podobny sposób przechadzać z kamerą po wypełnionym blichtrem Watykanie, przysłuchując się rozmowom dwóch najważniejszych postaci katolickiego świata i szukając wśród wszechobecnych luksusów zagubionego człowieczeństwa.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Niewidzialni
 

PROSTO Z EKRANU. Niewidzialni

Osiem lat temu Olivier Nakache i Éric Toledano wyreżyserowali "Nietykalnych" - film, który okazał się jedną z najbardziej kasowych produkcji w historii francuskiego kina. Za sprawą "Nadzwyczajnych" w dużej mierze powracają do tematu niepełnosprawności, choć tym razem serwują nam emocje o nieco innej proweniencji.

czytaj więcej
Wygrać wojnę, stracić pokój
 

Wygrać wojnę, stracić pokój

Krajem przewodnim 14. edycji AfryKamery, czyli festiwalu kinematografii afrykańskich, jest w tym roku Sudan. W trakcie poznańskiej repliki zobaczymy najlepsze filmy z kontynentu, w tym arcydzieło Hajooja Kuki "aKasha". Wydarzenie rozpocznie się w czwartek 12 grudnia, obejmie czternaście projekcji i potrwa sześć dni.

czytaj więcej
ALE KINO. Stalinizm oczami dziecka
 

ALE KINO. Stalinizm oczami dziecka

- W naszym społeczeństwie nadal tkwią traumy związane ze stalinizmem, których nie udało się nam pozbyć - mówi Moonika Siimets* z Estonii, reżyserka filmu "Mała towarzyszka", prezentowanego w programie festiwalu Ale Kino!

czytaj więcej
ALE KINO. Padłeś? Powstań!
 

ALE KINO. Padłeś? Powstań!

Wiele obiecywałem sobie po filmie "Miara człowieka". Za scenariusz odpowiadał David Scearce, autor znakomitego "Samotnego człowieka". Do tego kilka znanych nazwisk w obsadzie, na czele z Donaldem Sutherlandem. To nie mogło się nie udać, a jednak czuję lekki niedosyt.

czytaj więcej
ALE KINO. W kostiumie Indianina z Walmartu
 

ALE KINO. W kostiumie Indianina z Walmartu

W kanadyjskim dramacie "Kolonia" możemy odkryć wielki talent Emilie Bierre, wschodzącej gwiazdy kina kanadyjskiego. W programie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino to jeden z najlepszych filmów, jeśli nie najlepszy.

czytaj więcej
Strona 1 2 31