Inne Rozmowy

- Podstawowy i najważniejszy wniosek jest taki, że nie ma jednego doświadczenia pandemii. Jest ono ogromnie zróżnicowane, co wynika choćby z różnic o charakterze klasowym. Doświadczenia ludzi z dużych miast, dobrze wykształconych, pracujących w wolnych zawodach są zupełnie innego rodzaju niż osób pracujących na przykład na liniach produkcyjnych, w sklepach - mówi prof. Marek Krajewski*, socjolog, współautor badań Życie codzienne w czasach pandemii.

Czytaj artykuł
Inne

Jeszcze na początku minionego roku prawdopodobnie nikt z nas nie spodziewał się, że osobom pracującym w szeroko rozumianej kulturze - niezależnie od charakteru wykonywanej pracy, specyfiki i kontekstu - przyjdzie zmierzyć się z trudnościami, których najpewniej nikt z nas wcześniej nie doświadczył.

Czytaj artykuł
Teatr

- Gdy czytamy opisy spektakli Teatru Usta Usta, to poza tropami związanymi z odczarowywaniem miejsc, pojawiają się jeszcze te dotyczące przekształcania przestrzeni nieteatralnych w teatralne czy interakcji z widzem. Dodatkowo, w samym obszarze tematyki spektakli ważna jest wizja świata jako pułapki - mówi Ewa Kaczmarek. W piątek artyści zaprezentują nową, internetową wersję spektaklu Geometria, inspirowanego Zamkiem Franza Kafki. Skorzystają w tym celu z wideokonferencji Zoom - a całe działanie zostanie przeprowadzone na żywo.

Czytaj artykuł
Teatr

Zazwyczaj o polskiej operze wiemy to, że... jest. Wielu skojarzy nazwisko Moniuszki i jego Halkę czy Straszny dwór. Mniej liczni wymienią Szymanowskiego lub któregoś ze współczesnych kompozytorów. Kim jednak był patron jednej z piątkowskich ulic, niejaki Kurpiński?

Czytaj artykuł
Książki Recenzje

Cieszy niezmiernie to, że akurat Aldona Kopkiewicz wydawana jest  w Poznaniu, że to wydawnictwo Wielkopolskiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury (już w nowym, przyjaznym czytelnikom budynku) opiekuje się tą poezją. Redaktorska wnikliwa opieka Patryka Szaji pozwoliła na opublikowanie delikatnego, czułego, poszukującego formy poetyckiej tomiku Na próbę.

Czytaj artykuł
Inne

Na naszych oczach zmieniają swoje funkcje obiekty będące świadectwem epoki przemysłowej - koszary, browary, cegielnie, fabryki przekształcane są w mieszkaniowe lofty lub galerie handlowe. Możemy jednak ocalić dla potomnych cząstkę przeszłości, przypominając dawną świetność ceglanych budowli postindustrialnych. Jeszcze tylko do końca marca trwa społeczna akcja Akcja: Stara Rzeźnia zbierająca pamiątki po tym charakterystycznym miejscu na mapie Poznania.

Czytaj artykuł
Książki Recenzje

Szczepcio i Tońcio, Flip i Flap, Abbott i Costello, Batman i Robin, Chip i Dale, Timon i Pumba, Bolek i Lolek. Od niedawna również Arbuz i Pchełka! Są z różnych światów, mają inny fach w ręku. Ale zawsze spotykamy ich razem. Do grona najlepszych duetów w historii literackiego (i podróżniczego) świata dołączyli z początkiem roku bohaterowie nowej książki Maliny Prześlugi. W czym tkwi ich sekret?

Czytaj artykuł
Książki Rozmowy

- Bywa tak, że dłonie pokażą więcej, niż artysta by chciał, i to jest doświadczenie piękne, niezwykłe, ale czasami trzeba jednak jakoś się dotrzeć - szkicami i próbami - mówi Gabriela Gorączko*, współautorka i ilustratorka ksiażki Leśna Sprawa, wyróżnionej przez Polską Sekcję IBBY.

Czytaj artykuł
Inne Rozmowy

- Osobiście uważam to za duży sukces po tych kilku latach pracy, że mamy stałe grono osób, które chcą to miejsce współtworzyć, brać odpowiedzialność za wspólną przestrzeń - mówi Daniel Stachuła*, animator kultury, jeden z koordynatorów przestrzeni Fyrtel Główna.

Czytaj artykuł
Teatr

- Naszą myślą przewodnią jest przede wszystkim to, co powtarzała Simona: zwierzęta i przyroda są nam równe. Dlatego należy im się szacunek i zrozumienie, bo de facto niewiele się od siebie różnimy - mówi Ula Ziober ze Stowarzyszenia Zielona Grupa i zaprasza do Arsenału na spektakl Simona Kossak teatru kamishibai oraz warsztaty dla dzieci.

Czytaj artykuł
Film Recenzje

Wedle przypowieści pewien człowiek uratował żmiję od śmierci, następnie zaopiekował się nią i pomógł wrócić do zdrowia, a ta w akcie niewdzięczności zadała mu śmiertelne ukąszenie. Na pytanie konającego, dlaczego to zrobiła, odpowiedziała: sam jesteś sobie winien, wiedziałeś, że jestem żmiją. Po seansie Czarownicy miłości można dojść do wniosku, że z wiedźmami jest jak z mitycznymi żmijami - niezależnie od twoich intencji lepiej żebyś nie miał z nimi nic do czynienia.

Czytaj artykuł
Inne Rozmowy

- Może upraszczam, ale w wielkopolskiej architekturze jednorodzinnej widać pewien trend. Neomodernizm, skromne kolory, naturalne materiały, kąty proste, duże przeszklenia - mówi Grzegorz Piątek*, badacz i historyk architektury, juror Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego. - Trudno mi wyodrębnić wyraźną lokalną cechę. Skromność, oszczędność? Może - dodaje Wojciech Krawczuk**, prezes poznańskiego oddziału SARP, również juror Nagrody.

Czytaj artykuł
Sztuka Recenzje

Czwarta odsłona projektu Bieguny - dialogi młodych: INNY konfrontuje widza z dwiema grupami wykluczonymi z głównej narracji - mieszkańcami wsi oraz imigrantami. Marta Markiewicz i Melanie Wróblewska przygotowując prace na wystawę wykorzystały elementy badań socjologiczno-antropologicznych, w których zrezygnowały z zimnego obiektywizmu na rzecz empatii, częściowo przyjmując optykę Innego.

Czytaj artykuł
Historia

"Poznań od stu lat może nie widział takiego wybuchu życia towarzyskiego" - napisała o pobycie Komisji Międzysojuszniczej w wolnym Poznaniu w marcu 1919 roku Janina Żółtowska, żona polskiego dyplomaty.

Czytaj artykuł
Książki Recenzje

Rysiek Riedel podkreślał to dobitnie w jednym z najsmutniejszych utworów zespołu Dżem, o ciężarze samotności śpiewali także przejmująco m.in. Agnieszka Chylińska w O.N.A, czy Marek Piekarczyk z TSA. Te utwory nie tylko ukształtowały nasze narodowe podejście do bycia samemu, ale wręcz uformowały definicję samotności jako stanu niedobrego, miejmy nadzieję, że przejściowego.

Czytaj artykuł
Sztuka Recenzje

Tegoroczna edycja wystawy Znane/Nieznane prezentującej nowe dzieła studentów Pracowni Otwartych Interpretacji Sztuki jest humanistyczną prowokacją do intelektualnych łamigłówek. Autorzy zamontowali w pracach progi zwalniające zmuszające odbiorcę do trochę większego wysiłku. I nie chodzi tu tylko o wciągnięcie go w grę w rozpoznawanie znanych dzieł z historii sztuki, ale i zapytanie go o sens takiej rozrywki.

Czytaj artykuł