Choć w liturgii kościoła katolickiego śpiewanie kolęd powinno rozpocząć się podczas pasterki, czyli w nocy po wigilijnej kolacji, Zespół Pieśni i Tańca Mazowsze zaprasza do wspólnego kolędowania kilka dni wcześniej. Już w najbliższy poniedziałek o godzinie 20, Aulę UAM wypełnią dźwięki najpiękniejszych polskich kolęd i pastorałek.
Dwóch wspaniałych i odważnych ludzi, którzy sprzeciwili się rygorystycznemu prawu III Rzeszy, upamiętnia niewielki, jeszcze nieurządzony skwer u zbiegu ulic Międzyzdrojskiej i Słupskiej.
Dziwi mnie, że nie ma mody na Edwarda Pasewicza, takiej prawdziwej, że wypada znać, że mówimy na okrągło, a jakiś cytat tak urzekł, że nie możemy wyjść z jego krainy języka. Może trzeba odwagi do przełamania intymności? Albo ta intymność, z jaką przeżywamy jego teksty, nie może znaleźć swojego języka?
Świąteczny repertuar ma wielu wykonawców, jednak niewielu potrafi zaprezentować go z takim smakiem, jak robi to wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz i gitarzysta Marek Napiórkowski. Ich wspólny koncert w poznańskim klubie 2progi to świetna propozycja na przedświąteczny wieczór z bliskimi i przyjaciółmi. Jednak duet zaprezentuje nie tylko typowo świąteczne piosenki, ale i autorskie utwory Miśkiewicz, choćby z jej ostatniego, wydanego w ubiegłym roku albumu Nasza miłość.
W tym roku mija równo wiek od założenia trzeciego na ziemiach polskich, po Krakowie i Lwowie, uczelnianego ośrodka muzykologicznego. Program świętowania jubileuszu obejmuje konferencję naukową, wystawę oraz koncert symfoniczny w wykonaniu Filharmonii Poznańskiej.
Stanisława Moniuszkę znamy jako twórcę Halki i Strasznego dworu. Sceniczną dominację tego usankcjonowanego tradycją duetu próbują przerwać z rzadka wystawiane inne opery kompozytora. Po sukcesie Parii w 2019 roku Teatr Wielki sięga po Jawnutę.
Czy Sorry Boys właśnie przeżywają swój renesans? Mając na uwadze ich najnowszą płytę, trudno mieć co do tego wątpliwości. Renesans to przepiękna opowieść o miłości - niebanalna, mądra i chyba najdojrzalsza w całym dotychczasowym dorobku tria. Opowieść, bo każda płyta załogi Beli Komoszyńskiej to jakaś historia. Tym razem opowiedziana z takim wdziękiem, że jest jedną z najlepszych pozycji, jakie w tym roku ukazały się na polskim rynku pop-rockowej alternatywy.
Tymek - jeden z najpopularniejszych polskich raperów młodego pokolenia - ruszył w zimową trasę i nie zawaha się dotrzeć również do Poznania, gdzie w klubie Tama przypomni nam nie tylko swoje największe przeboje, takie jak Język ciała, Anioły i demony czy Poza kontrolą, ale również nowe numery, jakie trafiły na jego wydane w tym roku płyty Odrodzenie i Zima 22. Myśleliście, że Tymek to zwykły one-hit wonder? Te krążki udowadniają, że nie mogliście się bardziej mylić!
Zbliża się grudzień, a wraz z nim kolejna edycja festiwalu 1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund, organizowanego przez Polski Teatr Tańca. Przez kilka dni Poznań będzie tętnił tanecznymi opowieściami, które - jak co roku - poruszać będą ważne, aktualne i niejednokrotnie trudne tematy.
Muzyka Wojciecha Kilara do filmu Dracula powstawała w latach 90. ubiegłego wieku. Rzeczywiście jej niebywała plastyczność i sugestywność mogły sprawić, że stała się punktem wyjścia do dalszych muzycznych rozważań dla kolejnego pokolenia artystów. Jednak duet Pianhooligana i Kuby Więcka rezygnuje ze swego rodzaju programowości dzieła na rzecz zupełnie nowej kreacji muzycznej. Ale - jakże interesującej!
Przed rokiem członkowie Kwartetu ProForma wydali fantastyczną płytę Leonard Cohen. Wiemy kim jest. W najbliższy czwartek będą ja promowali U Bazyla z gościnnym udziałem m.in. Kazika Staszewskiego i Titusa.
Projekt Przyjdź do mnie to trzecia odsłona akustycznej trasy Miuosha. Tym razem zaprasza nas do swojej kameralnej, katowickiej pracowni, w której na wymalowanym pianinie leży sterta książek (wśród nich reportaż o Johnnym Cashu), na stoliku obok stoi zdjęcie Błażeja Króla jedzącego kawałek chleba, i w której wszyscy poza samym Boryckim, siedzą w puchowych kapciach i crocsach. Klimat? Jedyny!
W sobotni wieczór salę klubu 2progi wypełniła niewielka, ale zdecydowanie nieprzypadkowa publiczność. W powietrzu unosiła się energia, rosnąca z minuty na minutę. Roztańczony tłum wyśpiewywał znane na pamięć teksty, a dudniące w uszach oklaski mówiły same za siebie - sprawczyni tego zamieszania ma w Poznaniu swoich ludzi. A oni mają ją.
- Absolwenci profesora Boczka tworzyli grono wybitnych flecistów i nauczycieli fletu. Pracowali w Łodzi, Toruniu, Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Krakowie, Gliwicach. Można powiedzieć, że praca profesora promieniowała z Poznania na całą Polskę - o Augustynie Boczku, wybitnym fleciście i pedagogu związanym z Poznaniem, opowiada Sebastian Łukaszewski* - flecista, solista orkiestry Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki i autor książki Augustyn Boczek. Muzyk, pedagog, reformator polskiej szkoły fletowej XX wieku.
Bez jej czarującego głosu i tej jedynej w swoim rodzaju ekspresji fascynująca kraina polskiego jazzu z pewnością byłaby uboższa. Aga Zaryan to od lat jedna z najlepszych wokalistek na jego scenie - to pewne. A na dodatek wciąż poszukuje, wciąż spragniona jest czegoś nowego. Owocem tego niewyczerpanego pragnienia jest również jej najnowszy album Sara, na którym zaśpiewała wiersze słynnej amerykańskiej poetki Sary Teasdale. Już za kilka dni posłuchamy ich w Auli Artis.