Kultura w Poznaniu

Opinie

MILLENIUM DOCS. Zabili ją kilka razy

Żubra w Puszczy Białowieskiej zobaczyła po raz pierwszy zimą, kiedy saniami w świetle pochodni sunęła w nocy do Dziedzinki. Nie wiedziała wtedy, że tam zamieszka. Bajka? Życie Simony Kossak wcale takie nie było. Simonę - kolejny raz w ramach Millenium Docs Against Gravity - można zobaczyć jeszcze 21 maja.

Mniej klasyczna klasyka

Choć koncert Byk na dachu odbył się w piątek trzynastego, to w Auli UAM nie trzeba było odczyniać złych uroków. Za sprawą Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i maestra Ariela Zuckermanna ten stereotypowo pechowy dzień zwieńczyła prawdziwa uczta pozytywnych wrażeń, humoru i ludowej energii. 

JA TU TYLKO CZYTAM. Patomorfolog w Pabianicach

Nowa polska proza z gracją łączy zwrot ku rubieżom ze zwrotem ku śmierci, która potrafi zawładnąć życiem. Udowodniła to Honek w świetnych Białych nocach, udowadnia to Łukasz Barys w równie dobrych i poniekąd podobnych Kościach, które nosisz w kieszeni. Laureat Paszportu "Polityki" 2021 czerpie to, co najciekawsze z XX-wiecznego nurtu literatury "ludzi marginesu", a na dodatek dodaje sporo od siebie. Za pomocą różnych odcieni szarości maluje obraz Pabianic, w którym realizm magiczny nieustannie ściera się z brutalnym realizmem codziennym.

Sąd extravagantyczny

Sytuacja sceniczna Extravaganzy o religii jest prosta - nastąpił koniec świata. A po nim, kiedy ludzie oraz wszystkie istoty żywe przestały istnieć, czas się ze wszystkiego rozliczyć. W tym osobliwym sądzie ostatecznym rozłożone na części pierwsze zostaje wszystko to, co uwiera, irytuje i dręczy.

Oniryczna tułaczka

Prezentowany w Scenie Roboczej spektakl Odbicia zawiera w sobie elementy charakterystyczne dla teatru alternatywnego, dramatycznego i lalkowego. To połączenie reżyserskiej opieki Lecha Raczaka, gry aktorskiej Pawła Stachowczyka i pracy doktorskiej poznańskiej artystki, Martyny Stachowczyk. Ten patchworkowy projekt czerpie nie tylko z bogatej historii teatru, ale także z literatury i psychoanalizy.

Melodie, o których chce się pamiętać

W piątek wieczór, wybrałam się do Filharmonii na gościnne spotkanie z Mistrzami Muzycznych Krajobrazów. Zastanawiałam się przed kilkoma dniami, czy będzie ono tak pełne wrażeń, jak zapowiadali organizatorzy. Całe szczęście, z czystym sumieniem, mogę przyznać im rację.

Ciało stało się obrazem

Corpus Hominis to kolejny projekt z pogranicza nauki i sztuki prowadzony przez Dominikę Karalus z Galerii Fotografii pf przy wsparciu Wojciecha Luchowskiego. W rok 2022 wkroczyliśmy wraz z opowieścią o herbarium roślin odrzuconych, czyli chwastach, ilustrowaną przez fotografie Anny Kędziory. Kolejnym przystankiem był Endling Diany Lelonek, czyli przejmująca opowieść o wymarłych gatunkach ptaków i zatrważającej roli człowieka przyśpieszającego ten proces.

JA TU TYLKO CZYTAM. Moda nie jest wcale błahostką

Jeśli od ponad dwóch lat macie wrażenie, że zawrotną karierę w świecie mody robi dres, to zdaje się, że temu wrażeniu jest całkiem blisko do rzeczywistości. I w tym wymiarze na przestrzeni lat wszystko, co dzieje się w świecie mody, jest fascynującym wręcz obrazem historii.

Jak sen we śnie

2 maja na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyła się proszona uczta. Jedna z najpopularniejszych polskich artystek młodego pokolenia postanowiła zgromadzić niewyobrażalną ilość osób w jednym miejscu i - co najlepsze - zaprosić do stołu, przy którym każdy znajdzie miejsce, i od którego nikt nie odejdzie z poczuciem niedosytu.

PROSTO Z EKRANU. Życie po życiu

Tytuł najlepszej animacji na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju, na którym zwyciężały wcześniej takie dzieła jak Twój Vincent czy Sekrety morza, zobowiązuje. Nawet myszy idą do nieba Jana Bubeníčka i Denisy Grimmovej to uniwersalna opowieść bez ograniczeń wiekowych, z której każdy widz - od lat 6 do 106 - ma szansę wyciągnąć coś pouczającego.

Pośród kurzu i huku

Karolina Breguła wraz z licznym zespołem osób zaangażowanych w działania artystyczne, badawcze i społeczne stworzyła wystawę narracyjną, omawiającą problem eksmisji, utraty domu i wyburzeń obszarów miejskich poddanych gentryfikacji - procesowi, w którym nie uwzględnia się etyczności czy skutków takiej transformacji dla mieszkańców.

Kolory Carmina Burana

Carmina Burana Orffa to jedno z tych dzieł, które zapewniają sukces ich wykonawcom. Bilety na koncerty rozchodzą się niemal natychmiast, kiedy tylko tytuł pojawia się na afiszach, a słuchacze wychodząc nucą pod nosem co najmniej dwie zapamiętane melodie. Jak z mitem Pieśni z Benediktbeuern poradzili sobie artyści Teatru Wielkiego?

Pomnik z czekolady

Piątkowy wieczór? Czas na przyjemność! W Teatrze Animacji - gościnnie, prawdziwa mieszanka charakterów: ptasie mleczko, torcik, praliny... Spektakl w reżyserii Agaty Biziuk miał smak (dosłownie!) gorzkiej czekolady. Mniam.

JA TU TYLKO CZYTAM. Euforia w cieniu traumy

Każdy, kto choć raz był młody, znajdzie w Hard Land coś z własnych doświadczeń. Czy będzie to poczucie beztroski z czasów, gdy nie trzeba było zabiegać o ubezpieczenie, czy też raczej ból odrzucenia lub pierwsze z wielkich rozczarowań - to już kwestia indywidualna. Benedict Wells zaprasza nas w sentymentalną podróż do prowincjonalnego Grady w Missouri A.D. 1985. Najlepsze w tej książce jest jednak to, co nie stara się być amerykańskie.

PROSTO Z EKRANU. Cagemania

Nicolas Cage to aktorski fenomen. Zdobywca Oscara za Zostawić Las Vegas oraz nominacji za Adaptację. Twórca - i być może jedyny entuzjasta - metody odgrywania postaci wzorowanej na szamanizmie. Aktor, który stał się memem. Doczekał się nawet dedykowanego sobie festiwalu, w trakcie którego fani oglądają filmy wyłącznie z jego udziałem. Jego najnowsza produkcja inspirowana jest jego życiem, a Cage gra w niej... samego siebie.

Zimne chardonnay i dodekafonia

W poprzedni weekend w samym sercu Poznania odbył się niezwykły koncert. The art of ambient, projekt zapoczątkowany przez grupę Klangprojekt Leipzig w 2016 roku, to jazzowo-ambientalne widowisko łączące w sobie elementy wolnych improwizacji, eksperymentalnego dźwięku i energetycznego ugruntowania.

Do kogo należy nasze życie?

W mowie końcowej podczas obrad Rady Etyki, mecenas Biegler pyta: - Do kogo należy nasze życie? Tematem, wokół którego zbudowana została akcja sceniczna Prawa wyboru w reżyserii  Piotra Kruszczyńskiego, jest próba rozstrzygnięcia problematycznej kwestii lekarskiej pomocy w dokonaniu samobójstwa.

Gość w dom, muzyka w dom

Poznańscy filharmonicy w tym sezonie goszczą kolegów z Berlina - artyści Filharmonii Berlińskiej koncertują w Poznaniu w roli solistów. Po skrzypku Danielu Stabrawie i altowioliście Amihaju Groszu na występ w Poznaniu zawitał klarnecista Wenzel Fuchs.

Strona 1 2 124