Kultura w Poznaniu

Opinie

Tu nic nie jest prawdziwe

Dzieci coraz częściej przestają być marginalizowane zarówno jako odbiorcy, jak i twórcy teatralni. Po sukcesie znakomitego spektaklu Władcy much, którego premiera odbyła się niedawno na deskach Sceny Roboczej, Teatr Polski stanął przed trudnym zadaniem dorównania koleżeńskiej poznańskiej produkcji. Dzień po stuletniej rocznicy powstania wielkopolskiego odbyła się premiera spektaklu 27 grudnia, w którym tło wydarzeń historycznych staje się pretekstem do stworzenia inscenizacji dla dzieci.

Kartoffelsalat z wielkopolskich pyrek

Było do przewidzenia, że stulecie powstania wielkopolskiego doczeka się niejednego artystycznego komentarza. Dyrektor Teatru Nowego i reżyser Asymilacji Piotr Kruszczyński podjął próbę odciągnięcia poznaniaków od bożonarodzeniowego zgiełku, zastępując pierogi z grzybami - sałatką ziemniaczaną. Kwestia powstania wielkopolskiego stała się pretekstem do podjęcia tematu wielkopolskiej kultury, pod którą chowają się pruskie korzenie.

Rozbiórka solidarności

Oglądając pierwsze sceny spektaklu Solidar-Noc Polskiego Teatru Tańca i bodytalk, pomyślałam: "wreszcie komunikatywny, odzwierciedlający tytuł przekaz". Po chwili jednak okazało się, że wciąż dotyka tej samej narracji, w kolejnym już - po Weselu-Poprawinach - przedstawieniu.

Rocznicowy miszmasz

Szkoda Paderewskiego, jego muzyki, która napisana szeroką frazą, nie nuży, wspaniale nosi akcję "Manru" do przodu, jest zaskakująco świeża i warta poznania. Szkoda muzyków, którzy podczas premiery doskonale odnaleźli się w tej gęstej partyturze, wydobywając z niej piękne tematy (brawo maestro Kozłowski!). Szkoda też tej całej podniosłej atmosfery, pompowanej przy okazji stulecia obchodów niepodległości Polski. Balon pękł, pozostał niesmak.

PROSTO Z EKRANU. Jaka jest cena pychy?

Duński reżyser, belgijsko-francusko-luksemburska produkcja i bohaterowie mówiący po angielsku w filmie o militarnej, a przede wszystkim etycznej porażce rosyjskich służb na Morzu Barentsa. Kursk Thomasa Vinterberga to dziwny twór, który historię zatopionej łodzi podwodnej, jakiej w 2000 roku przyglądał się cały świat, opowiada w nierówny, momentami sztampowy sposób.

Nikt nie nauczył się tekstu

Nauczyliśmy się myśleć, że przedstawienia, w których występują dzieci, zarezerwowane są głównie dla odbiorców w ich wieku, więc dystansujemy się do tej sfery teatru. Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman i Aneta Groszyńska postanowili przełamać barierę dzielącą sztukę na dziecięcą i dorosłą. "Władca much" jest spektaklem, w którym zarówno najmłodsi, jak i nieco starsi odbiorcy, przyglądali się dziecięcej twórczej ekspresji kierowanej przez doświadczonych reżyserów.

Misio nie za stary na pogo

To nie lada sztuka zgromadzić na jednym koncercie wytatuowanego punka z zielonym irokezem na głowie, starszą panią w grzecznym sweterku i mężczyznę w garniturze pod krawatem. A że Arkadiusz Jakubik wokalnie radzi sobie nie gorzej niż na dużym ekranie, od swojego debiutu na YouTubie razem z kapelą Dr Misio cieszy się niesłabnącą popularnością. Dość powiedzieć, że na poznański koncert wszystkie bilety rozeszły się w naprawdę imponującym tempie.

Ja nie oskarżam

- Ta książka ma więcej wspólnego z Poznaniem, niż się wydaje - mówiła na poniedziałkowym spotkaniu w Zamku Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka "Służących do wszystkiego".

PROSTO Z EKRANU. Mrok niepamięci

Po zaskakujących, głośnych, przebodźcowanych, ale i nader odświeżających "Córkach dancingu" oczekiwania względem nowego filmu Agnieszki Smoczyńskiej były spore. Zrealizowana w skrajnie odmiennej stylistyce i nadzwyczaj dojrzała "Fuga" to namacalny dowód na to, że reżyserka zarówno warsztat, jak i potencjał twórczy wciąż ma ogromny.

Teatr ze smartfona

"Ostatnia wieczerza: Slavery Still Exist" - trzeci z nagrodzonych w tym roku spektakli w konkursie "Off: Premiery/Prezentacje" - sprawia wrażenie notatek do przedstawienia. Trudno powiedzieć o czym w zasadzie jest, bo przypomina fejsbukowy feed lewicowego aktywisty, który bierze ten chaos i wystawia.

Nie tylko solidny kawałek pidżamowej klasyki

Reaktywowana kilka lat temu Pidżama Porno oficjalnie dołączyła do ekstraklasy polskiego rocka. Każdy ich koncert zamienia się w trans-pokoleniowe wydarzenie muzyczne. Nie inaczej było w sobotę w pękającej w szwach hali nr 2 MTP.

ALE KINO. Przekraczanie granic

Nigdy nie pomyślałbym, że Ale Kino! okaże się najbardziej feministycznym festiwalem, w jakim uczestniczyłem - o projekcjach w ramach sekcji Panorama Młodych pisze Patryk Szczechowiak.

Kobiet prawa - wspólna sprawa

Polskie emancypantki przełomu XIX i XX wieku, w odróżnieniu od ich amerykańskich ("Niezłomne", 2004) i brytyjskich ("Sufrażystka", 2015) koleżanek, nie miały dotąd swojej ekranowej herstorii. Ową kulturową lukę wypełniają właśnie Marta Dzido i Piotr Śliwowski, których "Siłaczki" - zrealizowane w dużej mierze w Poznaniu - pojawiają się w kinach równo sto lat po wywalczeniu sobie przez Polki praw wyborczych.

Kiedy jest o czym grać

Trzydzieści jeden rozmów, trzydziestu rozmówców, prawie trzysta zadrukowanych tekstem stron i świetne ilustracje autorstwa Łukasza Kacperczyka. Tylko dla kogo jest książka "O muzyce się nie gada" poznańskiego autora, Macieja Geminga?

PROSTO Z EKRANU. Amerykański sen

"Narodziny gwiazdy" to dramat i musical w jednym. Umiejętnie łączy w sobie najlepsze cechy obu tych gatunków, pozostawiając widza z jednej strony z łamiącą serce historią miłosną, z drugiej - z zestawem naprawdę fantastycznych ballad do słuchania przez najbliższe, zimowe miesiące.

Mentalne gorsety

Hybrydyczne dźwięki wydobywające się z głośników, ciężki rytm przywodzący na myśl ogromne bębny i konwulsyjne ruchy ciał w wypełniającym ciemną salę milczeniu, które systematycznie przerywają ciężkie oddechy Magdaleny Mellin i Kajetana Hajkowicza. Tak rozpoczął się premierowy spektakl "Bez_tytułu" debiutujący na deskach poznańskiego Teatru Ósmego Dnia.

Żywioł tożsamości

"Czym jest dla mnie <<rodzinne miasto>>? Od ogromnego tsunami z 2011 roku, zaczęłam interesować się warstwami historii w rodzinnej Onagawie. Dlaczego ludzie nadal tam mieszkają, mimo że co pewien czas, raz za razem uderza tsunami? Ja sama czułam, że straciłam tożsamość, gdy miasto zostało zniszczone, a moi rodzice zginęli w tej katastrofie. Mimo że miałam zostać trzecim pokoleniem fotografów w mojej rodzinie, o samym mieście wiedziałam niewiele - nie miałam pojęcia, że były tu już wcześniej podobne kataklizmy" - pisała Mayumi Suzuki, której prace oglądać można w Galerii Miejskiej Arsenał.

Jesteśmy ludźmi. Trzymajmy się razem

- Kim jesteśmy? Jesteśmy ludźmi. Kim jesteś? Jesteś do mnie podobna - mówią podczas spektaklu "Mity przyleskie" aktorzy z grupy teatralnej Nowi w Nowym, wskazując na zebranych widzów.

"Bitwa", która przetrwała wojnę

Joanna Jodełka - autorka kryminałów i historyk sztuki, tym razem połączyła obie życiowe pasje, opowiadając wojenne losy najsłynniejszego obrazu Jana Matejki.

PROSTO Z EKRANU. Być czempionem

Legenda Rocky'ego Balboa rozpoczęła się już cztery dekady temu z okładem. I choć stary mistrz z racji wieku coraz bardziej usuwa się w cień, to znalazł sobie godnego następcę - Adonisa Creeda, który co prawda wdrapał się na szczyt, ale ma jeszcze co najmniej kilka trudnych walk przed sobą. Te najważniejsze przyjdzie mu stoczyć poza ringiem.

1 75 Strona 76 77 78 79