Kultura w Poznaniu

Opinie

OFF CINEMA. Bez litości

W "Over the Limit" - jednym z filmów prezentowanych w konkursie głównym Off Cinema - Marta Prus pokazuje surowy trening, przez który przechodzi gimnastyczka Margarita Mamun w walce o olimpijski medal w Rio de Janeiro. To film wyjątkowy - i to bynajmniej nie tylko dlatego, że w Rosji sport to świętość, a kręcić o nim dokumenty jest sprawą trudną, jeśli nie niemożliwą.

OFF CINEMA. Bergman - gra ze śmiercią

Czerń i biel, lęk i spokój, ból i rozkosz - wszystkie te kontrasty znajdziemy nie tylko w takich klasykach kina, jak "Siódma pieczęć" czy "Tam gdzie rosną poziomki", lecz także w filmie dokumentalnym o wewnętrznym mroku i blaskach sławy ich twórcy. "Bergman - Rok z życia" w reżyserii Jane Magnusson, prezentowany przedpremierowo w Kinie Pałacowym w ramach festiwalu Off Cinema, 26 października wchodzi do kin.

OFF CINEMA. Confusão, czyli zamęt

Ryszard Kapuściński był Indianą Jonesem reportażu - zdaje się sugerować początek animacji "Jeszcze dzień życia", która otworzyła tegoroczną, 22. edycję festiwalu OFF Cinema. Z czasem jednak akcenty przygodowe schodzą na dalszy plan i zostają zastąpione przez tragiczną opowieść, która najpierw chwyta za serce, by w końcu wycisnąć je niczym cytrynę.

Feminizm z głębi wiary

- Jestem feministką, ponieważ czerpię to z chrześcijańskiej tożsamości - wyznała w trakcie spotkania w Księgarni Bookowski w CK Zamek Zuzanna Radzik, autorka książki Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół. W rozmowie z księdzem Mirosławem Tykferem opowiadała między innymi o chrześcijańskim równouprawnieniu, kobietach-apostołkach i źródłach teologii feministycznej.

Artyści vs gamerzy

- Gra to okazja do ucieczki od stresu i złożonej rzeczywistości, to okazja do potwierdzania swoich umiejętności, interakcji, rywalizacji na jasnych zasadach, możliwość odnoszenia sukcesów, bez ponoszenia ryzyka - tak Tomasz Wendland opisuje eskapistyczny świat gier, które podczas tegorocznej edycji Mediations Biennale pełniły kluczową rolę.

PROSTO Z EKRANU. Wszyscy jesteśmy świrami

Głos Krystyny Czubówny wprowadzający dorosłego Adasia Miauczyńskiego z powrotem w świat szkolnych ław i karcących rodziców z pozoru sugeruje, by na dzieciństwo spojrzeć jak na pełen dzikich i zagadkowych istot zwierzyniec. Jednak szybko okazuje się, że szczenięcy wiek z naturą niewiele ma wspólnego, gdy nauczyciele usilnie przyprawiają ci Gombrowiczowskie gęby, a rodzina zasiewa w twojej głowie ziarno poczucia winy, które będzie potem kiełkować przez całe życie.

Niby ten sam, ale inny

- Nie bójcie się. To Pan Tadeusz - zapewniał na chwilę przed rozpoczęciem spektaklu w Teatrze Nowym reżyser Mikołaj Grabowski.

Miauknij, proszę

6. edycja Mediations Biennale ożywia i resuscytuje miejsca zużyte, zapomniane, wykluczone albo takie, co do których przestaliśmy pokładać już wszelkie nadzieje. Nie przyjmuje to jednak naiwnego charakteru "oddawania pustostanów w ręce wyobraźni". Ekspozycja w dawnym głównym gmachu Biblioteki Raczyńskich mogłaby posłużyć za świetny przykład tego, jak wykorzystać zastane przestrzenie do ekspozycji sztuki współczesnej.

Sfatygowane ptaszysko wolności

Nieustanne tasowanie zalet i wad PRL-u stale zajmuje nas z żarliwością, jakby dopiero jednoznaczne rozstrzygnięcie sporu mogłoby ostatecznie zakończyć ten okres historyczny. Julia Szmyt, reżyserka spektaklu "Holoubek syn Picassa", takiego założenia nie ma. Bazując na tekście Andreasa Pilgrima vel Sebastiana Majewskiego, stara się swoim przedstawieniem powiedzieć, że czas spojrzeć w przyszłość, bo PRL na dobre odszedł w zapomnienie.

Kosmiczne opowieści

Kameralna przestrzeń Galerii FWD: znajdującej się w labiryncie Pasażu Różowego przy ul. Św. Marcin z początkiem października zmieniła się w centrum badawcze do spraw eksploracji kosmosu, prowadzonej pod nadzorem zespołu kuratorskiego w składzie Maria Ancukiewicz, Piotr Macha oraz Ewa Mrozikiewicz.

"Kierowco - droga bezpieczna, jedź ostro"

Komu jest potrzebny teatr, w którym grają osoby z problemami i chorobami psychicznymi? Nam wszystkim - i innej refleksji być nie może po premierze "Fioletowej krowy". W tej sztuce grupa Teatr Pod Fontanną wytrąca nas ze stanu autopilotowej konsumpcji spektakli, której dokonujemy zwykle w teatrze.

Wieczór z wampirem

- Ma Pan rację, Polska zbrunatniała. Nie wiadomo, co będzie dalej. Z drugiej strony ja tu nie mieszkam, bardziej współczuję Państwu. Życie w kraju, który jest coraz bardziej brunatny, co wiemy z historii Europy, nie jest wcale dobre - mówił na wtorkowym spotkaniu w Teatrze Polskim prof. Jan Tomasz Gross.

PROSTO Z EKRANU. Nieznośny pasożyt

Komiks, komiksem, film o Obcych przybyłych na Ziemię filmem o Obcych, ale czemu od razu serwować dojrzałemu widzowi bajeczkę dla dzieci z gadającym potworem i dylematem moralnym na poziomie przedszkola? W dodatku pod pozorem kinowego hitu z uniwersum Marvela. Na to pytanie powinien osobiście odpowiadać Ruben Fleischer, twórca "Venoma", który w piątek wszedł na ekrany polskich kin.

Bezpieczna strona Amadeusa

- 50 lat to niewiele jak na działalność orkiestry - przyznała Agnieszka Duczmal na pierwszym koncercie w ramach Festiwalu Jubileuszowego Orkiestry Amadeus. Fakt, w końcu takie zespoły jak London Philharmonic Orchestra czy New York Philharmonic mogą poszczycić się znacznie dłuższym stażem. A jednak 50 lat skłania do refleksji, podsumowań, postawienia nowych celów, a także planów na przyszłość. Kolejne jubileuszowe koncerty być może powiedzą nam o nich nieco więcej.

Szorstki, czuły, niezrównany

Wspaniały koncert dał w niedzielny wieczór w Poznaniu Jack White, wykonując nie tylko nowe piosenki, ale i stare hity z czasów zespołu The White Stripes. Półtorej godziny intensywnego muzykowania amerykańskiego artysty wzbudziło euforię słuchaczy.

Osokins plays Osokins

Jest na świecie jakaś garstka artystów, którzy są artystami totalnie egoistycznymi. Artyści ci stworzą osobną, autorską i wyjątkową sztukę, tylko jeśli mają coś ciekawego w sobie. Dla mnie takim artystą jest Georgijs Osokins, który przy pomocy dzieł kompozytorów wychodzi poza partytury, epoki i style. Po prostu gra siebie.

To nie to co myślicie

Spektakl Bromance w przemyślany i bezpretensjonalny sposób wypełnia lukę, która zbyt długo była pusta. Dominik Więcek i Michał Przybyła wypowiedzieli się na temat, który na polskim gruncie już od dawna domaga się artystycznej wypowiedzi równie mocno jak wnikliwego zbadania.

Nakłuć język i pozwolić mu mówić

- Literatura bardzo długo spełniała funkcję duchową i nadal ją spełnia. Liczebność zgromadzonej tu publiczności wskazuje, że w dalszym ciągu jesteśmy społeczeństwem alfabetycznym. O roli literatury i jej języku, o tym, co mają wspólnego Inni ludzie z Wojną polsko-ruską, a także o przekładach oraz podróżach po świecie opowiadała w trakcie spotkania autorskiego w Winiarni "Pod Czarnym Kotem" Dorota Masłowska.

PROSTO Z EKRANU. Fałszywi prorocy

Rzadko kiedy kinowa premiera staje się doniosłym wydarzeniem społecznym. W ostatnich latach na pewno była nim oscarowa "Ida" Pawła Pawlikowskiego, z pewnością również "Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego - dyskusja na temat obu wymienionych dzieł dalece wykroczyła poza filmowy świat, a komentarze i opinie równie wartko płynęły z ust dziennikarzy, jak i polityków. Jednak medialny szum wywołany premierą "Kleru" - najnowszego filmu Smarzowskiego - nie ma na gruncie polskim precedensu.

Inny wymiar dokumentu

"Obrazy Wiktora należy interpretować na wielu poziomach. Dla osób, które żyły w minionym okresie, mogą stanowić nostalgiczną podróż w czasy młodości, dla entuzjastów epoki PRL - być znakomitym źródłem poznawczym, zaś młode pokolenie może postrzegać je jako anegdotę. My w fotografiach artysty dostrzegliśmy znacznie więcej aniżeli aspekt dokumentalny i ciekawostkę. W kadrach zamkniętych w negatywie 6x6 cm znaleźliśmy poczucie rytmu, wyczucie chwili, celność i kunszt twórcy" - piszą kuratorzy wystawy "Niehistorie", na której zaprezentowano zdjęcia Stanisława Wiktora - zmarłego w 2014 roku fotografa dokumentującego życie Poznania lat 70. i 80.

1 77 Strona 78 79 80 81