Kultura w Poznaniu

Opinie

Toksyczne powroty

"Portiernia" po szesnastu latach nadal fascynuje: okazuje się zarówno bardzo stara, jak i dziwnie nowa. Trudno o lepszy spektakl na 55-lecie Teatru Ósmego Dnia. Grupa jubileusz fetuje zatem dość gorzko, acz wyjątkowo energicznie.

PROSTO Z EKRANU. Na skraju życia

Żywa legenda, solidny reżyser i wybitny aktor, który w branży filmowej pracuje od połowy lat 50. XX wieku - 88-letni Clint Eastwood już nic nie musi, a jednak wciąż mu się chce. W "Przemytniku" może już nie eksperymentuje, za to serwuje lekką, klasyczną opowieść o mężczyźnie w zaawansowanym wieku, który zanim odejdzie, chciałby przekazać potomnym kilka życiowych prawd.

Ustalić prawdę

Choć podobno w swojej książce reporterskiej tezy nie postawili, na spotkaniu promującym Głosy w Teatrze Ósmego Dnia wyrazili się jasno. Dziś zarówno Ewa Winnicka jak i Dionisios Sturis nie wydaliby takiego samego wyroku jak juraci obradujący nad sprawą Damiana Rzeszowskiego kilka lat temu na wyspie Jersey. 

Prawo ulicy, prawo sztuki

- Ta książka ma jeden minus, a potem same zalety - przyznał na spotkaniu w Arsenale wokół publikacji Polki, Patriotki, Rebeliantki prof. Roman Kubicki.

Dziwaczne uniwersum. O bizarności w malarstwie

Współczesne działania wystawiennicze faworyzują sztukę nowych mediów, działania intermedialne czy pojawiające się na wernisażach performansy. Po zaangażowanej społecznie wystawie Hello My Friend i konceptualnym projekcie Medio Cuerpo, Galeria Miejska Arsenał proponuje nieco bardziej tradycyjną artystyczną wędrówkę - prezentację malarskiej twórczości Moniki Chlebek.

PROSTO Z EKRANU. Żywot świętego

Włoska prowincja w "Szczęśliwym Lazzaro" jawi się jako niedostępna utopia, w której pożywienie zdobywa się ciężką pracą, ale nagrodą za wysiłek jest bycie członkiem zżytej społeczności, dzika przyroda i poczucie, że gdzieś się przynależy. Gdyby nie to, że i tu znalazł się ktoś, kto postanowił to wykorzystać, bylibyśmy świadkami tego, jak żyje się w raju.

Muzyczna Manifa

Reprezentacja kobiet na scenie muzycznej, zarówno w Poznaniu jak i w całej Polsce, jest stanowczo zbyt mała. Jeszcze mniejsze jest grono artystek, które poruszają w swojej twórczości kwestie istniejących nierówności społecznych i powszechnego seksizmu. W odpowiedzi na to dwa lata temu powstał Gang Śródmieście, który ze swoim koncertem zawitał do Poznania w idealnym momencie: nazajutrz po Dniu Kobiet.

Śluby męskie

Pomysł podjęcia próby męskiej emancypacji z krzywdzących stereotypów w oparciu o komedię "Ślubów panieńskich" autorstwa Aleksandra Fredry miał szansę zaowocować ciekawym spektaklem, w którym napięcie między przeszłością a teraźniejszością przedstawi widzom proces zmian, jaki zachodzi we współczesnych mężczyznach. Reżyser Andrzej Błażewicz podjął się zarówno rewizji tekstu, jak i próby odczytania sytuacji, które kształtują krzywdzące normy społeczne wobec zmieniających się potrzeb obu płci.

Apel cieni

To przejmujący hołd dla ofiar obozów koncentracyjnych, a jednocześnie jakże ważne memento dla współczesnego człowieka. Tomasz Budzyński, Michał Jacaszek i ich koledzy nagrali album, którego warto wysłuchać, choć nagrań z niego nie znajdziemy na radiowych playlistach.

Przyjaciele kwartetu

Trudno wyobrazić sobie bardziej uroczysty, lepszy muzycznie jubileuszowy koncert zasłużonego zespołu. New Musette Quartet, który w tym roku świętuje 25-lecie powstania (zaczynał jako Musette Quartet) celebrował to wydarzenie wraz z gwiazdami polskiej estrady i - co wielokrotnie powtarzali konferansjerzy wydarzenia, Jadwiga i Tadeusz Kutowie - ze swoimi przyjaciółmi.

(Nie)pamięć historyczna

-  W Związku Radzieckim monopol na śmierć człowieka miało państwo. Gdy wybuchły wojny czeczeńskie i doszło do zamachów terrorystycznych, pojawił się strach, że możesz zginąć z nieznanych przyczyn. Nieprzypadkowo nasze społeczeństwo wybrało prezydenta, który ma monopol na strach. Wybraliśmy prezydenta ochroniarza - twierdzi Siergiej Lebiediew. Autor przetłumaczonej na język polski Granicy zapomnienia w trakcie spotkania z cyklu Spojrzenie na Wschód mówił o wieloznacznym stosunku Rosjan do własnej historii, zapominaniu i potrzebie upamiętniania.

Z kolegiaty na CD

Poznaniowi został przywrócony kolejny zabytek muzyczny. Requiem J. Paszkiewicza, wykonane po raz pierwszy po latach w listopadzie ubiegłego roku, doczekało się swojego płytowego nagrania.

PROSTO Z EKRANU. Gem, set i mecz

"Chciałem zrobić Córkę trenera, by odpowiedzieć sobie na pytanie: Dlaczego mój ojciec poświęcił wszystko, by nic nie osiągnąć?" - przyznał w jednym z wywiadów Łukasz Grzegorzek. Autor Kampera w swoim drugim, bardzo osobistym choć nie autobiograficznym filmie, koncentruje się na na wskroś intymnej relacji, w której rodzic rezygnuje z własnego życia osobistego, by pokierować rozwojem dziecka, a dziecko zostaje zmuszone do podążania za marzeniami rodzica.

Wygląd jako narzędzie polityczne

Wygląd może być narzędziem politycznym. Takie twierdzenie nie jest dziś obce dla wielu działaczek na rzecz twórczej emancypacji kobiet. Kwestię tę poruszono podczas spotkania "Wizerunek artystki jako narzędzie subwersji". Przekładając problem na realia współczesne, artystka i teoretyczka sztuki Iwona Demko wraz z historyczką sztuki - Agatą Jakubowską omawiały widoczne obecnie nurty i trendy w sposobach wizerunkowej emancypacji dzisiejszych polskich artystek. 

PROSTO Z EKRANU. Nostalgia rewolwerowca

W "Braciach Sisters", najnowszym filmie Jacquesa Audiarda - autora głośnego "Proroka" oraz "Imigrantów" - chciwość poszukiwaczy złota i brutalność najemnych rewolwerowców przeplata się z upadającym mitem Dzikiego Zachodu i pragnieniem ucieleśniania socjalistycznych idei. Gdzieś pośrodku bezkresnych stepów czai się też piękna prawda o życiu, czekająca na odkrycie przez zmęczonych trudami bezlitosnego świata.

Scenograf, który wyrasta ponad teatr

Spektakle w scenografii Bohdana Cieślaka były prezentowane na deskach najważniejszych polskich teatrów. W swoim portfolio ma współpracę z takimi reżyserami jak Ewa Wycichowska, Lech Raczak czy Marek Pasieczny. A wystawą "Narracje" prezentowaną do 31 marca w Muzeum Narodowym pozwala nam wejrzeć za kulisy tworzenia swoich imponujących scenografii.

Demokracja wymaga akceptacji

- Będziemy mówić o języku i demokracji. Ciekaw jestem, co państwa tutaj przyciągnęło, który z tych członów jest ważniejszy. Czy może też to "i"? Język i demokracja łączą się w szczególny sposób, choć nie są to pojęcia z tej samej półki. Język jest dla nas konieczny, a demokracja niekonieczna. Językiem musimy się porozumiewać, a do demokracji dążymy, uważając ją za jedną z lepszych form organizacji życia społecznego - tak trzecią już organizowaną w Poznaniu debatę z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego rozpoczął prof. Jerzy Bralczyk.

Kompozycje na czas przetrwania

Obchody rocznic, szczególnie tych wojennych, mają w sobie coś dla mnie odpychającego. Te pompatyczne przemowy, pokazy sił, te koncerty, w których nierzadko miesza się to, co piękne, z tym, co kiczowate. Jakby na siłę chcąc pogodzić skrajnie odmienne gusta. A można rocznice obchodzić inaczej, z większą wrażliwością kształtować program wydarzeń. Potwierdzeniem tego był koncert zorganizowany przez Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego.

PROSTO Z EKRANU. Cyberświat po upadku

Ostatnia walentynkowa premiera - "Alita: Battle Angel" - to dobra alternatywa dla wszelkich wchodzących w tym okresie do polskich kin komedii romantycznych. Tym bardziej, że w tej antyutopijnej historii również pojawia się wątek miłosny - tyle że pomiędzy człowiekiem a androidem. A to dopiero jeden z wielu tropów, jakie oferuje nam Robert Rodriguez...

Grzeczne grzeszne tango

Wykorzystanie tańca w muzyce artystycznej nie jest żadnym novum. Już od baroku tworzono wieloczęściowe suity, składające się z zestawień francuskich tańców. Choć z reguły gatunki taneczne kojarzą się raczej z kulturą popularną i ludową, to jak się okazuje ma on również wiele twarzy. Idealnym dowodem na to jest niedzielny Koncert Walentynkowy Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

1 73 Strona 74 75 76 77