Laureatka I nagrody Hina Maeda w trakcie konkursu zauroczyła jurorów i słuchaczy lekkością gry i dowcipem, a także czerpaną z muzyki radością. Muzyczni komentatorzy podkreślają umiejętne odczytanie wykonanych przez Maedę utworów oraz jej zrozumienie stylistyki klasycyzmu. Sama skrzypaczka w wywiadach opowiada o zamiłowaniu do muzyki Jana Sebastiana Bacha i patrona Konkursu Henryka Wieniawskiego.
Meruert Karmenova przed przybyciem na poznańskie zmagania mogła się już pochwalić nagrodami zdobytymi na innych muzycznych turniejach. Jury Konkursu Wieniawskiego przyznało jej II nagrodę. Uznanie znalazła jej umiejętność budowania dramaturgii i formy utworu. Maeda i Karmenowa to nie tylko świeżo ogłoszone triumfatorki wiolinistycznej rywalizacji, ale też interesujące muzyczne osobowości, z którymi ponownie będzie można zetknąć się na żywo.
W repertuarze koncertu znalazły się Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę Es-dur KV 364 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz II Koncert skrzypcowy d-moll op.22 Henryka Wieniawskiego. Mozart skomponował swoją Sinfonię concertante w 1779 roku. To jeden z kilku koncertowych utworów, które kompozytor z Salzburga przeznaczył na podwójną obsadę instrumentów solowych. Posłużył się w nim elementami charakterystycznymi dla koncertu doby klasycyzmu: symfonicznie poprowadzoną całością i pieczołowicie opracowaną partią solową. W prowadzeniu duetu skrzypiec i altówki Mozart zastosował proste, acz efektywne środki. Soliści wymieniają się prowadzonymi frazami, lub grają wspólnie, rzadko kiedy mając sposobność do realizowania całkowicie niezależnej partii. Stawia to przed wykonawcami wyzwanie prowadzenia świadomego dialogu, nie tylko z orkiestrą, ale przede wszystkim między sobą. Na walor artystyczny Symfonii koncertującej składają się także udane połączenie nastrojowości i dowcipem oraz bogata inwencja melodyczna.
II Koncert skrzypcowy d-moll Wieniawskiego powstawał przez ponad 10 lat w późny okresie twórczości Wieniawskiego. Nie jest to muzyka pisana na potrzeby własnych występów, ale stworzona przez dojrzałego i świadomego kompozytora. Wiele w nim skontrastowanych emocji. Pierwsza część zestawia dramatyczne napięcie z namiętnością; środkowy Romans jest ekspresyjny i pełen nasycenia, a finałowe Allegro moderato to żywiołowy taniec. W tej palecie emocji Wieniawski znalazł też miejsce dla elementów wirtuozowskich. Koncert d-moll to dziś kanon polskiej muzyki skrzypcowej, a także jeden z ulubionych utworów Hiny Maedy.
Orkiestrę Polskiego Radia Amadeus poprowadzi Agnieszka Duczmal, a w Symfonii koncertującej partię altówki wykona Katarzyna Budnik - ceniona solistka, kameralista i pedagożka. Koncert laureatek Wieniawskiego będzie okazją do przypomnienia sobie konkursowych emocji i szansą do wysłuchania nagrodzonych uczestniczek bez presji rywalizacji. Warto posłuchać ich w najbardziej naturalnym, koncertowym otoczeniu.
Paweł Binek
- Koncert Laureatek Konkursu Wieniawskiego: Hina Maeda, Meruert Karmenov, Katarzyna Budnik i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Agnieszka Duczmal
- 20.11, g. 18
- Aula UAM
- bilety 80-120 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022