Ten moment, choć nieunikniony, i tak wywołuje lekkie niedowierzanie. Amadeus i Agnieszka Duczmal to w końcu jeden organizm - niezmiennie żywotny, muzycznie znakomity, o szerokich repertuarowych horyzontach. Nie wyczuwa się od niego znużenia czy powtarzalności. Trudno uwierzyć, że działa już 56 lat, ponieważ bezustannie ma niepohamowaną młodzieńczą energię. Pora zmian jednak nadeszła. Przygotowywano się do nich od dawna - już w 2009 roku funkcję dyrygenta orkiestry objęła Anna Duczmal-Mróz. Teraz to ona będzie pisać historię orkiestry, która już pełna jest złotych kart. Wszystko zaczęło się w 1968 roku, jeszcze w trakcie studiów Agnieszki Duczmal w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Założyła ona wówczas orkiestrę kameralną, która z czasem przekształciła się orkiestrę radiową, funkcjonującą dziś pod nazwą Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus. To właśnie jej poświęciła karierę i z nią prowadziła wielopłaszczyznową działalność, święcąc koncertowe triumfy na całym świecie.
Amadeus wykonuje szeroki repertuar sięgający od największych klasyków (często w opracowaniach samej Agnieszki Duczmal), przez muzykę polską, aż po twórczość najnowszą. Podczas wspólnych koncertów promuje młodych zdolnych wykonawców. W archiwach Polskiego Radia znajduje się ponad 10 tysięcy minut nagrań Amadeusa, a do tej puli doliczyć trzeba także ponad 50 płyt i wiele programów telewizyjnych. To jedynie skrótowa próbka osiągnięć, do których zespół poprowadziła jego założycielka.
Anna Duczmal-Mróz przejęła obowiązki dyrektora i dyrektora artystycznego już z początkiem września 2024, lecz symboliczne przekazanie batuty odbędzie się podczas koncertu W rytmie zmiany. Poprowadzi go Agnieszka Duczmal, solistą będzie koncertmistrz Amadeusa Jarosław Żołnierczyk. Program odzwierciedla szerokie zainteresowania muzyczne orkiestry, czym celnie podsumowuje jej dotychczasową działalność. Otworzą go Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, związanego z Francją polskiego kompozytora, który utwór ten zadedykował orkiestrze w 2018 roku, z okazji jej 50-lecia. Jarosław Żołnierczyk wykona solową partię w Cuatro Estationes Portenas Astora Piazzolli w aranżacji Leonida Desyatnikova. Cuatro Estationes Portenas, pierwotnie przeznaczone na kilkuosobowy zespół, odmalowuje cztery pory roku w Buenos Aires poprzez tango. W opracowaniu Desyatnikova dzieło ciąży bardziej ku oczywistemu skojarzeniu z Czterema porami roku Vivaldiego: solowa partia powierzona jest skrzypcom, którym towarzyszy orkiestra smyczkowa. Wieczór zakończą Wariacje Enigma op. 36 Edwarda Elgara w opracowaniu Agnieszki Duczmal. Wielki przebój brytyjskiego kompozytora opiera się na melodii zagadce: Elgar twierdził, że zaczerpnął powszechnie znany motyw muzyczny, jednak w samych Wariacjach go nie ma. Ich podstawę stanowi jedynie jego kontrapunktyczne dopowiedzenie - jak gdyby Elgar do wybranej melodii dopisał drugi głos, po czym pierwotną melodię z tematu Wariacji usunął. Poszczególne części cyklu kompozytor zadedykował bliskim sobie osobom ukrytym w partyturze pod inicjałami.
W wywiadzie dla Kultura.poznan.pl w 2021 roku Agnieszka Duczmal mówiła: "Muzyka ma być dla nas nie tylko pracą zawodową, ale dawać radość słuchaczom. Żeby dawać radość komuś innemu, trzeba samemu cieszyć się tym, co się robi". Spodziewam się, że to właśnie radość stanie się dominantą wieczoru W rytmie zmiany. Jej źródłem będzie radość ze wspaniałych dokonań i z przekazania Amadeusa w dobre ręce.
Paweł Binek
- Koncert W rytmie zmiany
- Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
- 13.10, g. 18
- Aula UAM
- bilety 40-60 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024