Offowa opera, czyli jaka? Nowoczesna, odważna, stawiająca pytania, łącząca alternatywę z klasyką, wchodząca w głąb. Będąca w kontrze do konwencji, tradycji, schematyzmu. OFF Opera jest interdyscyplinarnym projektem organizowanym przez Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury. Poprzez muzykę i teatr opowiadają historię, komentują świat. Inspiracją dla twórców projektu jest sztuka uliczna, site specific, community art, kultura popularna i alternatywna. Co przygotowali dla nas na finał wydarzenia?
Opera otwarta
Listy do przyszłości to tytuł tegorocznego projektu. Traktowany jest tu dosłownie - wiadomość wysyłana w przyszłość jest dla twórców głównym narzędziem artystycznym. Finałowa OFF Opera Kongres: 2071 to performatywne widowisko w reżyserii Zdenki Pszczołowskiej - laureatki konkursów OFF: Premiery/Prezentacje oraz SzekspirOFF Prezentacje. Autorem muzyki jest laureat Jutronautów - Andrzej Konieczny. Kompozytor w swojej pracy wyszedł od tekstu reżyserki i na jego podstawie stworzył partyturę graficzną. Ten nietypowy zapis jest właściwie zbiorem instrukcji wykonawczych dla grupy performerów i performerek. Na całokształt dzieła będzie miała wpływ także publiczność - to ona będzie losować kolejność wspomnianych wskazówek. - Kongres: 2071 powstaje na genologicznie nieokreślonym gruncie. Z jednej strony ma związki z teatrem dramatycznym, z drugiej jest także mocno osadzony w muzyce, jednak w inny sposób niż opera lub teatr muzyczny w ogóle. Kongres: 2071 jest też silnie związany z teatrem ruchu i tańca, a także z tradycją performansu. W sensie formalnym i światotwórczym inspirację dla Kongresu stanowi twórczość Stanisława Lema, a zwłaszcza Opowieści o pilocie Pirxie, które zresztą mają swoją emanację w projekcie i stanowią bezpośredni punkt odbicia dla nie-historii. Bo twórcy konsekwentnie odchodzą od fabularnego prowadzenia opowieści, oddalają się także od historii jako takiej, choć z drugiej strony cały czas są z nią . W końcu przyszłość jest związana z historią, choć przecież nieustannie ją porzuca... - zdradza reżyserka.
Sama nazwa offowej opery wywodzi się z pomysłu na to, by twórcy zadali sobie pytania o przyszłość, próbowali ją przewidzieć, spekulować na jej temat i weryfikować potencjalność zdarzeń. Jak mówi reżyserka - Proces budowania spektaklu ma charakter kolektywny. Tekst stanowi tylko jedno z narzędzi do myślenia i mówienia o przyszłości, równoważne są muzyka i ruch: ruch uruchamia audiosferę, audiosfera uruchamia słowa, słowa uruchamiają ruch, ruch muzykę i tak dalej... Wszystko dzieje się w świecie precyzyjnych reguł, chociaż liczba możliwych zakończeń jest nieskończona. Spektakl może zadziałać za każdym razem inaczej - w zależności od publiczności, jej mikroruchów, przypadkowych działań i odgłosów.
Prócz Pszczołowskiej i Koniecznego wśród twórców Kongresu: 2071 jest także Oskar Malinowski (choreografia). Obsadę tworzą aktorzy Sebastian Magdziński i Małgorzata Walenda oraz muzycy: Kacper Krupa i Aleksandra Komsta vel Oly, a także grupa dwudziestu pięciu performerów i performerek, którzy wzięli udział w warsztatach muzyczno-performerskich poprzedzających wydarzenie.
OFF Opera jest projektem złożonym, do czego przyzwyczaiły już publiczność poprzednie edycje. Tym razem integralną częścią finałowego widowiska jest publikacja Listów do przyszłości. Przeczytamy w niej kilkanaście listów (do kogoś lub czegoś istniejącego w 2071 roku) autorstwa osób ze świata kultury, sztuki, nauki i biznesu: Ziemowita Szczerka, Przemysława Czaplińskiego, Zdenki Pszczołowskiej, Ewy Bińczyk, Natalii Hatalskiej, Szczepana Kopyta, Malcolma xD, Przemysława Staronia, Wojciecha Wińskiego, Anny Nieznaj, a także członków Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury. Premierę spektaklu poprzedzi spotkanie z kilkoma autorami tekstów.
Ile to pięćdziesiąt lat od dziś? Przekonamy się już w najbliższy wtorek.
Aleksandra Kujawiak
- finał projektu OFF Opera
- 5.10, g. 18 - spotkanie autorskie, g. 20 - premiera spektaklu
- CK Zamek
- obowiązują bezpłatne wejściówki (do odbioru w kasie CK Zamek)
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021