Kultura w Poznaniu

Rozmowy

Enigma - maszyna i człowiek

- Okazuje się, że maszyna szyfrująca Enigma, której sekret złamali matematycy, zahacza o świat nowych technologii. Przeszłość i przyszłość łączy się też w moim teatrze dokumentalnym, gdzie sięgam do wydarzeń z przeszłości, ale nie po to, by się w niej zatrzymać, ale by przerzucić pomost - albo w przyszłość, albo w teraźniejszość, która jest domeną teatru - mówi Ewa Kaczmarek*, aktorka znana z Teatru Usta Usta Republika, która właśnie kończy rezydencję w Centrum Szyfrów Enigma.

Czuła Wiedźma

- Chciałam, by czytelnicy zobaczyli w Wiedźmie, Przyjaciółce, Starej Kobiecie czy Wędrowcu siebie, swoich bliskich, by Sąsiad miał twarz pana spod piątki, a może tego miłego starszego człowieka, z którym dzieliliśmy płot w dzieciństwie - mówi Agnieszka Sawicz*, autorka książki Moc czułych słów. Zapiski Wiedźmy, której początkiem był założony niemal dziesięć lat temu profil na portalu społecznościowym.

To nie jest prosty temat

- Pytamy, jaka powinna być szkoła. Pokazujemy relację nauczycieli z państwem na przestrzeni ostatnich 150 lat i teoretycznie kończymy na 2019 roku. To ważny punkt najnowszej historii szkolnictwa - strajk nauczycielski - mówi Anna Pikuła*, współkuratorka wystawy Jak robić szkołę? w Galerii Śluza.

Drobiazgi wielkiej wagi

- Ta wystawa ma być lekkim wyłamaniem z konwencji przedstawiania obrazów Malczewskiego. Ma zwrócić uwagę na niepewność tego bycia w miejscu - mówi Pawełem Napierała*, kurator wystawy obrazów Jacka Malczewskiego Idę w świat i trwam w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Chcemy, by publiczność dobrze się z nami czuła

- Zestawimy Koncert na orkiestrę Lutosławskiego z inspirowaną Beatlesami Abbey Road Rhapsody, czyli z Koncertem skrzypcowym napisanym przez skrzypka Guya Braunsteina - mówi Łukasz Borowicz**, dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. - Czekamy też bardzo na koncerty pod batutą naszego głównego dyrygenta gościnnego, Paula McCreesha. Dyrygentem-rezydentem w tym sezonie jest oczekiwany przez publiczność i orkiestrę Ariel Zuckermann, który zaprezentuje się także jako... wirtuoz fletu - dodaje Wojciech Nentwig*, dyrektor Filharmonii Poznańskiej. O planach na kolejne miesiące sezonu 2022/23 i 75. urodzinach Filharmonii rozmawia z nimi Katarzyna Kamińska.

Tipi to nie wigwam

- Reakcja Indian jest bardzo różna - od wzruszającej akceptacji po wyrazy dezaprobaty, które wynikają z tego, że czasem widzą w internecie głupawe "zabawy w Indian" i myślą, że polskie Pow Wow są takie same. Gdy tu przyjeżdżają, przyznają, że czują się jak u siebie - mówi Krzysztof Mączkowski*, indianista, organizator jesiennego Pow Wow w Poznaniu.

W oparach mocy i niemocy

- Wyspiański napisał Wesele językiem zdecydowanie ironicznym, z dystansem, humorem, przeplatanym z przerażeniem. Mamy dzieło z przełomu XIX i XX wieku mówiące o tym, że Polacy chorują na Polskę i że z tą przypadłością nikt nie potrafi sobie na dobrą sprawę poradzić - mówi Mikołaj Grabowski*, reżyser Wesela, którego premiera zainauguruje jubileusz stulecia Teatru Nowego.

Weszliśmy do wnętrza internetu

- Ktoś powiedział, że to jest romans szpiegowski. Ma swoistą otoczkę pop, jest zrobiony w estetyce science fiction, ale trochę retro, z początku lat 90., kiedy startował internet - o swoim najnowszym słuchowisku, Robak Spysky, mówi Kuba Kapral*.

Fenomen Hammershøia

- To rzeczywiście był skomplikowany proces, bo była to nie tylko pierwsza wystawa w Polsce, ale i w naszej części Europy. Rosnące zainteresowanie Hammershøiem na świecie przekłada się na trudność w zdobyciu jego obrazów - mówi Martyna Łukasiewicz, kuratorka wystawy Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza w Muzeum Narodowym, która zwyciężyła w kategorii Wydarzenie kulturalne sezonu 2021/2022 w Plebiscycie IKS-a i portalu Kulturapoznan.pl.

Cieszę się z tego, gdzie jestem

- Nawet dobrze czułam się na scenie, ale gdy kiedyś przez przypadek musiałam stanąć po drugiej stronie, poczułam definitywnie, że kreowanie światów, wyciąganie z aktorów emocji to moje miejsce - mówi Anna Szymczak*, scenarzystka i reżyserka teatralna, kierowniczka asz.teatru, która zwyciężyła w kategorii Człowiek kultury sezonu 2021/2022 w Plebiscycie IKS-a i portalu Kulturapoznan.pl.

Wyjątkowość, która nie jest wymysłem

- Szukałam w codzienności, szukałam w bliskości, w tym, co jest dostępne, co jest przeżywane. Wykluczenia są niezmiernie bliskie i właśnie codzienne. To nie jest przypadkowe - mówi Zu Witkowska*, poetka, która niedawno zadebiutowała tomikiem Fluid.

Ewolucja teatralna

- Dopóki widz się nie wierci, wiemy, że się dobrze bawi - mówi Sandra Matuszak*. - Jeśli publiczność nie przyjdzie na spektakl, teatr nie przetrwa, dlatego widzowie w dużej mierze decydują, co tu jest grane, i mają na Mój Teatr realny wpływ - dodaje Cezary Gieracki**. Duet dyrektorów Mojego Teatru opowiada o planach, publiczności oraz o niespodziance, przygotowywanej na koniec października.

Ratusz wróci

- Na pierwszym etapie, obejmującym piwnice i parter, powstaje ekspozycja pod nazwą Poznań przed Quadrą, w której pokażemy historię miasta od X do połowy XVI wieku, czyli do momentu przybycia do Poznania włoskiego architekta Jana Baptysty Quadro - mówi Magdalena Mrugalska-Banaszak*, kierownik Muzeum Poznania w ratuszu.

Rok Enigmy

- Zwiedzający mogą nie tylko poznać historię Enigmy, szyfrów, ale i zmierzyć się z tym, z czym mierzyli się kryptolodzy. (...) Tylko u nas można też zobaczyć kopie cyklometru, bomby Rejewskiego i płacht Zygalskiego - a więc polskich urządzeń, które służyły walce z Enigmą. No i oryginalną Enigmę - mówi Piotr Bojarski*, kierownik Centrum Szyfrów Enigma, które obchodzi w tym miesiącu rocznicę swojej działalności.

Wrócimy do naszej tradycji

- Potrafimy doradzić, podpowiedzieć jaką książkę warto kupić na prezent. To dzięki tym umiejętnościom czytelnicy do nas wracają - mówi Sławomir Miklas*, kierownik najstarszej poznańskiej księgarni - mieszczącej się na Alejach Marcinkowskiego Księgarni Jedynka.

W blasku Wieniawskiego

- W cieniu, czy raczej w blasku tego konkursu żyję już wiele lat. Byłam już rzeczniczką prasową, pod okiem Andrzeja Wituskiego szlifowałam organizacyjne i dyplomatyczne umiejętności. Nie muszę chyba nikomu mówić, jak ważne są rozmowy, ile zależy od taktu, osobistych kontaktów, prestiżu Towarzystwa i serdecznej atmosfery, która tworzy Poznań. Henryk Wieniawski chyba jest z nas zadowolony - mówi Alina Kurczewska*, prezes Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego.

Festiwal rozmowy z widzami

- Program będzie wielobarwny jak ogon pawia, żeby każdy coś dla siebie znalazł. Sięgamy także i po kino rozrywkowe, pod warunkiem że to mądra rozrywka - mówi Jerzy Moszkowicz*, dyrektor artystyczny Ale Kino!

Improwizacja nie ma żadnych limitów

- Wydaje mi się, że zwykle ludzie mają jakieś wyobrażenie o tym, w jaki sposób brzmi dany instrument i z czym dobrze go połączyć. Tak istotna dla tego projektu losowość inicjuje interesujące muzycznie sytuacje, które często wytrącają z przyzwyczajeń - mówi Guilherme Sancho*, jeden z dwóch obok Huberta Karmińskiego**, realizatorów KoImpro, które od 2018 roku cyklicznie odbywa się w poznańskim Kołorkingu.

Teatr z sensem

- Na przyszły rok zaplanowałam 11 wydarzeń premierowych. To m.in. spektakle, czytania performatywne. Zrobimy coś z naszymi gośćmi z Ukrainy, którzy mają ciekawe rzeczy do opowiedzenia - zapowiada Renata Stolarska*, nowa dyrektorka Teatru Ósmego Dnia.

Dramat to konkret

- W ramach pierwszej edycji Forum zdecydowałyśmy się na wiodący temat - w tym roku jest to tekst w teatrze, co się wiąże z jubileuszem 30-lecia serii "Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży" - mówi Joanna Żygowska*, pomysłodawczyni Forum o współczesnej dramaturgii dla młodej widowni w Polsce.

Strona 1 2 53