Blisko nas, bliskie nam

5 listopada poznaliśmy nazwiska nominowanych w 2. edycji ogólnopolskiego konkursu fotografii prasowej i dokumentalnej Poznańska Nagroda Fotograficzna. Grzegorz Dembiński, kurator konkursu, pisze więcej o nich i nadesłanych zestawach zdjęć.

. - grafika artykułu
Julia Zabrodzka - z zestawu "W stronę utraty". Kasia adoptowała Lisię w 2021 r. jako stareńką, ale wciąż dziarską sunię. Razem przeżyły kilka wspaniałych lat.

Poznaliśmy nominowanych w 2. edycji ogólnopolskiego konkursu fotografii prasowej i dokumentalnej Poznańska Nagroda Fotograficzna. Jurorzy wybrali 6 najlepszych spośród 162 nadesłanych zestawów fotografii. Hasłem przewodnim tej edycji jest "Blisko nas, bliskie nam".

W 2. edycji organizowanego przez Wydawnictwo Miejskie Posnania konkursu fotografowie i fotografki mieli przedstawić opowieści zdjęciowe wykonane współcześnie w Polsce. Jurorzy nominowali do nagród prace, w których autorzy odnosili się do świata im bliskiego, ale też te, które pokazywały bliskość w sposobie opowiadania.  

Reportaż Łukasza Cynalewskiego o fabryce Hipolita Cegielskiego to cenny dokument o jednym z historycznie najważniejszych poznańskich zakładów pracy w ostatnim stuleciu. Fotoreporter zestawił zdjęcia, które zrobił na terenie HCP przez ostatnie 20 lat. Inna z nominowanych prac "Blisko ziemi, daleko nieba" Michała Adamskiego jest również opowieścią o lokalności. W tym przypadku fotograf zaprasza nas do subiektywnego fotoeseju o Wielkopolsce, w którym anegdotyczne scenki z życia miejscowej społeczności przeplatane są pozornie niewiele znaczącymi pejzażami. Bliska autorowi Wielkopolska jest pokazana z przymrużeniem oka i czułym sarkazmem.

O możliwie najbliższej człowiekowi przestrzeni - własnym "M" - opowiada Anna Maksymiuk w pracy "Moje wnętrze". Autorka, najmując się jako osoba sprzątająca, fotografuje przy okazji miejsca, w których pracuje, tworząc swoisty katalog obrazów polskich mieszkań w połowie lat dwutysięcznych XXI wieku. Autorka używa w swej opowieści surowej estetyki, mającej sugerować obiektywny dystans do tematu. Z kolei Julia Zabrodzka w zestawie "W stronę utraty" oddaje zdjęciami złożoność intymnych relacji między człowiekiem a jego psem, w sytuacji gdy zwierzę jest na końcu swojej życiowej drogi. Na poziomie wizualnym Zabrodzka odwołuje się do tradycyjnych XX-wiecznych form czarno-białego fotoreportażu. Jest bardzo blisko bohaterów i z dużą delikatnością reaguje na emocjonalnie znaczące sytuacje.

Katarzyna Wąsowska w cyklu "Kłaniamy się ku ziemi" podejmuje tematykę ekologiczną. Na przykładzie aktywności poznaniaków na jednym z rodzinnych ogródków działkowych, wskazuje na pierwotny cywilizacyjnie związek człowieka z ziemią. Autorka portretuje działkowców w czasie pracy, pokazuje również rośliny ogrodowe. W sekwencji zestawia obrazy barwne i czarno-białe, a opowieść uzupełnia zdjęciami archiwalnymi.

Ostatnia z nominowanych prac, "Wczoraj był pechowy dzień" autorstwa Katarzyny Łoś, jest historią pary w kryzysie alkoholowym, żyjącej w pustostanie w Legionowie. Autorka wchodzi w bliski kontakt ze swoimi bohaterami i opowiada o ich świecie za pomocą silnie kontrastowych czarno-białych fotografii. Estetyka jej pracy nawiązuje do znanych rozwiązań humanistycznego dokumentu drugiej połowy XX wieku.

O tym, którym z nominowanych prac jury konkursu w składzie: Filip Springer (przewodniczący), Filip Ćwik, Karolina Jonderko, Joanna Kinowska, Mariusz Forecki przyzna  Poznańską Nagrodę Fotograficzną, dowiemy się wiosną 2026 roku podczas wernisażu wystawy w poznańskim Starym Browarze. Wszystkie nominowane zdjęcia można obejrzeć na: pnf.poznan.pl.

Grzegorz Dembiński 

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2025