Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Poznańska Wiosna nastraja na jesień

W tym roku Poznańska Wiosna Muzyczna niczym Warszawska Jesień udźwięczni jesienną aurę za oknem i dzwoniący o szyby deszcz. 49. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej odbędzie się w dniach 19-23.10.

. - grafika artykułu
Poznańska Wiosna Muzyczna, edycja 2019, fot. Dawid Majewski

Poznańska Wiosna Muzyczna to festiwal szczególny na mapie muzyki współczesnej. Pierwsza edycja miała miejsce w 1961 roku. Pomysłodawcą i organizatorem był kompozytor szczególnie związany z Poznaniem - Tadeusz Szeligowski. Festiwal w swym założeniu był i jest wydarzeniem popularyzującym nowe dokonania w muzyce poważnej. Spełnia zatem zarówno wymagania koneserów muzyki klasycznej, jak i tej najnowszej, gdyż podczas jego trwania możemy usłyszeć prawykonania utworów kompozytorów z Polski i ze świata. Organizatorami Festiwalu są Związek Kompozytorów Polskich z oddziałem w Poznaniu oraz More Than One Production. Dyrektorem Festiwalu jest kompozytor: Artur Kroschel.

Inauguracją tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej będzie koncert zespołu Sepia Ensemble. Odbędzie się w poniedziałek o godzinie 19 w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej. Podczas tego wydarzenia usłyszymy utwory: Bogusława Schaeffera, Moniki Kędziory, Krzysztofa Pendereckiego oraz Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Koncert będzie z jednej strony zderzeniem polskiej muzycznej awangardy lat 60. XX wieku obecnej w twórczości Schaeffera oraz Pendereckiego, a z drugiej twórczością zupełnie nową.

Drugi dzień festiwalu rozpoczniemy Wiosną Młodych. Podczas tego koncertu będzie okazja, aby usłyszeć dzieła kompozytorów związanych z Poznaniem: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Jana Astriaba, lecz także Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Adama Chaczaturiana, Witolda Lutosławskiego, czy Magdaleny Cynk. Następnie przeniesiemy się do POMS i tamtejszej sali koncertowej, gdzie usłyszymy kompozycje przeznaczone na flet, skrzypce i wiolonczelę. Koncertem wieńczącym drugi dzień festiwalu będzie wydarzenie w Pałacu Działyńskich w Sali Czerwonej. Tego dnia zabrzmią kompozycje: Ignacego Zalewskiego, Janusza Stalmierskiego, Henryka Jana Botora, Dariusza Przybylskiego, Jaromira Gajewskiego oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Warto zaznaczyć, że niektóre z tych utworów dedykowane są jednemu z wykonawców - altowioliście Lechowi Bałabanowi.

Dzień trzeci festiwalu rozpocznie się w Sali Błękitnej poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie wysłuchamy kompozycji na skrzypce oraz... elektroniki. Zabrzmią utwory: Katarzyny Taborowskiej, Sama Salema oraz Pierulgi Bielone Equilibrio. Następnie przeniesiemy się do CK Zamek, gdzie wystąpi duet Duo van Bilet, a zatem Rafała Łuca na akordeonie oraz Iana Andersona na altówce. Wykonają pięć utworów, z czego trzy z nich będą prawykonaniami: kompozycja Piotra Tabakiernika, utwór Nikolet Burzyńskiej oraz dzieło Rafała Zapały.

Dzień czwarty rozpoczniemy od wydarzenia towarzyszącego tegorocznej edycji festiwalu, a zatem od Koncertu Laureatów Konkursu Kompozytorskiego "Dostrzegalnia". Następny w kolejce będzie recital fortepianowy Théo Ranganathana, podczas którego wysłuchamy dzieł Barbary Kaszuby, Giacinto Scelsi, Kaiji Saariaho oraz Mirosława Bukowskiego. Na koniec tego dnia, przeniesiemy się do Edge Music Studio, gdzie usłyszymy kompozycje przeznaczone na sopran oraz fortepian. Będzie to twórczość nawiązująca do twórczości m.in Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, czy Swietłany Owczarskiej.

Ostatni dzień festiwalu rozpocznie się od Studenckiego Koncertu Kompozytorskiego, czyli od muzyki najnowszej - świeżego i nowatorskiego spojrzenia na materię muzyczną studentów. Następnie udamy się do Edge Music Studio, by wysłuchać kompozycji na skrzypce solo. Zamknięcie festiwalu będzie stanowić koncert w Auli Nova, gdzie o godzinie 19 zaprezentuje się ROYA Quartet, czyli kwartet saksofonowy.

Wygląda na to, że tegoroczna Poznańska Wiosna Muzyczna zamiast obudzić nas z zimowego snu, ukołysze nas i nastroi do przeżywania jesiennej melancholii - tak aby dzwonienie deszczu o jesienne szyby nie było tylko miarowe i jednostajne, lecz przysporzyło wielu nowych, muzycznych barw.

Katarzyna Nowicka

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020