Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Niemiecko-hiszpańscy goście

Niecałe dwa tygodnie temu orkiestra Filharmonii Poznańskiej otworzyła Międzynarodowy Festiwal "Dni Muzyki nad Odrą" występem w Konzerthalle we Frankfurcie nad Odrą. Polsko-niemiecki festiwal zbliża się powoli do końca, a do Poznania z muzyczną rewizytą zawita Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt pod batutą swojego szefa Jörga-Petera Weigle'a.

. - grafika artykułu
Joel von Lerber, fot. materiały prasowe

Historia frankfurckiej orkiestry, która dziś tworzy ważne ogniwo życia muzycznego Brandenburgii, sięga 1842 roku. Oprócz koncertowania w macierzystym mieście nad Odrą występuje ona także na festiwalach muzycznych oraz w salach koncertowych Poczdamu i Berlina. Istotny aspekt działalności orkiestry stanowi też edukacja: powodzeniem cieszą się jej koncerty rodzinne, realizowany w szkołach i przedszkolach projekt "Muzyka na wyciągnięcie ręki", a w ostatnich latach zespół współtworzy także koncerty "Wagner dla dzieci" w Beyreuth. 

Obecnie pierwszym dyrygentem orkiestry jest Jörg-Peter Weigle. Maestro kształcił się w Berlinie, Weimarze i Wiedniu, a w swojej karierze był już pierwszym dyrygentem kilku niemieckich orkiestr: Staatlichen Sinfonieorchester Neubrandenburg, Filharmonii Drezdeńskiej, Filharmonii w Stuttgarcie, a od 2018 roku prowadzi zespół Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Między 2001 i 2017 wykładał na Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie, łącząc nauczanie z prowadzeniem Chóru Filharmonicznego w Berlinie. Ma w dorobku uznane nagrania płytowe, a jego muzyczne zainteresowania sięgają od klasyków, aż po dzieła współczesne.

Program koncertu frankfurckiej orkiestry przeniesie melomanów do Hiszpanii za sprawą kompozycji pochodzących z tego kraju Joaquína Rodrigo, Manuela de Falli oraz Maurice'a Ravela - Francuza o baskijskich korzeniach. Concierto serenata Rodrigo to koncert na harfę i orkiestrę z 1952 roku. Wyróżnia się charakterystycznym muzycznym językiem kompozytora: przywołuje od razu skojarzenia z jego ojczyzną (Rodrigo pochodził z okolic Walencji) i najsłynniejszym dziełem - gitarowym Concierto de Aranjuez. Solistą koncertu będzie Joel von Lerber. Harfista rozwijał się muzycznie w Szwajcarii i Niemczech, gdzie w 2019 roku zadebiutował. Miał możliwość czerpać wiedzę od takich wirtuozów harfy jak Helga Storck, Isabelle Moretti, czy Xavier de Maistre. Zdobywał też nagrody na konkursach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. 

W repertuarze znalazły się również Alborada del gracioso Ravela - jedna z części fortepianowej suity Miroirs, chętnie wykonywana w późniejszej, orkiestrowej wersji; fragmenty Trójgraniastego kapelusza Manuela de Falli oraz Bolero Ravela. Balet de Falli opowiada pełną niekiedy absurdalnych pomyłek historię młynarza, burmistrza i ich żon. Rzecz dzieje się w Andaluzji, stąd wiele w muzyce nawiązań to tamtejszego folkloru oraz do flamenco.

Wydawać by się mogło, że Bolera Ravela przedstawiać nie trzeba, choć nie każdy wie, że oryginalnie był to... balet skomponowany dla słynnej tancerki Idy Rubinstein. Dziś to najbardziej znany utwór francuskiego kompozytora, wykonywany prawie zawsze jako dzieło symfoniczne. Hipnotyczny rytm bolera, hiszpańskiego tańca, wybijany na werblu przez ponad 15 minut jest bazą, na której przeplatają się dwa niezmienne tematy. Do finałowej kulminacji Ravel, absolutny mistrz orkiestracji, prowadzi przez coraz to bardziej oryginalne współbrzmienia instrumentów. 

Gościnny koncert Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt - i jednocześnie 497 Koncert Poznański - zapowiada się interesująco i dla miłośników wybitnej symfoniki, i dla kochających kraj na Półwyspie Iberyjskim. Mimo że trudno mówić tu o "szkole narodowej", to wybrane dzieła niewątpliwie rozświetlą Aulę UAM hiszpańskim słońcem.

Paweł Binek

  • 497. Koncert Poznański - Nasi Goście
  • 11.06, g. 18
  • Aula UAM

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022