Kultura Poznań.pl

Film

PROSTO Z EKRANU. Cyberświat po upadku
 

PROSTO Z EKRANU. Cyberświat po upadku

Ostatnia walentynkowa premiera - "Alita: Battle Angel" - to dobra alternatywa dla wszelkich wchodzących w tym okresie do polskich kin komedii romantycznych. Tym bardziej, że w tej antyutopijnej historii również pojawia się wątek miłosny - tyle że pomiędzy człowiekiem a androidem. A to dopiero jeden z wielu tropów, jakie oferuje nam Robert Rodriguez...

czytaj więcej
Japonia do poznania
 

Japonia do poznania

Przegląd filmowy "Nieznane oblicza Japonii" jest swoistą kompozycją współczesności zderzającej się z tradycją. To znakomita okazja, by odkryć Japonię nieznaną, przepełnioną tradycyjnymi rytuałami, performatywnymi spektaklami gawędziarzy czy mieszczańskim gwarem okresu Edo. Startuje w piątek w Kinie Pałacowym.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Oswajanie obcego
 

PROSTO Z EKRANU. Oswajanie obcego

Trudno pisać o filmie, o którym napisano już wszystko jeszcze przed datą oficjalnej premiery. Wiele kin grało go przedpremierowo, od ostatniego piątku jednak "Green Book" na dobre zagościł w repertuarach i przyciąga do kin prawdziwe tłumy. Nic dziwnego skoro to prawdziwy majstersztyk. Trzy Złote Globy i aż pięć oscarowych nominacji nie wzięły się przecież znikąd.

czytaj więcej
Zakochana królowa
 

Zakochana królowa

Dla reżysera ważne były emocje i mrok komnat zamku kryjącego tajemnice królewskiej alkowy - o filmie "Faworyta " pisze Przemysław Toboła.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Born to Be Wild
 

PROSTO Z EKRANU. Born to Be Wild

W "Aniele", historii zainspirowanej morderczą działalnością Argentyńczyka Carlosa Eduarda Robleda Pucha, śmierć ma twarz cherubina - kędzierzawego blondyna o niewinnych oczach i rysach dziecka.

czytaj więcej
Życie na dwóch biegunach
 

Życie na dwóch biegunach

- Nie oceniam »dobrej zmiany« ani działań rządu, ani też postępowania opozycji. Próbuję zrozumieć postawę dwóch osób - tłumaczył w wywiadach Konrad Szołajski, reżyser dokumentu "Dobra zmiana" o rzeczywistości ostatnich trzech lat w Polsce. Na projekcję i spotkanie z reżyserem zaprasza w piątek Teatr Ósmego Dnia.

czytaj więcej
Ostentacyjny urok zabijania
 

Ostentacyjny urok zabijania

"Argentyński Anioł oparty został na faktach. Pierwowzór głównego bohatera, Carlosa (w tej roli hipnotyzujący debiutant, Lorenzo Ferro), do dzisiaj odsiaduje wyrok za zbrodnie, które popełnił w 1971 roku jako 19-latek" - pisze o filmie Bartosz Żurawiecki.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Opowieść bez echa
 

PROSTO Z EKRANU. Opowieść bez echa

"Nienawiść, którą dajesz" to opowieść o jednym z najpoważniejszych problemów współczesnej Ameryki, który zdaje się nie mieć końca. Szkoda, że został spłaszczony do rozmiarów ckliwej historii o dorastaniu, pozbawionej głębszej analizy i refleksji, które zostałyby z widzem jeszcze na długo po wyjściu z kina.

czytaj więcej
Jak przetrwać dojrzewanie
 

Jak przetrwać dojrzewanie

To stonowana opowieść o mozole dojrzewania i nędzy edukacji. O kompromitacji dorosłych, którzy według jakichś abstrakcyjnych zasad próbują kształtować charaktery swych podopiecznych - o filmie "Złe wychowanie Cameron Post" pisze Bartosz Żurawiecki.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Dom Larsa
 

PROSTO Z EKRANU. Dom Larsa

Podczas seansu "Domu, który zbudował Jack" poważnie zacząłem się zastanawiać, kim byłby Lars von Trier, gdyby nie został artystą. Gdyby mieszkał po sąsiedzku, zapewne siedziałbym za drzwiami zamkniętymi na cztery zamki, dwie zasuwki, z zamontowanym alarmem i wiernym amstafem czuwającym przy łóżku.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Tabu
 

PROSTO Z EKRANU. Tabu

"Zabawa zabawa" zrobiła na mnie ogromne wrażenie, choć alkoholizm oglądany na ekranie jest tu przedstawiony jakby w wersji de luxe, bez powielania kalek, jakie do tej pory znaliśmy z obrazów przyglądających się temu tematowi. W tym zresztą upatruję największą zaletę filmu - w nakreśleniu cienkiej granicy między dobrą zabawą a uzależnieniem.

czytaj więcej
Kino bardzo krótkometrażowe
 

Kino bardzo krótkometrażowe

Co można zrobić w ciągu 100 minut? Dojechać pociągiem z Poznania do Konina, rozegrać dwie emocjonujące partie w Osadników z Catanu, obejrzeć dwa odcinki serialu Suits (i to z małą przerwą na herbatę). A gdyby tak obejrzeć 100 filmów?

czytaj więcej
Sputnik nad Zamkiem
 

Sputnik nad Zamkiem

Myślą przewodnią 12. Festiwalu Filmów Rosyjskich - Sputnik nad Polską jest szeroko pojęta sztuka. Ponadto organizatorzy zapewniają, że odkryją przed widzami "świat rusałek, leśnych nimf, kikimor, znachorek i utopców". Pierwszy seans w ramach poznańskiej odsłony wydarzenia - 14 stycznia w CK Zamek.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Ojciec i syn
 

PROSTO Z EKRANU. Ojciec i syn

W piosence "Beautiful Boy" John Lennon zapewniał swojego syna, że zawsze będzie go chronił i tak też ojcowsko-synowską relację wyobrażał sobie David Sheff, bohater "Mojego pięknego syna". Ten ostatni nie przewidział jednak koszmaru, w którym jego pierworodny wpadnie w wyniszczającą otchłań metamfetaminy.

czytaj więcej
Ucieczka do analoga
 

Ucieczka do analoga

- Analogowość jest u korzeni naszego świata - mówi Bohdan Bobrowski *, który organizuje w Łazędze Poznańskiej pokazy filmów rzadkich na taśmie filmowej 16mm.

czytaj więcej
Tańcz, głupia, tańcz
 

Tańcz, głupia, tańcz

Sylwestrowy wieczór w kinie dla miłośników prozy japońskiego pisarza Haruki Murakamiego to moja propozycja na otwarcie karnawału - o filmie "Płomienie" pisze Przemysław Toboła.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Jaka jest cena pychy?
 

PROSTO Z EKRANU. Jaka jest cena pychy?

Duński reżyser, belgijsko-francusko-luksemburska produkcja i bohaterowie mówiący po angielsku w filmie o militarnej, a przede wszystkim etycznej porażce rosyjskich służb na Morzu Barentsa. Kursk Thomasa Vinterberga to dziwny twór, który historię zatopionej łodzi podwodnej, jakiej w 2000 roku przyglądał się cały świat, opowiada w nierówny, momentami sztampowy sposób.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Mrok niepamięci
 

PROSTO Z EKRANU. Mrok niepamięci

Po zaskakujących, głośnych, przebodźcowanych, ale i nader odświeżających "Córkach dancingu" oczekiwania względem nowego filmu Agnieszki Smoczyńskiej były spore. Zrealizowana w skrajnie odmiennej stylistyce i nadzwyczaj dojrzała "Fuga" to namacalny dowód na to, że reżyserka zarówno warsztat, jak i potencjał twórczy wciąż ma ogromny.

czytaj więcej
Nowe stworzenie świata
 

Nowe stworzenie świata

Co  łączy poszukiwaczy mamucich kłów na Syberii z naukowcami reprezentującymi  tzw. biologię syntetyczną? Wbrew pozorom bardzo dużo - o filmie "Genesis 2.0" pisze Bartosz Żurawiecki.

czytaj więcej
Strona 1 2 26