Kultura Poznań.pl

Rozmowy

Różne poziomy poznania
 

Różne poziomy poznania

- Głównym motywem mojej twórczości są próby przekraczania granic hierarchii społecznych. Sięgam po wszelkie tematy tabu i to, czego nie powinno się, czy nie wolno robić - mówi Mithu Sen*, która w Galerii Miejskiej Arsenał przygotowała pracę site specific "Mit i sny".

czytaj więcej
Najważniejsza jest publiczność
 

Najważniejsza jest publiczność

- Bardzo przykładam się do wyboru gości, tak by mieć pewność, że każdy koncert będzie na światowym poziomie - mówi Łukasz Kuropaczewski*, dyrektor artystyczny festiwalu Akademia Gitary, który rozpocznie się 17 sierpnia.

czytaj więcej
W muzyce szukam różnorodności
 

W muzyce szukam różnorodności

- Orkiestra Świętego Marcina ma charakter projektowy, co jakiś czas pojawi się z nową propozycją repertuarową - mówi Piotr Deptuch*, dyrygent nowo powstałej poznańskiej orkiestry, która zadebiutuje podczas tegorocznej Akademii Gitary.

czytaj więcej
Ważna jest opowieść
 

Ważna jest opowieść

- Ostatnie lata udowodniły, że największe szanse na powodzenie mają muzea narracyjne. Zaczęło się - jak wiadomo - od wielkiej kariery Muzeum Powstania Warszawskiego. Oprócz zabytków, pamiątek różnego rodzaju, bardzo ważna jest opowieść - mówi Tomasz Łęcki*, dyrektor Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.

czytaj więcej
Miałem w życiu szczęście do ludzi
 

Miałem w życiu szczęście do ludzi

- Doceniam to, co mam. Udało mi się, ale też całe życie ciężko na wszystko pracowałem - mówi Zbigniew Górny*, poznaniak, dyrygent, kompozytor oraz - jak sam siebie określa - nawiedzony romantyk i idealista.

czytaj więcej
Mój teatr nie ma stałego miejsca
 

Mój teatr nie ma stałego miejsca

- Półtorej godziny na przedstawieniu Grotowskiego zmieniło przed laty moje życie, a potem zdarzało się, że ludzie mówili to samo o moich spektaklach - mówi Lech Raczak*, reżyser teatralny, laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.

czytaj więcej
Wypełnić lukę
 

Wypełnić lukę

Rozmowa z Katarzyną Wojtaszak*, jurorką w konkursie na powieść o powstaniu wielkopolskim, ogłoszonym przez Wydawnictwo Miejskie Posnania. W czwartek poznamy laureatów!

czytaj więcej
Wolność do muzykowania
 

Wolność do muzykowania

- W pewnym momencie stało się dla mnie jasne, że muzyka, która była pisana w baroku, jest odzwierciedleniem słów - ich rytmu. Zresztą Leopold Mozart zauważa, że żaden z kompozytorów, który nie zna zasad poezji, nie może nawet poprawnie pisać muzyki - mówi Aureliusz Goliński*, dyrektor zespołu Arte dei Suonatori.

czytaj więcej
SESJA FOTOGRAFICZNA. Po prostu lubię tam jeździć
 

SESJA FOTOGRAFICZNA. Po prostu lubię tam jeździć

- Odnajduję młodych ludzi wyzwolonych z konwencji. Ci, których spotkałbym w Pile, Kaliszu, Poznaniu czy Murowanej Goślinie na imprezach masowych czy w sytuacjach publicznych, nie byliby wtedy tak autentyczni - mówi Grzegorz Dembiński*, fotoreporter i autor książki fotograficznej "Make love not war".

czytaj więcej
Scena to mój fetysz
 

Scena to mój fetysz

- Zawsze zaczyna się od opowieści przekazywanej ustnie, rozmowy, monologu, przypadkowego napomknienia. Potem sięgam do dokumentów, które zawsze wertuję z wypiekami na twarzy. Akta, protokoły, notatki służbowe! To jest najsoczystszy gatunek literacki! - mówi Michał Larek*, autor powieści kryminalnych.

czytaj więcej
ANIMATOR. Polskie studio, światowe projekty
 

ANIMATOR. Polskie studio, światowe projekty

- Jeśli chodzi o Polskę, jesteśmy w stanie robić dużo bardziej skomplikowane rzeczy, niż jakiekolwiek inne studio w kraju - mówi Mateusz Tokarz* ze Studia Platige Image, który wraz z Markiem Gajowskim** prowadził masterclass i warsztaty z postprodukcji na festiwalu Animator.

czytaj więcej
ANIMATOR. Animacje nie mają granic
 

ANIMATOR. Animacje nie mają granic

- Animacja to metoda filmowa, która rozwija się szybko - zaczynaliśmy od prymitywnych form, by w końcu odkryć techniki 3D, nieraz uniemożliwiające nam odróżnienie rzeczywistości od fikcji - mówi Vera Neubauer*, jurorka tegorocznego festiwalu Animator.

czytaj więcej
ANIMATOR. Mój film powstał z ziemniaka
 

ANIMATOR. Mój film powstał z ziemniaka

- Miałem dosyć siedzenia przy komputerze lub rysowania i robienia czegoś, co nie istnieje po wyłączeniu prądu - mówi Wojciech Hoffmann*, który Świat, który uleciał na grzbiecie krowy zrealizował w eksperymentalnej technice animacji poklatkowej z wykorzystaniem figurek stworzonych w drukarce 3D.

czytaj więcej
ANIMATOR. To, co niepowielalne
 

ANIMATOR. To, co niepowielalne

- Nie jest do końca tak, że moje filmy są układankami symbolicznymi, które mają rozwiązania. Wydaje mi się, że albo to, co robię, do kogoś trafia, wypełnia brakujące pola i ten ktoś jest zadowolony - albo nie. Ale w tym drugim przypadku nie mówi mi o tym - mówi Mateusz Sadowski*, którego trzy filmy można zobaczyć na tegorocznym festiwalu Animator.

czytaj więcej
ROZMOWY W GARDEROBIE. To było nasze podwórko
 

ROZMOWY W GARDEROBIE. To było nasze podwórko

- Bunt chyba miałem w genach, bo jedno z najwcześniejszych moich wspomnień to ucieczka z domu: z wózkiem i misiem w kierunku Wągrowca, żeby zobaczyć, co tam jest za horyzontem - opowiada Tadeusz Janiszewski*, aktor i reżyser Teatru Ósmego Dnia.

czytaj więcej
Strona 1 2 28