Kultura Poznań.pl

Film

PROSTO Z EKRANU. Próżność
 

PROSTO Z EKRANU. Próżność

Kiedy pewnego mglistego wieczoru w Avechot, małym miasteczku położonym we włoskich Alpach, znika Anna Lou, 16-letnia córka pobożnych członków religijnego bractwa, cała lokalna społeczność zamiera w bezruchu. Zagadkę jej zaginięcia ma rozwikłać doświadczony inspektor Vogel, który w swojej pracy stosuje dość niekonwencjonalne metody...

czytaj więcej
Kino, które chce zmieniać świat
 

Kino, które chce zmieniać świat

Niegdyś filmowcy wierzyli, że za pomocą dziesiątej muzy da się zmienić świat. Współcześnie wciąż trafiają się śmiałkowie, którzy są przekonani, iż ich filmy mogą widzem wstrząsnąć. Wiosenny cykl Kino w działaniu rzuca nam otwarte wyzwanie: oglądajmy i rozmawiajmy, a także - bądźmy czujni i aktywni.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Cicha apokalipsa
 

PROSTO Z EKRANU. Cicha apokalipsa

Nie rozmawiasz, nie gwiżdżesz, nie używasz telefonu, jedząc nie chrupiesz ani nie mlaszczesz, chodzisz bez butów tylko po wysypanych piaskiem szlakach, by przypadkiem nie nadepnąć na gałązkę, eliminujesz ze swojego otoczenia wszelkie dźwiękowe bodźce. W "Cichym miejscu" niewinne kichnięcie może cię bowiem kosztować życie.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Angielski humor dla wybranych
 

PROSTO Z EKRANU. Angielski humor dla wybranych

Poczucie humoru rzecz względna. W efekcie z komediami zwykle jest tak, że pewną część publiczności bawią do łez, inną zaś pozostawiają z kamienną twarzą. Z komediami romantycznymi rzecz przedstawia się jeszcze trudniej. Zwłaszcza, kiedy para ekranowych kochanków ma łącznie ponad 120 lat, jak w najnowszym filmie brytyjskiego reżysera Richarda Loncraine "Do zakochania jeden krok".

czytaj więcej
Film lepszy niż tort czekoladowy
 

Film lepszy niż tort czekoladowy

- Filmy dla dzieci są zazwyczaj takie za przeproszeniem "słodko pierdzące". Niektórym oczywiście one się podobają, ale ja wolę takie, w których animacja jest bardziej artystyczna, nie taka kolorowa i "ładna" - mówi Bazyli Jędrzejewski, laureat kilku edycji Przeglądu Filmów Animowanych Oko Kalejdoskopu. W tym roku zgłoszenia przyjmowane są do 10 kwietnia.

czytaj więcej
Miejsce dla kina niekomercyjnego
 

Miejsce dla kina niekomercyjnego

- Wszyscy jesteśmy podobni. Zarówno celebryci przeżywają swoje małe problemy, jak i nie-celebryci przeżywają swoje wielkie zwycięstwa - mówi Tomasz Gąssowski*, reżyser filmu "Baraż", który w kwietniu wchodzi na ekrany polskich kin. Poznań odwiedził jako juror konkursu międzynarodowego na 10. Short Waves Festival.

czytaj więcej
10 lat na fali
 

10 lat na fali

Short Waves Festival, międzynarodowy festiwal filmów krótkometrażowych, od 20 do 25 marca już po raz dziesiąty w Poznaniu. Do obejrzenia ponad 300 filmów.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Wszystko i nic
 

PROSTO Z EKRANU. Wszystko i nic

Niespotykane w normalnym świecie piękne krajobrazy i stworzenia, które zagrażają życiu, a jednocześnie potrafią wpłynąć na ludzki umysł, to temat najnowszego filmu Alexa Garlanda. Tytułowa "anihilacja" pochodzi od łacińskiego nihil, oznaczającego "nic" i opisuje proces znikania materii, jej unicestwienia. Tym razem okazuje się jednak, że nic może być również początkiem wszystkiego, a wszystko zależy jedynie od naszej interpretacji.

czytaj więcej
Portret rodzinny we wnętrzu
 

Portret rodzinny we wnętrzu

Nowy film austriackiego reżysera Michaela Hanekego - któremu "Miłość" przyniosła szereg międzynarodowych nagród, z Oscarem włącznie - może nieco zaskoczyć jego wielbicieli. O filmie "Happy End", który w piątek wchodzi do kin, pisze Bartosz Żurawiecki.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Gra pozorów
 

PROSTO Z EKRANU. Gra pozorów

Od czasu seansu "Kac Vegas", który okupiłem niemałym bólem głowy, ostrożnie podchodzę do amerykańskich filmów traktujących o z pozoru przewidywalnych imprezach, zmieniających się w szaleńczą jazdę rollercoasterem. Po "Wieczorze gier" zapewne znów dam tego rodzaju produkcjom kredyt zaufania, bo choć najnowszą komedię Johna Francisa Daley'go i Jonathana Goldsteina od logiki dzielą lata świetlne, to stanowi ona rozrywkę całkiem przyzwoitej klasy.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Efekt motyla
 

PROSTO Z EKRANU. Efekt motyla

Istnieje matematyczna teoria, według której trzepot skrzydeł motyla na jednym końcu świata, jest w stanie wywołać tsunami na drugim jego krańcu. Analogicznie, chaos nie jest w swojej istocie nieuporządkowaniem, a jedynie zbiorem zmiennych tak licznych, że nie sposób ich wszystkich przewidzieć. Tyle w teorii. W praktyce - co pokazuje film W ułamku sekundy - wszystko znacznie bardziej się komplikuje.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Perfekcyjna niedoskonałość
 

PROSTO Z EKRANU. Perfekcyjna niedoskonałość

Jeżeli Daniel Day-Lewis wytrwa w swoim postanowieniu i po "Nici widmie" definitywnie zakończy aktorską karierę, to uczyni to umieszczając na szczycie swego bogatego dorobku wyborną wisienkę. W najnowszym dziele Paula Thomasa Andersona szarżuje bowiem tak brawurowo, że mimo piekielnie mocnej konkurencji w osobach Gary'ego Oldmana ("Czas mroku") i Timothée Chalameta ("Tamte dni, tamte noce") nie zdziwiłbym się, gdyby za rolę ekscentrycznego krawca przygarnął czwartego Oscara.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Nielegalna prawda
 

PROSTO Z EKRANU. Nielegalna prawda

Meryl Streep, Tom Hanks i Steven Spielberg to nazwiska, które już na wstępie sugerują, że widz będzie miał do czynienia z kinem w iście hollywoodzkim stylu. Fakt ten mogą dodatkowo potwierdzać dwie ważne oscarowe nominacje: dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki. Pytanie, na ile jeszcze tego rodzaju patos i rozmach w kinie trafiają do współczesnego widza?

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Taka piękna katastrofa
 

PROSTO Z EKRANU. Taka piękna katastrofa

W 2003 roku, podczas dwóch tygodni wyświetlania, kosztująca 6 milionów dolarów produkcja zatytułowana "The Room" zarobiła zaledwie 1800 dolarów. Dziś mówi o niej cały filmowy świat, a do kin wszedł właśnie "Disaster Artist" - historia przyjaźni odtwórców głównych ról kultowego obrazu, który po latach zyskał miano "najgorszego filmu świata".

czytaj więcej
Bajka dla dorosłych
 

Bajka dla dorosłych

Ostatni film meksykańskiego reżysera Guillerma del Toro idzie przebojem po kolejne nagrody, począwszy od Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji, a skończywszy na dwóch Złotych Globach. Jeśli tak dalej pójdzie, kto wie, czy już niedługo Kształt wody nie przybierze kształtu filmowego Oscara.

czytaj więcej
Sztukmistrz z Poznania
 

Sztukmistrz z Poznania

W 2003 roku miał w Los Angeles premierę film The Room. Film tak zły, że teoretycznie powinien przepaść w mrokach niepamięci. Tymczasem - przeciwnie...

czytaj więcej
What a story, Mark!
 

What a story, Mark!

Powiedzieć, że "The Room" jest filmem kultowym, to jak nic nie powiedzieć. To pokręcona narośl wyrastająca z kinematograficznej ignorancji, ale też jednocześnie owoc bezgranicznej miłości twórcy do samego siebie, artystyczna katastrofa i czysty fenomen. Na dodatek wszystko wskazuje na to, że reżyser i odtwórca głównej roli Tommy Wiseau naprawdę nazywa się Tomasz Wieczorkiewicz i pochodzi z Poznania.

czytaj więcej
Strona 1 2 21
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.