Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Nowy sezon powrotów

Na ten moment zespół i publiczność Teatru Wielkiego czekali dwa lata - po remoncie budynku instytucji na scenie głównej ponownie będą rozgrywać się spektakle i koncerty. Nie bez powodu następny sezon artystyczny zyskał hasło "Powroty". W październiku poznańska opera wróci do swojej siedziby, a także do wydarzeń, które na czas przebudowy i pandemii zniknęły z repertuaru. Nie zabraknie nowopowstałych festiwali i premierowych wystawień.

Rozświetlana sala w Teatrze Wielkim, dominują kolory złoto-czerwone, widać balkony, loże, widownię. - grafika artykułu
fot. Poznan Film Commission

Sezon artystyczny 2023/2024 zainauguruje Festiwal Moniuszkowski. Tym sposobem zespół Teatru Wielkiego odda hołd swojemu patronowi. W ramach wydarzenia zaplanowano Galę Moniuszkowską, podczas której usłyszymy koncert laureatów Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W programie festiwalu znajdziemy także Straszny dwór w reżyserii włoskiej artystki Ilarii Lanzino, który powstał w 2021 roku w wyniku konkursu European Opera Directing Prize, oraz prezentację Parii w Kinie Pałacowym - instalacji nagrodzonej International Opera Award w kategorii Dzieło odkryte na nowo. Podczas Festiwalu Moniuszkowskiego usłyszymy też kompozycję Leszka Możdżera, którego inspiracją była moniuszkowska uwertura fantastyczna Bajka, wykonana premierowo w ramach zeszłorocznego Enter Festival. Z twórczością patrona poznańskiej opery będą mogli się zapoznać również najmłodsi odbiorcy, dla których przygotowano muzyczny projekt Rybka. Udział w nim będą mogli wziąć melomani i melomanki do 3 roku życia.

Drugą festiwalową nowością będzie Baletowe przedwiośnie, prezentujące różne oblicza baletu. Między 15 a 25 lutego będzie można wziąć udział w spektaklach Teatru Wielkiego oraz zaproszonych gości. W tym czasie odbędzie się druga edycja projektu Spectrum, który umożliwia tancerzom i tancerkom sprawdzenie się w rolach choreografów, kostiumografek, scenografów czy koordynatorek komunikacji. Na scenie zaprezentują się zarówno poczatkujący, jak i doświadczeni twórcy. Choreografie tych drugich będzie można zobaczyć podczas tryptyku BER, który swój tytuł zawdzięcza nazwiskom autorów: Robertowi Bondarze, Alexandrowi Ekmanowi i Martynasowi Rimeikisowi. Na afisz wróci także spektakl Łabędzie w reżyserii Tobiasza Sebastiana Berga, współtworzony przez osoby z niepełnosprawnością wzroku i alternatywną motoryką, który zdobył nagrodę publiczności FEDORA.

W nowym sezonie czeka nas pięć premier. Pierwszą z nich, zaplanowaną na 27 października, będzie balet Królowa śniegu w kompozycji Przemysława Zycha i choreografii Roberta Bondary, kierownika Baletu Teatru Wielkiego. Ta zimowa propozycja familijna zastąpi przed świętami bożonarodzeniowymi Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego, który symbolicznie zostanie zdjęty z afisza w geście solidarności z Ukraińcami i Ukrainkami. Miesiąc później do repertuaru wejdzie Otello, realizowany w 210. rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego, w reżyserii Davida Pountney'a. Ten brytyjsko-polski reżyser odpowiadać będzie także za następna premierę operową, czyli Wyprawy pana Broucka czeskiego kompozytora Leoša Janáčka. - Pod naszą dyrekcją teatr zaskakiwał i będzie zaskakiwać. Przygotowujemy nietypowe tytuły, takie jak Simon Boccanegra i Paria, a teraz Wyprawy pana Broucka, których wyreżyserowanie było marzeniem Davida Pountney'a. Być może identyfikuje się on z głównym bohaterem. Ciekawostką jest to, że zagramy spektakl w polskiej wersji językowej, aby widzowie mogli odczytać wszystkie humorystyczne szczegóły - zapowiada dyrektorka Teatru Wielkiego, Renata Borowska-Juszczyńska.

W czerwcu będziemy mogli wziąć udział w dwóch premierowych wystawieniach. Pierwszym z nich będzie opera Manon Lescaut Giacomo Pucciniego, do której poznańska opera przygotowywała się jeszcze przed pandemią, a drugim spektakl baletowy w choreografii Sol León i Paula Lightfoota, do których dołączą Krzysztof Pastor i Robert Bondara. W ten sposób teatr zakończy sezon 2023/2024.

Do repertuaru wrócą też dobrze znane poznańskiej publiczności tytuły, takie jak Skrzypek na dachu, Zemsta nietoperza, Carmen, Wesele Figara, Don Kichot, Don Juan czy Stabat Mater, której choreografka, tancerz i tancerka, Daniela Cardim, Giorgio Tinari i Anita Crema, właśnie otrzymali nominację do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. To nie jedyne nominacje dla Teatru Wielkiego, który łącznie zdobył ich czternaście, w tym aż pięć dla Rusałki w reżyserii Karoliny Sofulak. Wyróżniony spektakl stworzony został z myślą o przestrzeni Międzynarodowych Targów Poznańskich, ale w przyszłości zespół teatru planuje przełożyć go na deski Teatru Wielkiego. - Z tym tytułem na pewno wrócimy. Scenerię, którą wyczarowaliśmy na MTP, spróbujemy przenieść na naszą scenę, co nie będzie łatwe. Targi sprzyjały temu, żeby stworzyć plażę, wysypać piasek, ustawić leżaki oraz zamontować gigantycznych rozmiarów księżyc, w których odbijała się orkiestra. W Teatrze Wielkim będzie potrzebne inne usytuowanie, ale myślę, że z Karoliną Sofulak, która zaskakuje oceanem swojej wyobraźni, i scenografką Dorotą Karolczak znajdziemy aranżację, która doprowadzi do nowego, chociaż będącego już z naszym repertuarze, spektaklu - tłumaczy Renata Borowska-Juszczyńska. Rusałka otrzymała nominacje w kategoriach: najlepszy spektakl, najlepszy reżyser, najlepszy dyrygent, najlepsza scenografia i najlepsza śpiewaczka operowa. Poza Stabat Mater i Rusałką docenione zostały także Jawnuta oraz Łabędzie.

Magdalena Chomczyk

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023