Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Nie wolno zapominać

Lecha Raczaka, reżysera i współzałożyciela Teatru Ósmego Dnia, który zmarł nagle w 2020 roku, będziemy upamiętniać już po raz piąty podczas Festiwalu Teatrów Podwórkowych - Gra z Teatrem. Pierwszy spektakl - 21 sierpnia. 

Postać w czerwonym, ażurowym kostiumie odchodzi w ciemność. - grafika artykułu
Spektakl "Odbicia", fot. Maciej Zakrzewski

W  tym roku zobaczymy trzy spektakle dla dzieci i trzy dla widowni 15+. - Jako wydarzenie specjalne w ramach festiwalu planujemy koncert, podczas którego zagra Marek Ałaszewski Junior wraz z zespołem, prezentując w swoim wykonaniu m.in. utwory grupy Klan - zdradza Martyna Stachowczyk, wiceprezes Stowarzyszenia Teatralnego Gra z Teatrem. Marek Ałaszewski Junior jest synem zmarłego dwa lata temu założyciela i lidera wspomnianego Klanu, którego domeną był rock artystyczny, progresywny i awangardowy, a największym osiągnięciem spektakl baletowo-muzyczny "Mrowisko" (premiera odbyła się na Festiwalu Piosenki w Opolu w 1970 roku). Ałaszewski Junior razem z ojcem grał w ostatnim składzie zespołu, był basistą.

- Pragniemy, żeby festiwal pomimo zmiany realizatora (przyp. red. z Fundacji Orbis Tertius na Stowarzyszenie Teatralne Gra z Teatrem) pozostał formą upamiętnienia reżysera Lecha Raczaka. Głównym założeniem Festiwalu Teatrów Podwórkowych - Gra z Teatrem jest prezentacja spektakli nieplenerowych w przestrzeni otwartej. Teatrów alternatywnych, dramatycznych, lalkowych, teatru tańca, aktywizacja poznańskich środowisk twórczych - wylicza Stachowczyk. - Rozbudowaliśmy też program spektakli dla dzieci. Decyzję tę podjęliśmy na podstawie głosów publiczności, jak i własnych obserwacji. To bardzo ważna widownia, o której nie wolno zapominać - dodaje.

W programie festiwalu znalazło się "Mikrociało" w wykonaniu Anieli Kokoszy, Olhy Kebas i Agnieszki Noster. Performerki dzielą się w spektaklu spojrzeniem na potencjał zmieniającego się ciała. W swoich działaniach "wzmacniają i gruntują poczucie sprawczości, osadzenia i kontroli". O swoim tytule piszą tak: "Opowiadamy o kobiecym ciele, dojrzałej kobiecości, odchodzeniu, przychodzeniu, zmianie. Działamy cieleśnie, z uważnością na detale. Używamy ruchu z codzienności, przetworzonego przez doświadczenie tańczących ciał. Używamy głosu. Bierzemy z historii, odczuć i myśli". "Odbicia" z kolei to, jak zaznaczała Klaudia Strzyżewska na Kulturapoznan.pl, "połączenie reżyserskiej opieki Lecha Raczaka, gry aktorskiej Pawła Stachowczyka i pracy doktorskiej poznańskiej artystki, Martyny Stachowczyk". W swojej recenzji pisała też, że ten "patchworkowy projekt czerpie nie tylko z bogatej historii teatru, ale także z literatury i psychoanalizy", "zawiera w sobie elementy charakterystyczne dla teatru alternatywnego, dramatycznego i lalkowego". Czy kogoś to nie przekonuje?

Trzecia propozycja dla dorosłych to monodram Janusza Andrzejewskiego. "Requiem Pana Cogito" opowiada o procesie przechodzenia człowieka na drugą stronę, wyznaczoną przez śmierć. Andrzejewski oparł go na trzech filarach: ascetycznej formie poezji Zbigniewa Herberta, kompozycji Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz japońskim tańcu butoh. Tytułowy bohater, którego imię odsyła do sentencji Kartezjusza "Myślę, więc jestem", wierzy przede wszystkim w słuszność wpojonych mu zasad. - A  co myśli każdy z nas? Czy w pędzie życia zdajemy sobie sprawę, że w każdej chwili możemy umrzeć? To właśnie babcia oswajała mnie z myślą, że czas tu spędzony ma swój kres. I powinienem go wykorzystać jak najlepiej, bo już się nie powtórzy - tłumaczył mi przed jednym z pokazów w 2015 roku Andrzejewski. Dzieci z kolei mogą wybierać spośród takich propozycji jak "Kamieniarz" i "Czarownica Nanga" Teatru Małeke oraz "Kapi i Ara" Teatru Formalina (wiek: 4+) - jego bohaterką jest mała kapibara z fikcyjnego Półwyspu Chillibaryjskiego, która pewnego dnia znajduje w krzakach mostek prowadzący do nieznanego sobie świata...

Monika Nawrocka-Leśnik

  • Festiwal Teatrów Podwórkowych - Gra z Teatrem
  • 21-24.08
  • różne lokalizacje
  • wstęp wolny
  • więcej: profil FB wydarzenia

 © Wydawnictwo Miejskie Posnania 2025