Kultura Poznań.pl

Rozmowy

opublikowano:

Muzyczni zmiennicy

- Łona przez dwa dni jeździł po Poznaniu jako kierowca taksówki. Okazało się także, że jego wujek, który jest rodowitym poznaniakiem, przez 10 lat jeździł na dryndzie - opowiada Zuzanna Głowacka*, kuratorka Projektu TAXI w ramach OFF Opera.

. - grafika artykułu
Zuzanna Głowacka, fot. Szymon Kawecki

Materiał do Projektu TAXI w ramach cyklu OFF Opera zebrali raper Łona i Jacek Szymkiewicz. Czy to znaczy, że pojawią się raperskie kawałki o taksówkarzach?

Adam "Łona" Zieliński i Jacek "Budyń" Szymkiewicz zostali zaproszeni do udziału, bo obaj są doskonałymi tekściarzami. W trakcie warsztatów, które odbywały się od 22 do 24 czerwca, mieliśmy zadanie, żeby uchwycić taksówkarską perspektywę: odwiedzić kultowe miejsca spotkań, wyłowić jak najwięcej smaków i zapachów związanych z tym zawodem. By ta perspektywa była maksymalnie różnorodna, "Łona" i "Budyń" razem z nami, kuratorkami projektu, podróżowali po Poznaniu taksówkami. Artyści spotkali się z reprezentantami Zrzeszenia Transportu Prywatnego "Super TAXI", a także pracownikami firmy Allride24. Spędzili kilka wieczorów w Bistro u Gosi (dawniej słynny Bar u Jędrusia) przy ul. Dworcowej, racząc się wyśmienitymi żeberkami - specjalnością gospodyni, także wieloletniej taksówkarki. Łona przez dwa dni jeździł po Poznaniu jako kierowca taksówki. Okazało się także, że jego wujek, który jest rodowitym poznaniakiem, przez 10 lat jeździł na dryndzie. Tych wątków jest bardzo dużo, wszystkie historie zostały nagrane i teraz je odsłuchujemy, spisujemy i układamy w fabularną opowieść. Odwiedziliśmy też Mieczysława Hryniewicza, czyli odtwórcę roli Jacka Żytkiewicza w serialu Zmiennicy Stanisława Barei, chyba najsłynniejszego polskiego filmowego taksówkarza.

Mój ojciec też jeździł na dryndzie wiele lat i pamiętam, że środowisko taksówkarzy zawsze było ostro podzielone. Kiedyś to był konflikt między kierowcami prywatnymi a państwowymi, potem między etatowymi i emerytami dorabiającymi do resortowej emerytury. Jak to dziś wygląda?

Wątek konfliktu pojawił się już pierwszego dnia naszych spotkań warsztatowych. Najpierw spotkaliśmy się z członkami ZTP "Super TAXI", a kilka godzin później z kierowcami z floty Ubera. Poznaliśmy dwa końce tej samej historii, która ma jednocześnie wiele punktów wspólnych. Według nas konflikt ten jest łudząco podobny do konfliktu z czasu, gdy pojawiły się pierwsze radio-TAXI. Po jednej stronie zawodowej barykady byli wtedy taksówkarze prywatni, wolni strzelcy, po drugiej taksówkarze zrzeszeni w korporacjach komunikujących się przez radio-TAXI. Kto nie nadążał za postępem techniki, ten tracił możliwość zdobycia klienta. Teraz jest to zderzenie się taksówkarzy zrzeszonych z kierowcami posługującymi się aplikacją. Nasze spostrzeżenie jest takie, że obie grupy powinny usiąść razem i się dogadać.

Gdzie i kiedy będzie można usłyszeć Projekt TAXI?

Finał przewidziany jest na 24 września w klubie Tama. Na dziś nie jestem w stanie zdradzić formy, którą zaprezentujemy widzom i słuchaczom podczas imprezy. Będzie to na pewno coś pomiędzy piosenkami, słuchowiskiem, a może jeszcze inną muzyczną formą narracyjną, para-operową. Ale na pewno multimedialną opowieścią o Poznaniu, sięgającą wspomnieniami aż do lat 50.

Rozmawiał Przemysław Toboła

*Zuzanna Głowacka - producentka, animatorka kultury, reżyserka. Kuratorka (razem z Eweliną Chatłas) Projektu TAXI w ramach OFF Opera.

  • Finał Projektu Off Opera
  • 24.09, g. 19
  • klub Tama
  • darmowe wejściówki (do odebrania w CIK)

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020