Nerwowe mantrowanie wokół współczesności
 
W zupełności rozumiem dobór twórców zaproszonych na czwartkowy koncert. Choć każdy z projektów znacząco różni się zastosowaniem konwencji muzycznych i stylem, zdaje się, że zbliża je podobieństwo estetyczne, którego szukałabym gdzieś między katatonicznym mrokiem a nerwowym mantrowaniem wokół współczesności. W najbliższy sobie sposób zaproszeni na to wydarzenie artyści referują fragmenty aktualnej rzeczywistości, przekładając je na brzmienia mniej lub bardziej jawnie nawiązujące do kultury ostatniego stulecia.
Niesamowitą okazją dla wielbicieli saksofonu i klarnetu w niepokornym wydaniu muzycznym będzie koncert Colina Stetsona, który jest muzykiem jazzowym o imponującym doświadczeniu. Dotychczas współpracował z takimi artystami jak Anthony Braxton, Laurie Anderson, Arcade Fire, TV On The Radio, Feist, Lou Reed, Davide Byrne, Jolie Holland, Sinéad O'Connor, LCD Soundsystem, The National, Angelique Kidjo czy Bon Iver. Jak widać, lista jest długa. Ciekawostką jest, że jeden z jego utworów, Awake on Foreign Shores, można usłyszeć w filmie Zniewolony. 12 Years a Slave w reżyserii Steve'a McQueeena. Jego muzyka imponuje jakością wykonania, a sam Stetson znany jest z zastosowania nietypowych modulacji za pomocą krtani. Pełna dzikiej rytmizacji ekspresja tego amerykańskiego muzyka z pewnością przełoży się na niepowtarzalny pokaz umiejętności podczas koncertu w Pawilonie.
Dobrze znany poznańskiej publiczności zamaskowany duet BNNT powstał z inicjatywy Konrada Smoleńskiego oraz Daniela Szweda, którzy na scenie muzycznej funkcjonują już przeszło dziesięć lat. Zespół wydał ostatnio nową płytę pt. Middle West, która składa się z pięciu, obszernych utworów zorganizowanych wokół poematu A letter to Europe. Jego autorką jest Athena Farrokhzad - szwedzka poetka irańskiego pochodzenia. Ten bardzo reakcyjny, zaangażowany, pełen rozczarowania oraz gniewu wiersz, autorka napisała inspirując się dziełem Amercia Allena Ginsberga. Słowa, przetłumaczone przez Jennifer Hayashida pojawiają się na Middle West dzięki znakomitej interpretacji wokalnej aktorki Jaśminy Polak, która na co dzień występuje w warszawskim Nowym Teatrze. Artystka śpiewa, krzyczy i melorecytuje tekst rozsadzany przez drapieżne i szorstkie dźwięki kreowane przez duet BNNT oraz zaproszonych do współpracy nad albumem muzyków: Łukasza Rychlickiego odpowiedzialnego za partie gitary i basu oraz Mateusza Rychlickiego, który pracował na drugim zestawie perkusyjnym. Spodziewać się można, że podczas koncertu w Pawilonie, BNNT wykona utwory z nowej płyty, która z pewnością spodoba się wielbicielom ich dawniejszych produkcji, ponieważ Middle West pozostaje utrzymana w stylistyce, nad którą zespół pracował od lat.
Na scenie razem z zespołem pojawi się także Sam Hillmer, autor projektu muzycznego o nazwie Diamond Terrifier. Artysta znany jest jako lider awangardowej supergrupy ZS, którą tworzy razem z Patrickiem Higginsem, Gregiem Foxem i Michaelem Beharie, jednak tym razem wystąpi bez swojego bandu. Jako Diamond Terrifier łączy muzykę jazzową z klubowymi brzmieniami. Na jego utworach z płyty The Subtle Body Wears A Shadow dźwięki szarpanych zapamiętale instrumentów rozpraszają się w głębi o zmiennej barwie i natężeniu.
Wydarzenie zostanie uświetnione oprawą wizualną przygotowaną przez nowojorską artystkę i performerkę Laurę Paris, która wraz z Hillmerem tworzy kolektyw artystyczny znany jako Trouble. Duet ten ma na koncie wiele wystaw, podczas których prezentowano ich obfite w rzeźbiarskie obiekty performansy oraz instalacje. Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu koncertowego LAS-u. To małe święto alternatywnej muzyki które zapewni Pawilon z pewnością przyciągnie uwagę licznej publiczności, dlatego warto już teraz zadbać o wejściówki.
Julia Niedziejko
- Colin Stetson, BNNT ft. Diamond Terrifier & Trouble
- 4.11, g. 20
- Pawilon
- bilety: 50 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021
Zobacz również
 
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli
 
Po nitce do kłębka
 
Historia kredą pisana
