Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Przychodzi Strawiński do Bacha

Co się stanie, gdy światowej sławy dyrygent zaprosi na scenę dwóch kompozytorów z bardzo odległych epok? Ich piątkowego spotkania w Auli UAM nie można przegapić!

Christopher Hogwood, fot. arch. prywatne
Christopher Hogwood, fot. arch. prywatne

Nazywany niekiedy Karajanem muzyki dawnej, jeden z najważniejszych współczesnych dyrygentów Christopher Hogwood lubi zaskakiwać publiczność doborem repertuaru. Najczęściej porusza się w obrębie muzyki dawnej, ale równie mocno fascynuje go twórczość kompozytorów XIX i XX wieku. Tym razem głównego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej (od sezonu 2011/2012) zainspirował barok i neoklasycyzm, które postanowił skonfrontować ze sobą podczas jednego koncertu.

W pierwszej części piątkowych "Barokowych aluzji" usłyszymy dwa dzieła Jana Sebastiana Bacha - "Koncert brandenburski G-dur" z kadencją (połączeniem akordów wieńczących utwór) autorstwa Krzysztofa Pendereckiego oraz "Ricercar" z "Musikalisches Opfer" w wersji Antona Weberna. Po przerwie w filharmonii zabrzmi "Pucinella" - balet Igora Strawińskiego napisany w 1920 roku na zamówienie rosyjskiego impresario Siergieja Pawłowicza Diagilewa. Na scenie pojawią się artyści Polskiego Teatru Tańca w choreografii przygotowanej przez Ewę Wycichowską. Podczas koncertu orkiestrze będą towarzyszyć soliści: Marzena Michałowska (sopran), Sylwester Smulczyński (tenor) i Adam Palka (bas). Ten sam repertuar w niezmienionym składzie zostanie zaprezentowany w najbliższą niedzielę w Filharmonii Łódzkiej.

Hogwood jest nie tylko dyrygentem, ale również cenionym muzykologiem (pod wielu lat prowadzi badania, swoje odkrycia i przemyślenia przelewając na papier - w Polsce ukazała się jego monografia poświęcona postaci Händla) i klawesynistą. Muzykę i filologię klasyczną zgłębiał w Pembroke College na Uniwersytecie w Cambridge (dziś sam należy do grona honorowych profesorów tej uczelni), zaś dyrygentury uczył się pod batutą Raymonda Lepparta, Thurstona Darta, Rafaela Puyana i Gustava Leonhardta. Swoje zainteresowania i umiejętności rozwijał również na Uniwersytecie Karola i w Konserwatorium w Pradze. Lista jego osiągnięć jest długa niczym Wielki Mur Chiński - współpracował z większością najbardziej poważanych orkiestr i oper świata. W 1989 roku otrzymał tytuł Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego. Jego zasługi zostały docenione również przez Royal Academy of Music w Londynie, gdzie pełni rolę gościnnego profesora. Muzyki naucza również w londyńskim Gresham College. Z założoną przez siebie w 1973 i działającą do dziś orkiestrą Academy of Ancient Music, w repertuarze której znajdują się wygrywane na oryginalnych instrumentach z epoki perły muzyki dawnej, odbył ponad 200 nagrań dla wytwórni Decca. Popełnił także liczne nagrania solowe na klawesynie. Dwa lata temu nakładem amerykańskiego wydawnictwa Scarecrow Press ukazała się książka "In Essays in Honor of Christopher Hogwood: The Maestro's Direction" poświęcona jego naukowym i artystycznym dokonaniom.

Hogwood znany jest również jako kolekcjoner historycznych instrumentów muzycznych - w jego zbiorach znajdują się m.in. klawikordy, klawesyny, fortepiany, pianina i organy, a także szpinet i wirginał - z XVII, XVIII, XIX i XX wieku.

Karolina Gumienna

  • Koncert "Barokowe aluzje"
  • Aula Uniwersytecka
  • 22.03, g. 19
  • Wystąpią: Marzena Michałowska - sopran, Sylwester Smulczyński - tenor, Adam Palka - bas, soliści Polskiego Teatru Tańca oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Christophera Hogwooda 
  • Bilety: 25/50 zł, wejściówki 15 zł