Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Jedność w różnorodności

- Wizualność zgodnie z założeniami festiwalu jest równoważna muzyce. Mieliśmy koncerty podczas poprzednich edycji, w których ilość projektantów światła była równa lub nawet większa liczbie muzyków - mówią Jakub Królikowski, Weronika Nowak i Cheslav Singh z Fundacji Wspierania Kultury - Our Place Foundation*, organizatora Festiwalu Światłodźwięki. Impreza odbędzie się w tym roku po raz piąty - tym razem w formule hybrydowej. W piątkowych i sobotnich wykładach i koncertach będzie można uczestniczyć na żywo, bądź oglądać ich transmisje online.

. - grafika artykułu
Florence To, Martyna Kabulska, Jarosław Majewski, Jacek Buhl, Jakub Królikowski i Cheslav Singh, koncert z 24.11.2019, fot. Vaiva Grzegorzewska

Co odróżnia Festiwal Światłodźwięki od innych festiwali muzycznych w Poznaniu i w Polsce?

Festiwal Światłodźwięki organizowany jest na bazie kilku nieodłącznych założeń, które go odróżniają od innych działań tego typu. Po pierwsze, istotą jest pokazanie sztuki audiowizualnej jako odrębnego gatunku współczesnej sztuki europejskiej. Przedstawienia podczas każdej edycji festiwalu nie zawierają takich form jak film, animacja czy teledyski. Istotne jest tu łączenie dźwięku i obrazu w pewną komplementarną całość - jedność w różnorodności.

Po drugie - wszystkie zespoły lub projekty są niepowtarzalne, ponieważ w znacznej części są tworzone na żywo. Natura performatywna tych projektów jest osiągnięta przy użyciu różnych technik, takich jak improwizacja, manipulowanie różnymi parametrami światła lub dźwięku na żywo, czy tworzenie nowych składów dla potrzeb festiwalu z artystami z różnych dyscyplin, krajów czy tradycji. Przykładowo, gdy malarz tworzy obraz, to używa różnych technik i materiałów, żeby stworzyć jedną całość - obraz. Podobnie jak w malarstwie, dzieło audiowizualne składa się z różnych elementów, światła i dźwięku. Efektem jest jedno skończone dzieło, które przyjęło cechę muzyki, czyli zależność od czasu.

Trzecim założeniem jest pewnego rodzaju eksperymentalne podejście, które sprzyja pokazaniu nowych możliwości rozwoju sztuki. Działania festiwalowe mają za zadanie przybliżać publiczności sztukę w jak najlepszej jakości. Realizujemy tę ideę poprzez organizację wykładów, otwartych jam sessions, a także korzystając z miejsc łatwo dostępnych i niekoniecznie elitarnych.

Jak silny nacisk kładziony jest na wizualność w tym wydarzeniu?

Wizualność zgodnie z założeniami festiwalu jest równoważna muzyce. Mieliśmy koncerty podczas poprzednich edycji, w których liczba projektantów światła była równa lub nawet większa liczbie muzyków. Zawsze zachęcamy i poszukujemy plastyków i artystów wizualnych do eksplorowania tego rodzaju ekspresji artystycznej - tak, aby opuścili swoje pracownie i współpracowali z różnorodnymi muzykami.

Jaki wpływ na organizację wydarzenia miała pandemia?

Bierzemy pod uwagę, że zawsze mogą pojawić się nieoczekiwane sytuacje, które są od nas niezależne. Obecna pandemia faktycznie była dla nas wielkim zaskoczeniem, jednak dzięki naszemu zaangażowaniu i uporowi, wczesnym przygotowaniom i ciągłym kontaktom z artystami, nie wpłynęła ona znacząco na nasze przygotowania.

W programie jest wielu artystów zagranicznych. Czy musieli Państwo zrezygnować z artystów, których początkowo chcieliście zaprosić, czy tych koncertów nie powinno się bynajmniej traktować jako "covidowego kompromisu"?

Mamy o tyle szczęście, że wszyscy artyści, których pierwotnie chcieliśmy zaprosić, zgodzili się na udział w festiwalu i przyjadą uczestniczyć w nim osobiście. Wysoką jakość wydarzeń festiwalowych udało nam się utrzymać zgodnie z naszymi wytycznymi. Ze względu na obostrzenia nałożone na miejsca realizacji festiwalu, ograniczające liczbę gości, cały festiwal będzie transmitowany na żywo przez nasze media społecznościowe. Live stream będzie realizowany przez poznańską firmę Zylia, która będzie używać mikrofonów 3D swojej produkcji. Pragniemy też podziękować naszym współorganizatorom i partnerom, ponieważ bez ich wsparcia w tym czasie, nie doszłoby do realizacji festiwalu - w szczególności Miastu Poznań, firmie 4Kraft, Instytutowi Słowackiemu, Centrum Kultury Zamek oraz restauracji Pan Gar.

Jaki charakter mają towarzyszące wydarzeniu wykłady? Czy posiadają performatywną specyfikę, czy coś je dzieli od typowych wykładów popularnonaukowych? Skąd pomysł, aby takie wydarzenia/prelekcje umieszczać w programie festiwalu artystycznego?

Celem wykładów jest objaśnienie, przybliżenie tej sztuki szerokiej publiczności poprzez zaprezentowanie procesów twórczych, problematyki i trendów sztuki audiowizualnej. Zauważyliśmy zapotrzebowanie na takie wydarzenia już w 2011 roku i widzimy, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem. 

Jakim kluczem kierowali się Państwo przy wyborze artystów w tym roku?

Tak jak zawsze przy wyborze artystów, kierujemy się przede wszystkim tym, czy w swoich zamierzeniach artystycznych nieustannie poszukują oni możliwości poszerzenia środków komunikacji z publicznością. Najczęściej nie są to osoby ze środowisk akademickich ale mają wiele osiągnięć artystycznych, w których można zauważyć zainteresowanie zarówno dźwiękiem, muzyką i wizualnością.

Rozmawiał Marek S. Bochniarz

*Fundacja Wspierania Kultury - Our Place Foundation - organizuje i realizuje różnego rodzaju wydarzenia artystyczne od 2015 roku. Oprócz festiwalu Światłodźwięki, Fundacja zrealizowała takie projekty, jak: wymiana Chóru Dziewczęcego Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego z chórami w Anglii (2020), spektakl Noc i mgła upamiętniający tragiczne losy więźniów pierwszego na terenach okupowanej Polski, stworzonego przez Niemców obozu koncentracyjnego (2019) sfilmowanego przez TVP Poznań, wsparcie sesji nagraniowej płyty Prawdziwie Polskie Techno zespołu Fanfara Awantura (2019), koncert w wykonaniu grupy A=B=X=Y wraz z Orkiestrą Akademii Sztuki w Szczecinie prezentujący Suitę Audiowizualną 'Encephalon' (2017) i nagrania z wykładem Bhai Baldeep Singh w Instytucie Muzykologii na UAM (2019). Celem Fundacji jest działalność promująca kulturę polską w kraju oraz za granicą w obrębie takich dziedzin jak muzyka, sztuka i taniec.

  • 5. Festiwal Światłodźwięki
  • CK Zamek i online
  • 16-17.10
  • wstęp wolny

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020