Precyzja, świeżość, doskonałość, koloryt, moc, jednomyślność... Przeglądając fragmenty recenzji występów Orkiestry, napisanych na przestrzeni lat, właśnie takie określenia przewijają się najczęściej w różnych językach. W różnych, bo Amadeus od początku istnienia zachwyca słuchaczy na całym świecie. Mamy zatem wyjątkowe szczęście mieć na wyciągnięcie ręki zespół uważany za jeden z najlepszych w swoim rodzaju! Świętując rocznicę powstania Orkiestry, jej muzycy zapraszają na dwa koncerty (8 i 15 października) przygotowane we współpracy z wybitnymi solistami.
Program pierwszego koncertu jest silnie oparty na filarach klasycyzmu - Haydnie i Mozarcie. Serenada D-dur nr 6 Serenata Notturna W.A. Mozarta powstała w Salzburgu w 1776 roku. Dwudziestoletni kompozytor podzielił w niej zespół na dwie orkiestry, z których mniejsza składa się z solistycznie potraktowanych dwójki skrzypiec, altówki i basso continuo, a większa to standardowo pierwsze i drugie skrzypce, altówka oraz wiolonczela. Pomiędzy dwoma grupami Mozart umieścił kotły. Taki podział przywodzi na myśl typowy dla baroku concerto grosso, w którym rozdzielenie orkiestry na dwie grupy stwarzało przestrzeń do prowadzenia muzycznego dialogu między nimi. Powstały dekadę wcześniej koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna jest czystym przykładem klasycystycznego koncertu solowego. Wirtuozowsko poprowadzona partia wiolonczeli wysuwa się na pierwszy plan zdecydowanie bardziej niż mniejszy zespół mozartowskiej serenady, lecz wciąż harmonijnie współgra z orkiestrą (dopiero koncerty epoki romantyzmu przyniosą absolutną dominację solisty nad resztą zespołu). Co ciekawe, koncert ten uchodził za zaginiony do 1961 roku, kiedy to muzykolog Oldřich Pulkert odnalazł kopię partytury w Muzeum Narodowym w Pradze. Od odkrycia koncert ten wszedł w skład żelaznego repertuaru każdego wiolonczelisty. Serenada na smyczki op. 6 czeskiego kompozytora Josefa Suka jest już utworem przeznaczonym na jednolity organizm orkiestry kameralnej. Powstała w 1892 roku w czasie studiów u Antonina Dvořaka. Widząc wielkie pokłady melancholii przewijające się w muzyce swojego studenta, Dvořak poprosił go o skomponowanie czegoś lżejszego - w ten sposób powstała pogodna i pełna delikatnego uroku serenada.
Drugi koncert będzie zdominowany przez muzykę nowszą, choć nie zabraknie również dzieła XIX-wiecznego. Po Melodii Skoryka, pierwotnie napisanej dla sowieckiego filmu wojennego Vysokyy pereval, zabrzmi Koncert potrójny C-dur op. 56 Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową autorstwa Jakuba Kowalewskiego. To jedyny koncert kompozytora na więcej niż jeden instrument solowy - rola wiodąca została powierzona fortepianowi, skrzypcom i wiolonczeli. Ostatnim ogniwem programu będą utwory z płyty Second life nagrane wspólnie z gitarzystą Adamem Palmą. Znajdują się na nich aranżacje dzieł Chopina, polskich popularnych piosenek oraz autorskie kompozycje Palmy. Jest to pierwszy album w historii przeznaczony w całości na gitarę akustyczną i orkiestrę smyczkową.
Do Orkiestry Amadeus, poprowadzonej przez Maestrę Agnieszkę Duczmal, dołączą wybitni instrumentaliści - światowej sławy wiolonczelista Mischa Maisky wykona koncert Haydna, a koncert Beethovena zabrzmi w interpretacji Georgijsa Osokinsa (fortepian), Jakuba Jakowicza (skrzypce) oraz Karoliny Jaroszewskiej (wiolonczela). Utwory z albumu Second life wykona z Amadeusem sam Adam Palma.
Kamil Zofiński
- Jubileusz 55-lecia Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus
- Mischa Maisky, Georgijs Osokins, Jakub Jakowicz, Karolina Jaroszewska, Adam Palma, dyr. Agnieszka Duczmal
- 8.10 g. 18 (koncert Wspomnienia) i 15.10 g. 18 (koncert Second life)
- Aula UAM
- bilety 60-80 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023