Kultura w Poznaniu

Rozmowy

SESJA FOTOGRAFICZNA. Chciałbym kiedyś opowiedzieć o wojnie

Kiedy obserwuje najlepszych tego fachu to widzę, że sama treść, w zasadzie, niewiele znaczy. Zdjęcie tylko wtedy jest zbliżone do jakiejś pełni, kiedy łączy w sobie treść i formę. Staram się, by te dwie rzeczy współgrały, pojawiły się na zdjęciu - mówi Jędrzej Nowicki*, fotoreporter.

Urząd jest ciekawszy od redakcji

- Początkowo to miał być romans z zabójstwem w tle. Główni bohaterowie mieli się poznać w dramatycznych okolicznościach podczas znalezienia zwłok. Ale okazało się, jak to podobno często się zdarza pisarzom, że wymyślone przeze mnie postaci zaczęły żyć własnym życiem - opowiada Lilia Łada*, debiutująca autorka kryminału "Zabójstwo z urzędu".

Literatura stworzona przez literackość

- Twórczość artystyczną mogą krępować lęki, przesądy, zakazy, a także mody czy koniunktury rynkowe. Nie może jej krępować wiedza - na żaden temat, zwłaszcza na temat sztuki - mówi profesor Edward Balcerzan*, wybitny literaturoznawca, poeta i prozaik, laureat tegorocznej Nagrody Naukowej Miasta Poznania.

ROZMOWY W GARDEROBIE. Być bardziej "gdzieś-tam"

- Uważałam, że muszę mieć konkretny zawód i... wybrałam Pomaturalne Studium Kosmetyczne w Poznaniu, a po powrocie do Wrocławia zaczęłam pracować w gabinecie kosmetycznym - opowiada Antonina Choroszy*, aktorka Teatru Nowego w Poznaniu.

Różne poziomy poznania

- Głównym motywem mojej twórczości są próby przekraczania granic hierarchii społecznych. Sięgam po wszelkie tematy tabu i to, czego nie powinno się, czy nie wolno robić - mówi Mithu Sen*, która w Galerii Miejskiej Arsenał przygotowała pracę site specific "Mit i sny".

Najważniejsza jest publiczność

- Bardzo przykładam się do wyboru gości, tak by mieć pewność, że każdy koncert będzie na światowym poziomie - mówi Łukasz Kuropaczewski*, dyrektor artystyczny festiwalu Akademia Gitary, który rozpocznie się 17 sierpnia.

W muzyce szukam różnorodności

- Orkiestra Świętego Marcina ma charakter projektowy, co jakiś czas pojawi się z nową propozycją repertuarową - mówi Piotr Deptuch*, dyrygent nowo powstałej poznańskiej orkiestry, która zadebiutuje podczas tegorocznej Akademii Gitary.

Ważna jest opowieść

- Ostatnie lata udowodniły, że największe szanse na powodzenie mają muzea narracyjne. Zaczęło się - jak wiadomo - od wielkiej kariery Muzeum Powstania Warszawskiego. Oprócz zabytków, pamiątek różnego rodzaju, bardzo ważna jest opowieść - mówi Tomasz Łęcki*, dyrektor Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.

SESJA FOTOGRAFICZNA. Nie schowam się za rekwizytem

- Skupiam się na tym, co się dzieje pomiędzy aktorami. To nie ma być śliczny portret czy krajobraz całej scenografii. Mamy dwójkę lub więcej ludzi i coś się między nimi wydarza - mówi Maciej Zakrzewski*, poznański fotograf i aktor.

Miałem w życiu szczęście do ludzi

- Doceniam to, co mam. Udało mi się, ale też całe życie ciężko na wszystko pracowałem - mówi Zbigniew Górny*, poznaniak, dyrygent, kompozytor oraz - jak sam siebie określa - nawiedzony romantyk i idealista.

Wypełnić lukę

Rozmowa z Katarzyną Wojtaszak*, jurorką w konkursie na powieść o powstaniu wielkopolskim, ogłoszonym przez Wydawnictwo Miejskie Posnania. W czwartek poznamy laureatów!

Wolność do muzykowania

- W pewnym momencie stało się dla mnie jasne, że muzyka, która była pisana w baroku, jest odzwierciedleniem słów - ich rytmu. Zresztą Leopold Mozart zauważa, że żaden z kompozytorów, który nie zna zasad poezji, nie może nawet poprawnie pisać muzyki - mówi Aureliusz Goliński*, dyrektor zespołu Arte dei Suonatori.

SESJA FOTOGRAFICZNA. Po prostu lubię tam jeździć

- Odnajduję młodych ludzi wyzwolonych z konwencji. Ci, których spotkałbym w Pile, Kaliszu, Poznaniu czy Murowanej Goślinie na imprezach masowych czy w sytuacjach publicznych, nie byliby wtedy tak autentyczni - mówi Grzegorz Dembiński*, fotoreporter i autor książki fotograficznej "Make love not war".

Scena to mój fetysz

- Zawsze zaczyna się od opowieści przekazywanej ustnie, rozmowy, monologu, przypadkowego napomknienia. Potem sięgam do dokumentów, które zawsze wertuję z wypiekami na twarzy. Akta, protokoły, notatki służbowe! To jest najsoczystszy gatunek literacki! - mówi Michał Larek*, autor powieści kryminalnych.

ANIMATOR. Polskie studio, światowe projekty

- Jeśli chodzi o Polskę, jesteśmy w stanie robić dużo bardziej skomplikowane rzeczy, niż jakiekolwiek inne studio w kraju - mówi Mateusz Tokarz* ze Studia Platige Image, który wraz z Markiem Gajowskim** prowadził masterclass i warsztaty z postprodukcji na festiwalu Animator.

ANIMATOR. Animacje nie mają granic

- Animacja to metoda filmowa, która rozwija się szybko - zaczynaliśmy od prymitywnych form, by w końcu odkryć techniki 3D, nieraz uniemożliwiające nam odróżnienie rzeczywistości od fikcji - mówi Vera Neubauer*, jurorka tegorocznego festiwalu Animator.

ANIMATOR. Mój film powstał z ziemniaka

- Miałem dosyć siedzenia przy komputerze lub rysowania i robienia czegoś, co nie istnieje po wyłączeniu prądu - mówi Wojciech Hoffmann*, który Świat, który uleciał na grzbiecie krowy zrealizował w eksperymentalnej technice animacji poklatkowej z wykorzystaniem figurek stworzonych w drukarce 3D.

ANIMATOR. To, co niepowielalne

- Nie jest do końca tak, że moje filmy są układankami symbolicznymi, które mają rozwiązania. Wydaje mi się, że albo to, co robię, do kogoś trafia, wypełnia brakujące pola i ten ktoś jest zadowolony - albo nie. Ale w tym drugim przypadku nie mówi mi o tym - mówi Mateusz Sadowski*, którego trzy filmy można zobaczyć na tegorocznym festiwalu Animator.

1 31 Strona 32 33 34 35