Muzyczne przebudzenie x9!
Historia Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna" sięga 1961 roku. Jej inicjatorami byli Tadeusz Szeligowski, kompozytor i animator życia muzycznego, oraz jego uczeń, Florian Dąbrowski. Początkowo festiwal prezentował twórczość poznańskich kompozytorów, następnie polskich, by ostatecznie zyskać miano międzynarodowego. Od początku przybliża szeroki przekrój muzyki XX i XXI wieku - od symfonicznej po kameralną.
W tym roku mija 110 lat od urodzin Floriana Dąbrowskiego i 60 lat od śmierci Tadeusza Szeligowskiego. Obaj kompozytorzy będą bohaterami spotkania, które odbędzie się 27 maja w Sali Koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia nr 2. Podczas wydarzenia usłyszymy dwa utwory założycieli "Poznańskiej Wiosny Muzycznej" oraz recital laureatki XVI Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego, Antoniny Ogończyk-Mąkowskiej. Wydarzenie poprowadzi Julia Gołębiowska. - To będzie spotkanie szczególne, nie tylko z muzyką obu kompozytorów, ale też z opowieścią o ich życiu i twórczości. Mam nadzieję, że pojawią się na nim osoby, które znały Tadeusza Szeligowskiego i Floriana Dąbrowskiego, w tym członkowie rodziny i studenci. Takie spotkanie może okazać się ciekawe i pod wieloma względami bardzo twórcze - zaprasza prof. Monika Kędziora, dyrektorka festiwalu.
Festiwal otworzą dwa koncerty w ramach Wiosny Młodych. Pierwszym z nich będzie studencki koncert kompozytorski, a drugim - pierwsza odsłona nowego cyklu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich w Centrum Kultury Zamek. 26 maja Aleksandra Panasik i Wojciech Kaszuba zaprezentują pięć kompozycji na obój i elektronikę. Program koncertu obejmie cztery prawykonania utworów powstałych w 2023 roku: Civitas Terrena-Civitas Dei Katarzyny Arnhold, Dyfuzję Katarzyny Taborowskiej, Trzy Tempa Michała Janochy oraz #2020...Scream for Aleksandra P. Aleksandry Bilińskiej. - Prawykonania są specyficznym świętem festiwalu. Są one często wyczekiwane nie tylko przez kompozytorów, ale również przez wykonawców i publiczność, która staje się świadkami narodzin danego dzieła - opowiada prof. Monika Kędziora.
Tego samego dnia, przy współpracy z Austriackim Forum Kultury, zorganizowany zostanie koncert Max Brand Ensemble, podczas którego wybrzmi trzygłos fletu, klarnetu i gitary. Kompozycje z ubiegłego wieku usłyszymy dzień później, w ramach koncertu zespołu Sepia Ensemble, związanego z poznańską Akademią Muzyczną.
Ostatniego dnia festiwalu, 28 maja, zaplanowano trzy koncerty. Na początku wystąpi Julia Wolańska-Gajda i Michał Gajda - duet fortepianowo-akordeonowy. W programie koncertu znajdziemy sześć utworów, od Wariacji na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego z 1941 roku po, powstałe w ostatnich miesiącach i niewykonywane wcześniej, Face-to-face Barbary Kaszubskiej. Trzy prawykonania pojawią się również na koncercie Piotra Nowickiego i Pawła Nowickiego na fortepian i instrumenty perkusyjne. Za ich skomponowanie odpowiadają twórcy z różnych stron Polski: Andrzej Dziadek, Tadeusz Dixa i Jaromir Gajewski. Ostatnim w zestawie prawykonań będzie Był i tam Artura Żuchowskiego, które usłyszymy podczas występu Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza. Wydarzenie to zamknie tegoroczną "Poznańską Wiosnę Muzyczną", prezentując muzykę współczesną w bardziej klasycznym wydaniu, na mezzosopran i fortepian. Koncerty festiwalowe odbędą się na Akademii Muzycznej, a także w Kolegium Rungego Uniwersytetu Przyrodniczego i w Urzędzie Miasta.
Magdalena Chomczyk
- 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna"
- 24-28.05
- Akademia Muzyczna, CK Zamek, OSM I stopnia nr 2, Kolegium Rungego i Urząd Miasta
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023
Zobacz również
God save the film
Mały czołg, wielka historia
Kultura na weekend