Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Uwertura słowiańska i Berlińczycy

Kwietniowy koncert z cyklu Filharmonicy Berlińscy w Filharmonii Poznańskiej będzie wyjątkowy nie tylko dzięki zaproszonemu soliście - Wenzelowi Fuchsowi, ale również samej muzyce, która tego dnia zabrzmi w Auli UAM. Ukraińskie akcenty wciąż przypominają o tragedii, która dzieje się za naszą wschodnią granicą.

. - grafika artykułu
Wenzel Fuchs, fot. Frederike Roth

Wenzel Fuchs od 1993 roku jest solistą - klarnecistą Berlińskich Filharmoników, a także wykładowcą działającej przy tej orkiestrze Akademii Karajana. Pracę w orkiestrze oraz dydaktyczną łączy z karierą solową, współpracując także z Tokyo Philharmonic, czy China National Symphony Orchestra. Wykonuje również muzykę kameralną. W tym zakresie współpracował z takimi artystami jak Yefim Bronfman, Emmanuel Pahud, Andras Schiff, Albrecht Mayer, Mitsuko Utchida i David Geringas, Jest także członkiem takich zespołów jak Berliner Philharmonische Bläsersolisten, Philharmonisches Oktett oraz Kammerorchester Wien Berlin.

W trakcie piątkowego koncertu Wenzel Fuchs wykona partię solową Koncertu klarnetowego A-dur KV 622 Wolfganga Amadeusa Mozarta. To ostatnie instrumentalne dzieło Mozart napisał tuż przed śmiercią z myślą o swoim przyjacielu - wybitnym klarneciście Antonie Stadleru. Pogodna szlachetność części skrajnych utworu kontrastuje z pełną zadumy częścią środkową.

Tego dnia Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej prowadzić będzie dwoje dyrygentów. Za pulpitem, prócz Łukasza Borowicza, szefa zespołu, stanie Anastasiia Vrublevska. Pochodząca z Ukrainy artystka ukończyła z wyróżnieniem Chmielnickie Kolegium Muzyczne im. Władysława Zaremby na wydziałach dyrygentury chóralnej oraz teorii muzyki, a także studia z dyrygentury chóralnej na Akademii Muzycznej im. Antoniny Nieżdanowej w Odessie i studia z dyrygentury operowo-symfonicznej na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie Łukasza Borowicza. Współpracowała m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (Kraków), orkiestrą kameralną Duettissimo, Orkiestrą Virtuosi Brunenses (Brno, Czechy), Górecki Chamber Choir, Orkiestrą Magna Grecia (Matera, Włochy), SkhidOPERA Ensemble (Charków, Ukraina), Chórem Oriana (Odessa, Ukraina) oraz z solistami i orkiestrami Opery Krakowskiej i Opery Narodowej w Charkowie. 

Z pewnością pełnym emocji doświadczeniem będzie wysłuchanie utworu Borysa Latoszynskiego - Uwertura słowiańska op. 61 - uznawanego za ojca współczesnej ukraińskiej szkoły kompozytorskiej. Tworzył symfonie, opery (Złoty diadem, Szczors),  poematy symfoniczne, utwory kameralne, chóralne i cykle pieśni. Był nauczycielem takich kompozytorów jak Walentyn Silwestrow, Leonid Hrabowski, Jewhen Stankowycz. Po I wojnie światowej Latoszynski zainicjował modernistyczny nurt muzyczny w Ukrainie. Niestety realizm socjalistyczny narzucony przez ZSRR nie pozwolił na jego pełny rozwój.

Tego dnia usłyszymy również IV Symfonię czeskiego kompozytora Bohuslava Martinů. Jego dorobek kompozytorski obejmuje 10 baletów, 17 oper, liczne symfonie, koncerty, utwory kameralne, wokalno-instrumentalne oraz pieśni.

Aleksandra Kujawiak

  • koncert Filharmonicy Berlińscy w Filharmonii Poznańskiej
  • 22.04, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 35-65 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022