Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Dwa razy Beethoven

W grudniu tego roku mieliśmy okazję posłuchać podczas wydarzenia transmitowanego online I Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Martina Stadtfelda. Idąc numerycznie (choć nie chronologicznie!) dalej - Filharmonia Poznańska proponuje, by kolejny piątkowy wieczór spędzić przy dźwiękach II Koncertu fortepianowego. Przy fortepianie - ponownie Stadtfeld.

, - grafika artykułu
Martin Stadtfeld, fot. materiały organizatorów

Drugi, choć... pierwszy - tytuł koncertu wskazuje, że w dziejach muzyki nie wszystko jest uporządkowane. Zachowane szkice II Koncertu fortepianowego, a także data jego premiery wskazują na to, że Beethoven napisał go najpewniej przed I koncertem. Nie wchodząc w meandry historyczne warto uzmysłowić sobie, że oba te utwory należą do wczesnego etapu twórczości kompozytora. Istnieje jednak hipoteza, zgodnie z którą Beethoven specjalnie zachował niezgodną z chronologią kolejność, by podkreślić, że drugi koncert był dziełem dojrzalszym. Kompozycja była zresztą bardzo ważna dla młodego artysty (sam wykonywał partię solową). Dzięki niej chciał utwierdzić swoją muzyczną pozycję po przeprowadzce z Bonn do Wiednia.

O utworze, który usłyszymy 5 lutego, pisał Ryszard Daniel Golianek przy okazji wykonania w Filharmonii Poznańskiej w roku 2017 (gdy solistą był także Martin Stadtfeld): "II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 Ludwiga van Beethovena stanowi typowy przykład muzyki absolutnej, w której najważniejsze kategorie kompozytorskie wynikają z dysponowania materiałem dźwiękowym i tworzenia relacji pomiędzy solową partią fortepianu a orkiestrą". Utwór ma klasyczną trzyczęściową formę wyróżnioną poprzez kontrast temp. Wiele jego cech od razu nasuwa skojarzenia z twórczością innego wielkiego klasyka - Wolfganga Amadeusza Mozarta, jednak wprawne ucho wychwyci indywidualne znamiona, które w późniejszej twórczości rozwinie w swoich kompozycjach Beethoven.

Solista wieczoru jest już dobrze znany poznańskiej publiczności. Drzwi do artystycznego świata stanęły przed Martinem Stadtfeldem otworem, gdy ten wygrał słynny Międzynarodowy Konkurs Bachowski w Lipsku. Jeden z najwybitniejszych interpretatorów muzyki Bacha koncertuje z najlepszymi orkiestrami w Europie, USA i Japonii. Grał w najbardziej prestiżowych salach koncertowych (m.in. Sumida Triphony Hall w Tokio, Seoul Arts Center, National Center of Performing Arts w Pekinie, Musikverein w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Concertgebouw w Amsterdamie), z najlepszymi zespołami.

Tego wieczoru w jego wykonaniu usłyszymy dwa utwory Beethovena. Po II koncercie fortepianowym zabrzmi słynna Appassionata, czyli Sonata fortepianowa nr 23 f-moll op. 57  (cz. III). Ten utwór to nie tylko kompozytorski kamień milowy, ale także wykonawczy. Kolejne pokolenia pianistów od przeszło 200 lat próbują wypracować swoją interpretację jednej z najtrudniejszych technicznie sonat. A to droga pełna namiętnych i gwałtownych emocji.

Aleksandra Kujawiak

  • koncert Drugi, choć... pierwszy, z cyklu Beethoven nasz współczesny
  • Martin Stadtfeld - fortepian, Łukasz Borowicz - dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
  • 5.02, g. 19
  • online

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021