Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Brutalne piękno

Liturgy to zespół, który od momentu swojego powstania nie przestaje prowokować i wywoływać kontrowersji, jednocześnie pozostając jednym z najbardziej innowacyjnych i nietypowych zjawisk na współczesnej scenie metalowej. Jego założycielką jest Haela Hunt-Hendrix - artystka, która w swojej twórczości łączy elementy black metalu, muzyki klasycznej i elektroniki z dojrzałymi poszukiwaniami na styku filozofii i duchowości. Jej nowojorski projekt to muzyczna emanacja koncepcji "transcendentalnego black metalu", odrzucającego "moralne zepsucie" gatunku na rzecz metafizycznych rozważań, co sprawia, że jedni ją kochają, a drudzy szczerze nie znoszą. Na tę jedyną w swoim rodzaju liturgię zaprasza poznański Pawilon.

Czworo członków zespołu stoi przed szklaną witryną, w której odbija się ulica i samochody. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Nie ma wątpliwości, że Renihilation (2009) - debiutancki album Liturgy - stanowił odważny krok ku zupełnie nowemu brzmieniu, jakiego dotąd w metalu nie było, a który od początku stał się znakiem rozpoznawczym zespołu. Album ten łączył surowość i intensywność black metalu z minimalizmem, co wywołało bardzo różnorodne reakcje. Co bardziej otwarci słuchacze kiwali głowami z uznaniem, ale niektórzy krytykowali zespół za zbyt wielkie odstępstwo od tradycyjnego black metalu, traktując to jako próbę rozwodnienia pierwotnej idei gatunku na rzecz koncepcji, którą jego liderka wyraziła w swoim eseju Transcendental Black Metal: A Vision of Apocalyptic Humanism. Hunt-Hendrix przedstawiła w nim tezy dotyczące roli muzyki jako środka do duchowego wzniesienia i transcendencji, a także krytycznie oceniła nihilizm, który jej zdaniem dominował w tradycyjnie rozumianym black metalu.

Drugi album grupy pt. Aesthethica (2011) okazał się przełomowym dziełem w karierze Liturgy. Utwory takie jak Generation i Returner ukazywały zdolność zespołu do łączenia brutalności i surowości z pięknem i subtelnością, często określanym jako awangardowy black metal lub metalowy totalizm. Wiele osób zastanawiało się, czy Liturgy można uznać za zespół metalowy w tradycyjnym sensie, czy raczej za stricte eksperymentalną grupę, która całkowicie redefiniuje granice gatunku. W 2020 roku Haela publicznie ujawniła swoją transpłciową tożsamość. Jej fascynacja filozofią, zwłaszcza ideami Friedricha Nietzschego, była widoczna już od początku kariery zespołu i teraz rozwijała się w coraz bardziej złożone koncepcje, zawsze stojące na przecięciu różnych tradycji myślowych - tożsamych z mistycyzmem, chrześcijaństwem, buddyzmem.

Tym samym płyta H.A.Q.Q. (2019) była już nie tylko dziełem muzycznym, ale częścią większego projektu filozoficznego, który Hunt-Hendrix rozwijała poprzez swoje wykłady publikowane na YouTube. Wcześniejsze The Ark Work (2015) było krokiem w stronę jeszcze większej ekspansji dźwiękowej, łącząc black metal nie tylko z muzyką elektroniczną i minimalistyczną, ale nawet z brzmieniami charakterystycznymi dla... hip-hopu. Z kolei Origin Of The Alimonies (2020) przypominało czarną, konceptualną operę, z towarzyszącymi jej rzeźbami i filmem. Ostatnim dokonaniem Liturgy jest płyta 93696 (2023), stanowiąca podsumowanie dotychczasowych, jakże licznych poszukiwań artystycznych Haeli, która z pewnością jeszcze nieraz zaskoczy swoich słuchaczy. Pawilon będzie doskonałą przestrzenią do poznania tej wyjątkowej wizji.

Sebastian Gabryel

  • Liturgy
  • 8.09, g. 20
  • Pawilon
  • bilety: 50-60 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024