Muzyk urodził się w Sierakowie w rodzinie farmaceutów. W wolnym czasie jego rodzice grali na instrumentach muzycznych - ojciec na akordeonie i pianinie, matka na gitarze. Nic dziwnego, że jego rodzeństwo również zainteresowało się muzyką, a on poszedł w ich ślady.
- Za akordeon chwyciłem mając sześć lat, a na saksofonie gram od dziewiątego roku życia. Siostra zainteresowała mnie muzyką Glenna Millera i tak wpadłem w jazz. Miłość do dużych zespołów została, ponieważ prowadzę Sharp Eleven Big Band - siedemnastoosobowy zespół, ale najczęściej występuję jako solista lub w składach kameralnych: trio, kwartet - powiedział muzyk w wywiadzie dla "Poznańskiego Prestiżu".
Za swoich mentorów uważa jazzmanów Macieja Sikałę, Piotra Barona i Macieja Kocińskiego, a jako najcenniejsze w edukacji uważa... koncerty z doświadczonymi muzykami. Gdy muzyk przyjechał do Poznania, zaczął organizować regularne jam session. Poza koncertami w klubie Blue Note współtworzy sceny muzyczne w restauracji Sarbinowskiej i kamienicy Młyńska 12.
W przeszłości Adamczewski współpracował z poznańskim pianistą Jarkiem Kostką przy niezwykle interesującym projekcie Chopin Profanum. Kostka w trio z saksofonistą oraz basistą Bartoszem Kuczem zaproponował na dwusetną rocznicę urodzin kompozytora jazzowe wariacje jego utworów, dokonując w nich skrótów, pominięć ustępów, zmian metro-rytmicznych, harmonicznych i frazowania. I choć Chopin zdaje się sacrum, to muzycy podeszli do jego utworów jak do zapisanej improwizacji.
- Byli tacy, którzy pytali "Dlaczego nie cały Mazurek? Przecież to fragment wyrwany z kontekstu?". Powtarzałem, że temat jazzowy ma swoje prawa. To nie może być wiele tematów, a jedna, zwarta całość. Taka praca odbywa się niestety kosztem oryginału Chopina. Można jednak znaleźć w twórczości Chopina tematy już "gotowe". Podobnie jest z muzyką Bacha. Nie należy wiele w niej zmieniać, zwłaszcza w kwestii tonalności. To już wspaniały jazz, napisany przez Bacha - wystarczy tylko umiejętnie ustawić timing i aranżację utworu - mówił lider trio Jarek Kostka w wywiadzie dla kultura.poznan.pl. W 2011 roku ukazała się płyta projektu Chopin Profanum. Rzecz jasna, Adamczewski grał też w kwartecie Jarka Kostki przy albumie Jazz contra Bach.
Do dziś za swoją najważniejszą płytę Jan Adamczewski uważa debiutancki album solowy z własnymi kompozycjami, który wydał w 2013 roku. Rok później wyszedł album z przebojami muzyki popularnej Around the World, a dwa lata potem na Around the Movie trafiły przeboje muzyki filmowej. Z kolei materiał na płytę z 2016 roku SaxBuster nagrał we współpracy z Maciejem Mokrzyckim.
W kwietniu ubiegłego roku w ramach projektu Jan Adamczewski Trio swoją premierę miał album Una Escultura. Na koncercie w Blue Note będzie można usłyszeć autorskie kompozycje artystów, aranżacje utworów filmowych, a także standardów popowych i jazzowych.
Marek S. Bochniarz
- koncert Jan Adamczewski Trio
- Blue Note
- 22.01, g. 20
- bilety: 20, 35, 45 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2020