Produkcje każdorazowo wybierane są przez Fundację Japońską, a ich punktem wspólnym są przede wszystkim relacje międzyludzkie, ale też różne oblicza kultury i problemów społecznych Japonii. W tym roku Kino Pałacowe odwiedzą także I sekretarz Ambasady Japonii, Daisuke Ymashita, oraz attaché ds. kultury, Kenichi Kojima.
W tegorocznej odsłonie Nieznanych oblicz Japonii będziemy mieć okazję do zagłębienia się w pięć filmowych opowieści. Klub życia (reż. Yoshio Kato) to opowieść o czterech osobach, aktywnych użytkownikach forum internetowego dla samobójców, którzy planują kolektywnie zakończyć swoje życia. Zamierzają do tego celu wykorzystać olbrzymi fajerwerk - planu jednak nie udaje się zrealizować, a główni bohaterowie zaczynają szukać odpowiedzialnej za fiasko osoby.
O tym, że warto wierzyć, zarówno w miłość, jak i wolność, opowiada kolejna filmowa propozycja, mianowicie Miasteczko (reż. Shinji Araki). Głównym bohaterem historii jest Tetsuya - mężczyzna jest na rozdrożu, tonie w długach i ucieka przed wierzycielami. W pewnym momencie dostaje propozycję wyjazdu do tytułowego miasteczka - nie ma jednak pojęcia, co go tam czeka ani na jakich zasadach funkcjonuje to tajemnicze miejsce. To tam poznaje Beniko, z którą zaplanuje ucieczkę.
Poszukiwanie swojej ścieżki to wątek, który pojawia się także w filmie Zdjęcia wspomnień (reż. Naoto Kumazawa). Yuku, główna bohaterka, opuszcza rodzinne miasteczko i przeprowadza się do Tokio w pogoni za swoimi marzeniami - zawsze chciała być makijażystką. Na drodze do spełnienia tego marzenia staje jednak tragiczna informacja o śmierci babci, z którą mieszkała wcześniej Yuku. Bohaterka postanawia wrócić do domu, gdzie zaczyna pracę jako fotografka - wykonuje pogrzebowe zdjęcia seniorów.
Kolejny film, Ainu Mosir (reż. Takeshi Fukunaga), to laureat nagrody jury w konkursie międzynarodowym na Tribeca Film Festival w 2020 roku. Podczas gdy pozostałe propozycje to opowieści o codzienności, nierzadko osobliwej, tak Ainu Mosir zaprasza nas do magicznego świata wierzeń Ajnów, rdzennego ludu Japonii. Czternastolatek Kanto przechodzi żałobę po śmierci ojca. Pewnego dnia dowiaduje się, że w pobliskim lesie znajduje się dziura w skale, która według wierzeń umożliwia przejście do wioski zmarłych. Chłopiec bez zastanowienia wyrusza w podróż.
Ostatnia tegoroczna propozycja to animacja w reżyserii Hayo Miyazaki, zdobywcy Oscara. Chłopiec i czapla także opowiada historię o stracie, ale tym razem matki. Główny bohater, Mahito, wraz z ojcem przeprowadza się na wieś, a jego codzienne dni wypełnia eksploracja niezbadanych jeszcze okolic. Podczas jednej z wędrówek poznaje czaplę mówiącą ludzkim głosem - zwierzę staje się jego przewodnikiem po baśniowej krainie.
Tegoroczne oblicza Japonii to opowieści o różnych warstwach codzienności - zarówno tych dosłownych, widocznych na pierwszy rzut oka, jak i tych ukrytych pod ciężarem wspomnień i niewypowiedzianych emocji. To okazja do poznania spojrzenia na świat reżyserów, którzy nie są częstymi gośćmi w polskim kinie. To także szansa do odkrycia oblicz Japonii, które wciąż pozostają dla nas nieznane.
Klaudia Strzyżewska
- przegląd filmów Nieznane oblicza Japonii
- Kino Pałacowe, CK Zamek
- 1-3.03
- bilety: 18 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024