Kultura w Poznaniu

Sztuka

opublikowano:

Żartowniś, ikonoklasta i utopista

Wszyscy miłośnicy sztuki konceptualnej powinni w najbliższym czasie odwiedzić Galerię Miejską Arsenał, bo tylko tam będzie można zobaczyć prace Serkana Özkai.

. - grafika artykułu
fot. Serkan Özkaya, "Atlas", 2010, materiały organizatorów

"Nagłe podmuchy wszystkich krajów" to pierwsza w Polsce indywidualna wystawa artysty tureckiego pochodzenia, który mieszka obecnie w Nowym Jorku (jest reprezentowany przez tamtejszą Slag Gallery). Wernisaż odbędzie się już w najbliższy poniedziałek, 7 kwietnia o godz. 18. Ci, którzy śledzą poczynania sztuki współczesnej, będą mieli prawie miesiąc na to, by przyjrzeć się bliżej działalności tego interesującego twórcy. Za organizację wystawy odpowiadają Marta Smolińska (kuratorka) oraz Katarzyna Fudala (koordynatorka).

Wystawa Serkana Özkai koncentruje się wokół dwóch prac - instalacji site specific. Warto chyba wspomnieć, co właściwie kryje się pod tą obco brzmiącą nazwą. Sam termin spopularyzował Amerykanin Robert Irwin, ale określenie to stosowali też już w latach 70-tych rzeźbiarze (Lloyd Hamrol, Athena Tacha), którzy zajmowali się realizacjami zleceń obejmujących zagospodarowanie obszernych przestrzeni miejskich. Wyrosła na gruncie land artu sztuka site specific odnosi się do dzieł, zwykle już w fazie koncepcyjnej, tworzonych z myślą o wyeksponowaniu w ściśle określonym miejscu. Artyści poruszający się w obrębie site specific zwykle biorą pod uwagę wiele aspektów związanych z daną przestrzenią - jej historię, architekturę, krajobraz, topografię oraz związane z nią środowisko społeczne.

Cechą charakterystyczną twórczości Özkai jest unikanie tradycyjnie pojmowanych miejsc, w których pokazywana jest sztuka. Na wystawie "Nagłe podmuchy wszystkich krajów"  jego instalacje "Proletarier Aller Länder..." oraz "A Sudden Gust of Wind" zostaną zestawione z trzema pracami wideo: "Mirage", "Empire" i "Crazy tourist". Jak na prace nawiązującego do sztuki site specific konceptualisty (czy też postkonceptualisty - bo właśnie tak bywa najczęściej określany) przystało, nie bez znaczenia pozostaje również kontekst o charakterze lokalnym, jak również związek prezentowanych dzieł z przestrzenią samego Arsenału.

41-letni Serkan Özkaya, słynący z prac zaskakujących, ironicznych (a nawet sarkastycznych), a zarazem niepokojących, jest absolwentem Bard College w Nowym Jorku w dziedzinie rzeźby. Dziewięć lat temu obronił doktorat z filologii niemieckiej na Uniwersytecie w rodzinnym Stambule. Swoje prace pokazywał dotąd m.in. w Amsterdamie, Nowym Jorku, Sztokholmie, Tallinie i w Berlinie. Artysta przez krytyków nazywany jest żartownisiem, utopistą i ikonoklastą. Od samego początku swojej twórczości inspiruje się sztuką, literaturą, językiem i filozofią.

Zgodnie z zapowiedziami nowo wybranego dyrektora Galerii Miejskiej Arsenał, Piotra Bernatowicza, który już na samym początku zapewniał, że ogromne znaczenie ma dla niego szeroko pojęta edukacja skierowana do odbiorców w każdym wieku, oprócz wystawy zaplanowano również towarzyszące jej działania edukacyjne. Program powstał dzięki współpracy galerii z poznańską Fundacją Barak Kultury i został włączony do festiwalu "Inwazja Barbarzyńców".

Karolina Gumienna

  • Wystawa Serkana Özkaya "Nagłe podmuchy wszystkich krajów" (w ramach festiwalu Inwazja Barbarzyńców)
  • wernisaż: 7.04, g. 18
  • wystawa czynna do 4.05