Apetyt na czereśnie swoją prapremierę miał w 1968 roku w warszawskim Teatrze Ateneum. Agnieszka Osiecka była już wówczas uznaną osobistością, pracowała w Radiowym Studiu Piosenki Polskiego Radia i równolegle związana była ze Studenckim Teatrem Satyryków. W latach 60. stworzyła m.in. teksty piosenek do spektaklu Ptaki, zrealizowane w Teatrze Telewizji widowisko Przesada. Wodewil czy muzyczne przedstawienie Niech no tylko zakwitną jabłonie, poruszające tematykę kilku wcześniejszych dekad polskiej historii z wykorzystaniem piosenek i autentycznych tekstów z życia codziennego.
W Apetycie na czereśnie z kolei pochyliła się nad tematem miłości i relacji romantycznej. Obca (czy na pewno?) para w średnim wieku trafia na siebie podczas podróży i zaczyna rozmawiać. Oschłość kobiety jest pokłosiem niedawnej rozprawy rozwodowej. On, z pozoru dowcipny i zadowolony z życia, ma podobne doświadczenia. W zdawkowej z początku konwersacji pojawia się jednak coraz większa otwartość i para zaczyna wspominać. Ich przeszłość pełna jest złych decyzji, żalu i złości, ale jednocześnie też piękna, pełna radości i nadziei.
Wyraziste teksty Osieckiej i przykuwającą uwagę muzykę Macieja Małeckiego w 1968 roku przyjęto z dużym entuzjazmem. Krytyka chwaliła aktorów i reżysera, podkreślając, że skromna obsada i kolażowa konstrukcja akcji wymagają najlepszych umiejętności i scenicznego refleksu. Najbardziej jednak doceniono samą Agnieszkę Osiecką za zręczny opis miłosnych komplikacji, nastrój i refleksyjność tekstu. Apetyt na czereśnie nazwano wówczas spektaklem z "kategorii długowiecznych". A historia pokazała, że słusznie... - To pełna błyskotliwych dialogów opowieść o miłości, kameralna komedia muzyczna - mówi Sonia Kobylańska-Jóźwik, rzeczniczka Teatru Muzycznego. - Katarzyna Tapek i Radosław Elis, grający Kobietę i Mężczyznę, wcielają się też w postaci ze swoich wspomnień. Z dworcowej ławeczki wracają do miejsc z przeszłości - wyjaśnia. Na scenie towarzyszyć im będzie dwóch pianistów.
Kierownictwo muzyczne objął Jakub Kraszewski. Za reżyserię odpowiada Grzegorz Chrapkiewicz, który w Poznaniu wystawił wcześniej Księżniczkę czardasza, Mayday i Akompaniatora. Ruchem scenicznym zajęła się Paulina Andrzejewska-Damięcka. Scenografię i kostiumy projektuje Anna Chadaj, autorka kostiumów do Kombinatu i Ireny oraz scenografii do Pięknej i Bestii.
To będzie spektakl gotowy do drogi, bo Teatr Muzyczny chce z nim dotrzeć również poza granice Poznania. - Premiera ma wymiar metropolitalny - zdradza Kobylańska-Jóźwik. - Tuż po prezentacji na naszej scenie ruszamy w podróż po powiecie poznańskim - mówi. Apetyt na czereśnie zobaczą też widzowie w Komornikach, Koziegłowach, Buku, Skrzynkach i Rokietnicy. W planach są także wyjazdy w ramach programu Kultura w drodze.
Paweł Binek
- Apetyt na czereśnie
- muz. Maciej Małecki
- reż. Grzegorz Chrapkiewicz
- premiera: 5.04, g. 19
- Teatr Muzyczny
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2024