Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Tańcząca Malta

Jak co roku na Malta Festival Poznań nie zabraknie wydarzeń tanecznych. Będzie można zobaczyć m.in. choreografie Anne Teresy de Keersmaeker oraz jubileuszowe wydarzenia programu Stary Browar Nowy Taniec.

. - grafika artykułu
"Fase" Anne Teresy de Keersmaeker. Fot. Herman Sorgeloos/Fundacja Malta

W tym roku program Stary Browar Nowy Taniec świętuje swoje 10-lecie. Z tej okazji na Malcie prezentowane będą głównie polskie spektakle. Pokazane zostaną choreografie, które powstały w ubiegłym roku w ramach Solo Projektu, ale zobaczymy też inne projekty z udziałem polskich artystów. - Zastanawiając się nad tym jak świętować nasze 10-lecie, chcieliśmy znaleźć formę, która najlepiej oddaje dynamikę naszej pracy i to, czym Stary Browar jest. Stary Browar pulsuje taneczną energią każdego dnia, nie tylko podczas festiwalu. Wydaje nam się, że to jest to, co nas wyróżnia w Polsce, bo jesteśmy tak naprawdę jedynym na taką skalę regularnym programem tańca, który nie tylko prezentuje spektakle taneczne, ale przede wszystkim przez okrągły rok gości u siebie artystów, którzy albo szkolą się na swojej drodze stawania się choreografem, albo właśnie tworzą spektakle - mówi kuratorka programu Joanna Leśnierowska. - Malta jest oczywiście jednym z punktów kulminacyjnych, to jest dla nas co roku wielkie święto, podczas którego możemy się dzielić tym, co się u nas dzieje także z gośćmi z poza Poznania, z całej Polski i z zagranicy. Zazwyczaj publiczność Poznania wie, że w ramach festiwalu może u nas zobaczyć bardzo ciekawych artystów z całego świata. W tym roku chcieliśmy zwrócić uwagę na element polskości i na to, że u nas taniec non stop powstaje i zdecydowaliśmy, że bohaterem naszej Malty będą polscy artyści oraz dwoje artystów zagranicznych, którzy tworzą spektakle dla polskich artystów także w ramach naszego jubileuszowego programu - opowiada.

Program Stary Browar Nowy Taniec na Malcie otworzy premiera spektaklu "Skutki niezamierzone" Sjoerda Vreugdenhila - wielostronnego artysty, nie tylko choreografa, ale także scenografa i designera. W spektaklu zatańczą sami polscy tancerze, również muzykę skomponował polski kompozytor Szymon Brzóska. W kolejnych dniach będziemy mogli zobaczyć spektakle wyprodukowane przez Art Stations Foundation w ramach ostatniego roku Solo Projektu. Pokazane zostaną choreografie: Joanny Leśnierowskiej, Izy Szostak, Janusza Orlika, Anny Nowickiej i Magdaleny Ptasznik oraz spektakl "Niżyński. Święto snów" Sławka Krawczyńskiego, Tomasza Wygody i Anny Godowskiej. - To są artyści, z którymi współpracujemy już od lat, których chcemy promować, którzy według nas są jednymi z najciekawszych poszukujących choreografów w Polsce. - podkreśla kuratorka. Przez cały tydzień będzie można również spotkać wszystkich 23 artystów, którzy do tej pory brali udział w Solo Projekcie. Wspólnie stworzą instalację, a każdy dzień będzie zaczynał się od otwartej lekcji, podczas której artyści będą odkrywać tajniki swojej pracy. Program Starego Browaru zamknie spektakl Rosaliny Crisp. Jest to rodzaj zapowiedzi jej późniejszej pracy z polskimi tancerzami.

Legenda sceny tanecznej

Wyjątkowym wydarzeniem na tegorocznym festiwalu będzie obecność Anne Teresy de Keersmaeker, która pokaże dwa swoje spektakle. De Keersmaeker jest jedną z najważniejszych osobistości na współczesnej scenie tanecznej. Na całym świecie rozpoznawana jest nie tylko jako choreografka, ale również założycielka słynnej szkoły kształcącej tancerzy i choreografów tańca współczesnego P.A.R.T.S. W 1983 roku stworzyła własny zespół Rosas, a dzięki pracy ze stałym zespołem mogła tworzyć bliskie i twórcze relacje, nie borykając się z projektowym systemem pracy. Zwłaszcza, że w latach 1992-2007 zespół był rezydentem opery La Monnaie. De Keersmaeker jest zapraszana ze swoimi spektaklami na najważniejsze sceny taneczne na całym świecie, jest też laureatką prestiżowych nagród, m.in. Bessie Award (1988), London Dance and Performances Award (1989), American Dance Festival Award (2011). Współpracowała z innymi wybitnymi artystami: Jérômem Belem, Borisem Charmatzem czy Michelem Françoisem. Belgijska artystka znana jest ze swojego charakterystycznego stylu, w którym łączy minimalizm z teatralną emocjonalnością. W jej pracy szczególnie istotna jest relacja między ruchem i muzyką, która będzie doskonale widoczna w dwóch maltańskich spektaklach. Zarówno "Fase", jak i "Drumming" powstały do kompozycji Steve'a Reicha - pioniera amerykańskiego minimalizmu. W "Fase" choreografia rozwija się podobnie jak muzyka - na zasadzie powtórzeń i przesunięć. Podobna relacja z muzyką występuje w "Drumming". W kompozycji Reicha, o tym samym tytule co spektakl, słychać bongosy, marimby, dzwonki i flet piccolo, a przede wszystkim występuje w niej jeden charakterystyczny motyw muzyczny. Choreografia de Keersmaeker również  rozwija się wokół jednej frazy tanecznej.

Nawiązując do tegorocznego idiomu, na Malcie nie może zabraknąć choreografów pochodzących z Ameryki Łacińskiej. Swoje prace pokażą Tania Solomonoff, Marcelo Evelin, Cecilia Bengolea.

Katarzyna Sałacińska

  • Malta Festival Poznań 2014
  • 9-29.06
  • Szczegóły na www.malta-festival.pl