Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Słoneczna Hiszpania na chwilę

Już 4 marca zespół Teatru Wielkiego wraz z zaproszonymi, wyjątkowymi współtwórcami zaprasza na balet Don Kichot. Słoneczna Hiszpania, przygody zbłąkanego rycerza i jego giermka, miłość i walka z wiatrakami... Don Kichot przyciągnie z pewnością marzycieli i wielbicieli twórczości Miguela de Cervantesa. Podobno znajdzie się też coś dla spragnionych wytchnienia przy klasycznym tańcu ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.

. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

- Błędny rycerz  z La Manchy wraz z pełnymi hiszpańskiego temperamentu bohaterami spektaklu wraca  po wielu latach do repertuaru Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu w nowej choreografii  i reżyserii Michala Štipy. Tytuł ten uzupełnia repertuar zespołu o światowej klasy pozycję baletu klasycznego, która słynie z wirtuozerii tanecznej, a tym samym wysokich wymagań wykonawczych. Wpisuje się również w artystyczne ambicje poznańskiego baletu, kładącego nacisk na swoją wszechstronność i znajdowanie pomostu między repertuarem współczesnym i klasycznym, dając widzom możliwość poznania szerokiego spektrum, jakie oferuje w dzisiejszych czasach taniec i sztuka baletowa. Co najistotniejsze, Don Kichot to spektakl skierowany do szerokiego grona odbiorców, pełen hiszpańskiego kolorytu i poczucia humoru, który, mam nadzieje, będzie towarzyszył widzom jeszcze długo po obejrzeniu spektaklu - mówi Robert Bondara, kierownik Baletu Teatru Wielkiego.

Don Kichot to balet w trzech aktach i pięciu obrazach Ludwiga Minkusa, z librettem Mariusa Petipy na podstawie powieści Miguela de Cervantesa El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha. Spektakl łączy świat klasycznego tańca i folkloru, komizmu i powagi. Poznajemy w nim historię pięknej Kitri i zakochanego w niej Basilio, którzy spotykają zbłąkanego rycerza i jego nieodłącznego giermka. I chociaż wszyscy znamy ze szkolnych czasów historię Don Kichota i walki z wiatrakami, to twórcy najnowszej premiery powzięli za cel takie jej przedstawienie, by była ona atrakcyjna dla współczesnego odbiorcy.

- W pracy choreografa chętnie sięgam przede wszystkim po słynne klasyczne tytuły baletowe. Uważam, że z każdego, nawet klasycznego dzieła, można uczynić za sprawą kostiumów, choreografii czy scenografii spektakl atrakcyjny dla współczesnego widza. Zawsze staram się tchnąć w takie prace nieco świeżości tak, aby nie traciły oczywiście nic ze swojego klasycznego piękna (...) Z postacią Don Kichota pracuję jak z postacią literacką, obecną w całej opowieści. Don Kichot spisuje swoje pamiętniki, wybiera jedną ze szczególnie bliskich mu przygód. Głównymi jej narratorami są Kitri i Basilio, wykonujący niezwykle wymagające układy choreograficzne, przeplatane elementami komediowymi. Don Kichot szuka miłości i odnajduje ją w astrologii, można powiedzieć, że szuka swojej wyśnionej gwiazdy. Chciałbym, aby widzowie odnaleźli w spektaklu Don Kichot swoją miłość do tańca - mówi Michal Štípa, reżyser i choreograf.

Artysta ten, po ukończeniu szkoły baletowej w Brnie związał się z zespołem baletowym Teatru Narodowego w Brnie (NdB), którego w 2000 roku został solistą. Jego doświadczenie w repertuarze klasycznym jest bardzo duże. Występował  m.in. w roli Księcia w Jeziorze łabędzim, Colina w Córce źle strzeżonej, czy Romea w Romeo i Julia.  W sezonie 2004/2005 dołączył do zespołu baletowego praskiego Teatru Narodowego, gdzie najpierw został solistą, a potem pierwszym solistą. "Szlachetny wygląd, idealne i wdzięczna ekspresja umiejscawiają Michala Štípę w kategorii danseur noble - czytamy w zapowiedzi.

Za kostiumy i dekoracje do Don Kichota odpowiada z kolei Aleš Valášek. Jest autorem projektów do ponad 100 produkcji - w różnych gatunkach i na różną skalę - od teatru alternatywnego po operę, teatr muzyczny i film, od teatru dla dzieci po wielkoformatowe projekty operowe. W portfolio Aleša Valášeka znajdują się projekty do spektakli baletowych i operowych, jak m.in.: Giselle i Bajadera, Carmen i operetka Polska krew, Włoszka w Algierze, czy Jezioro łabędzie. W 2018 roku, wraz z Alainem Boublilem, zaprojektował kostiumy do niemieckojęzycznej premiery broadwayowskiego musicalu An American in Paris  w reżyserii Nicka Winstona. Jego najnowszym projektem jest Titanic - broadwayowski musical dla Landestheater Linz. Ten rok przyniesie mu z pewnością kolejne sukcesy -  zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych kostiumami do produkcji musicalu Dźwięki muzyki w reżyserii Francesca Zambello.

Podczas premiery i kolejnych pokazów wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w styczniu 2022 roku przez Orkiestrę Sceny pod Pegazem pod batutą kierownika muzycznego Grzegorza Wierusa. Wśród solistów zobaczymy m.in. Pawła Kromolickiego (Don Kichot), Andrzeja Płateka (Don Kichot II), Massimiliano Romano i Sergio Chinniciego (Sancho Pansa) oraz Yukino Tamai (Kitri / Gwiazda Wieczorna).

Aleksandra Kujawiak

  • Don Kichot
  • reżyseria i choreografia: Michal Štípa
  • premiera: 4.03, g. 19
  • także: 5.03, g. 19 i 6.03, g. 18
  • Aula Artis
  • bilety na premierę: 70-80 zł
  • bilety na pozostałe spektakle: 43-50 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022