- Błędny rycerz z La Manchy wraz z pełnymi hiszpańskiego temperamentu bohaterami spektaklu wraca po wielu latach do repertuaru Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu w nowej choreografii i reżyserii Michala Štipy. Tytuł ten uzupełnia repertuar zespołu o światowej klasy pozycję baletu klasycznego, która słynie z wirtuozerii tanecznej, a tym samym wysokich wymagań wykonawczych. Wpisuje się również w artystyczne ambicje poznańskiego baletu, kładącego nacisk na swoją wszechstronność i znajdowanie pomostu między repertuarem współczesnym i klasycznym, dając widzom możliwość poznania szerokiego spektrum, jakie oferuje w dzisiejszych czasach taniec i sztuka baletowa. Co najistotniejsze, Don Kichot to spektakl skierowany do szerokiego grona odbiorców, pełen hiszpańskiego kolorytu i poczucia humoru, który, mam nadzieje, będzie towarzyszył widzom jeszcze długo po obejrzeniu spektaklu - mówi Robert Bondara, kierownik Baletu Teatru Wielkiego.
Don Kichot to balet w trzech aktach i pięciu obrazach Ludwiga Minkusa, z librettem Mariusa Petipy na podstawie powieści Miguela de Cervantesa El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha. Spektakl łączy świat klasycznego tańca i folkloru, komizmu i powagi. Poznajemy w nim historię pięknej Kitri i zakochanego w niej Basilio, którzy spotykają zbłąkanego rycerza i jego nieodłącznego giermka. I chociaż wszyscy znamy ze szkolnych czasów historię Don Kichota i walki z wiatrakami, to twórcy najnowszej premiery powzięli za cel takie jej przedstawienie, by była ona atrakcyjna dla współczesnego odbiorcy.
- W pracy choreografa chętnie sięgam przede wszystkim po słynne klasyczne tytuły baletowe. Uważam, że z każdego, nawet klasycznego dzieła, można uczynić za sprawą kostiumów, choreografii czy scenografii spektakl atrakcyjny dla współczesnego widza. Zawsze staram się tchnąć w takie prace nieco świeżości tak, aby nie traciły oczywiście nic ze swojego klasycznego piękna (...) Z postacią Don Kichota pracuję jak z postacią literacką, obecną w całej opowieści. Don Kichot spisuje swoje pamiętniki, wybiera jedną ze szczególnie bliskich mu przygód. Głównymi jej narratorami są Kitri i Basilio, wykonujący niezwykle wymagające układy choreograficzne, przeplatane elementami komediowymi. Don Kichot szuka miłości i odnajduje ją w astrologii, można powiedzieć, że szuka swojej wyśnionej gwiazdy. Chciałbym, aby widzowie odnaleźli w spektaklu Don Kichot swoją miłość do tańca - mówi Michal Štípa, reżyser i choreograf.
Artysta ten, po ukończeniu szkoły baletowej w Brnie związał się z zespołem baletowym Teatru Narodowego w Brnie (NdB), którego w 2000 roku został solistą. Jego doświadczenie w repertuarze klasycznym jest bardzo duże. Występował m.in. w roli Księcia w Jeziorze łabędzim, Colina w Córce źle strzeżonej, czy Romea w Romeo i Julia. W sezonie 2004/2005 dołączył do zespołu baletowego praskiego Teatru Narodowego, gdzie najpierw został solistą, a potem pierwszym solistą. "Szlachetny wygląd, idealne i wdzięczna ekspresja umiejscawiają Michala Štípę w kategorii danseur noble - czytamy w zapowiedzi.
Za kostiumy i dekoracje do Don Kichota odpowiada z kolei Aleš Valášek. Jest autorem projektów do ponad 100 produkcji - w różnych gatunkach i na różną skalę - od teatru alternatywnego po operę, teatr muzyczny i film, od teatru dla dzieci po wielkoformatowe projekty operowe. W portfolio Aleša Valášeka znajdują się projekty do spektakli baletowych i operowych, jak m.in.: Giselle i Bajadera, Carmen i operetka Polska krew, Włoszka w Algierze, czy Jezioro łabędzie. W 2018 roku, wraz z Alainem Boublilem, zaprojektował kostiumy do niemieckojęzycznej premiery broadwayowskiego musicalu An American in Paris w reżyserii Nicka Winstona. Jego najnowszym projektem jest Titanic - broadwayowski musical dla Landestheater Linz. Ten rok przyniesie mu z pewnością kolejne sukcesy - zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych kostiumami do produkcji musicalu Dźwięki muzyki w reżyserii Francesca Zambello.
Podczas premiery i kolejnych pokazów wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w styczniu 2022 roku przez Orkiestrę Sceny pod Pegazem pod batutą kierownika muzycznego Grzegorza Wierusa. Wśród solistów zobaczymy m.in. Pawła Kromolickiego (Don Kichot), Andrzeja Płateka (Don Kichot II), Massimiliano Romano i Sergio Chinniciego (Sancho Pansa) oraz Yukino Tamai (Kitri / Gwiazda Wieczorna).
Aleksandra Kujawiak
- Don Kichot
- reżyseria i choreografia: Michal Štípa
- premiera: 4.03, g. 19
- także: 5.03, g. 19 i 6.03, g. 18
- Aula Artis
- bilety na premierę: 70-80 zł
- bilety na pozostałe spektakle: 43-50 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022