Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

Mechanizmy zniewolenia

Kolejna w sezonie jubileuszowym premiera w Teatrze Nowym to współczesny komediodramat Jednooki król Marca Crehueta, konfrontujący dwie przeciwstawne postawy: kontestatora politycznej rzeczywistości i stróża prawa. W roli reżyserki debiutuje wybitna aktorka poznańskiej sceny, Antonina Choroszy.

, - grafika artykułu
fot. Jakub Wittchen

To miała być przyjemna kolacja, spotkanie po latach dwóch przyjaciółek, Lidii i Sary. Kiedy jednak okazuje się, że mężem pierwszej jest policjant, a drugiej aktywista, który niedawno stracił oko podczas demonstracji - atmosfera gęstnieje. A zagęści się jeszcze bardziej, kiedy wyjdzie na jaw, że gumowy pocisk w stronę manifestującego wystrzelił siedzący naprzeciwko mąż gospodyni... Marc Crehuet - współczesny hiszpański dramaturg, reżyser i scenarzysta seriali telewizyjnych, koncentruje się na sytuacji człowieka w obliczu kryzysu tradycyjnych wartości i poszukiwania stałych punktów w czasach radykalnych zmian społecznych i politycznych. Jednooki król to rozpisana na cztery postaci czarna komedia o zderzeniu dwóch nieprzystających do siebie politycznie światów.

- Wiele lat temu obejrzałam na kanale HBO film Jednooki król - mówi reżyserująca dramat, a debiutująca w tej roli Antonina Choroszy, aktorka Teatru Nowego. - Bardzo mi się spodobał z różnych względów. Pierwsza moja myśl była taka, że to znakomity materiał dla teatru. Kilka dni chodziła mi po głowie historia w nim zawarta. Zastanawiałam się, jak wspaniale niektórzy twórcy w kameralny sposób mówią o globalnych problemach. Po kilku kolejnych latach odkryłam przez przypadek, że film jest ekranizacją sztuki teatralnej o tym samym tytule. Marc Crehuet napisał ją i wystawił w teatrze w Hiszpanii, a potem przeniósł na ekran. Kolejnym odkryciem było to, że istnieje polskie tłumaczenie tego dramatu. Beniamin Bukowski zrobił kilka lat temu performatywne czytanie w TR Warszawa. Dlatego kiedy dyrektor Piotr Kruszczyński zaprosił mnie do reżyserii w Teatrze Nowym, od razu pomyślałam o Jednookim królu - opowiada.

Dlaczego uznała, że warto wystawić ten dramat? - Mimo upływu lat tematy poruszane w sztuce Crehueta są nadal aktualne, a nawet powiedziałabym, że jeszcze boleśniej aktualne. To współczesna tragikomedia o tematyce społecznej z przesłaniem o zasięgu globalnym. Problemy poruszane w niej dotyczą wszystkich ludzi na świecie, niestety również w Polsce. Nie chcę za wiele zdradzać przed premierą, powiem tylko, że Jednooki król bezkompromisowo przygląda się mechanizmom zniewalającym nas jako społeczeństwo - dodaje reżyserka.

Jak odnajduje się w roli reżysera? Dlaczego zdecydowała się stanąć "po drugiej stronie"? - Od kiedy ukończyłam wydział aktorski PWST, od wielu osób ze środowiska teatralnego słyszałam, że powinnam zająć się reżyserią teatralną. Nigdy jednak nie miałam śmiałości, by to uczynić. Śmiałość przyszła dopiero teraz, wraz z zaproszeniem ze strony dyrektora Kruszczyńskiego - tłumaczy. - Zanim jednak rozpoczęłam próby i wybrałam obsadę, poprosiłam dyrektora, by zapytał koleżanki i kolegów z Teatru, czy wyrażają zgodę na współpracę ze mną w roli reżyserki. Bez zaufania z ich strony nie wyobrażałam sobie podjąć się tego zadania - dodaje. W spektaklu wystąpią: Edyta Łukaszewska, Anna Toporski, Sebastian Grek, Andrzej Niemyt i Dariusz Pieróg.

Sylwia Klimek

  • Marc Crehuet, Jednooki król
  • reż. Antonina Choroszy
  • Teatr Nowy, Scena Nowa
  • premiera: 2.12, g. 19.30

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022