O Stelli Chen świadczy nie tylko główna nagroda Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Królowej Elżbiety. Skoro jednak koncert Filharmonii Poznańskiej nosi tytuł Zwycięzcy Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, warto wspomnieć o tym jednym z najbardziej prestiżowych i najstarszych konkursów muzycznych. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1937 roku i obejmowała wyłącznie skrzypków. Z czasem kategorie konkursowe mocno się rozszerzyły, umożliwiając udział w zmaganiach pianistom, kompozytorom, śpiewakom i wiolonczelistom. Muzycy z całego świata walczą o prestiżową nagrodę w konkursie, którego patronką jest królowa Elżbieta Belgijska (1876-1965). W życiorysie królowej Belgów, prócz świadectw silnej empatii i regularnej pomocy najbardziej potrzebującym, odnajdziemy miłość do muzyki.
Ostatnia skrzypcowa edycja konkursu należała właśnie do Stelli Chen. Artystka chwalona jest za "zjawiskową dojrzałość i pełne świeżości i spontaniczności, a jednocześnie przenikliwe emocjonalnie i dopracowane intelektualnie wykonania" ("The Jerusalem Post") oraz "śpiewną, acz pełną temperamentu... wyrazistą, choć przesyconą delikatnością prezentację Koncertu D-dur Czajkowskiego" ("Le Soir"). Według "La Libre", sztuka śpiewu przenika jej grę w każdym aspekcie.
Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami i w tak renomowanych salach koncertowych jak Kennedy Center czy Metropolitan Museum of Art. Oklaskiwano ją m.in. w Bhutanie, Jordanii, Izraelu, na Kubie i w Kolumbii. Gra na skrzypcach "Huggins" Stradivariusa z 1708 r. użyczonych przez Nippon Music Foundation.
Artystka podczas lutowego koncertu w Auli UAM wykona wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. To utwór pełen pozytywnej energii i harmonii, bardzo klasyczny, a przez to trudny dla wykonawców. Lekkość melodii, wirtuozeria, wartka narracja, pozorna prostota i bezpretensjonalność - wykonanie Koncertu Mendelssohna bez sentymentalnej maniery to duże wyzwanie dla wykonawców.
Tego wieczora usłyszymy także dwie Suity z Arlezjanki Georgesa Bizeta. Utwory, które zyskały drugie życie po fatalnej premierze pierwotnej wersji powstałej na potrzeby sztuki Alphonse'a Daudeta. Muzyka Bizeta dostosowana do formy suity zachwyca bogactwem instrumentacji, kolorystyki i brzmień inspirowanych śródziemnomorską atmosferą.
Orkiestrę poprowadzi Bassem Akiki, dyrygent pochodzenia libańskiego, który wykształcenie zdobywał w Wyższym Konserwatorium Muzycznym w Bejrucie, jednocześnie studiując filozofię na Lebanese International University. Ukończył także studia w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. Stanisława Krawczyńskiego) oraz w klasie dyrygentury prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2016 roku dyrygent znalazł się w gronie nominowanych do International Opera Award, a w 2018 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego dyrygenta.
Aleksandra Kujawiak
- Koncert Zwycięzcy Międzynarodowych Konkursów Muzycznych
- 11.02, g. 19
- Aula UAM
- bilety: 35-65 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022