Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Zwyciężczyni

"Konkursy są dla koni, nie dla artystów". Te słowa Béli Bartóka znają i cytują wszyscy sceptycy porównywań, rankingów i list przebojów świata muzycznego. W tym ja. Z drugiej strony liczba przesłuchanych godzin i zgryzionych z nerwów paznokci podczas ostatniej (i każdej świadomie przeżytej) edycji m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina ostro pokazują, że przekonania to jedno, a siła tych wydarzeń, to drugie. W lutym sceptycy oraz wielbiciele konkursów muzycznych będą mieli nie lada muzyczną gratkę.

, - grafika artykułu
Stella Chen, fot. stellachen.com

O Stelli Chen świadczy nie tylko główna nagroda Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Królowej Elżbiety. Skoro jednak koncert Filharmonii Poznańskiej nosi tytuł Zwycięzcy Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, warto wspomnieć o tym jednym z najbardziej prestiżowych i najstarszych konkursów muzycznych. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1937 roku i obejmowała wyłącznie skrzypków. Z czasem kategorie konkursowe mocno się rozszerzyły, umożliwiając udział w zmaganiach pianistom, kompozytorom, śpiewakom i wiolonczelistom. Muzycy z całego świata walczą o prestiżową nagrodę w konkursie, którego patronką jest królowa Elżbieta Belgijska (1876-1965). W życiorysie królowej Belgów, prócz świadectw silnej empatii i regularnej pomocy najbardziej potrzebującym, odnajdziemy miłość do muzyki.

Ostatnia skrzypcowa edycja konkursu należała właśnie do Stelli Chen. Artystka chwalona jest za "zjawiskową dojrzałość i pełne świeżości i spontaniczności, a jednocześnie przenikliwe emocjonalnie i dopracowane intelektualnie wykonania" ("The Jerusalem Post") oraz "śpiewną, acz pełną temperamentu... wyrazistą, choć przesyconą delikatnością prezentację Koncertu D-dur Czajkowskiego" ("Le Soir"). Według "La Libre", sztuka śpiewu przenika jej grę w każdym aspekcie.

Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami i w tak renomowanych salach koncertowych jak Kennedy Center czy Metropolitan Museum of Art. Oklaskiwano ją m.in. w Bhutanie, Jordanii, Izraelu, na Kubie i w Kolumbii. Gra na skrzypcach "Huggins" Stradivariusa z 1708 r. użyczonych przez Nippon Music Foundation.

Artystka podczas lutowego koncertu w Auli UAM wykona wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. To utwór pełen pozytywnej energii i harmonii, bardzo klasyczny, a przez to trudny dla wykonawców. Lekkość melodii, wirtuozeria, wartka narracja, pozorna prostota i bezpretensjonalność - wykonanie Koncertu Mendelssohna bez sentymentalnej maniery to duże wyzwanie dla wykonawców.

Tego wieczora usłyszymy także dwie Suity z Arlezjanki Georgesa Bizeta. Utwory, które zyskały drugie życie po fatalnej premierze pierwotnej wersji powstałej na potrzeby sztuki Alphonse'a Daudeta. Muzyka Bizeta dostosowana do formy suity zachwyca bogactwem instrumentacji, kolorystyki i brzmień inspirowanych śródziemnomorską atmosferą.

Orkiestrę poprowadzi Bassem Akiki, dyrygent pochodzenia libańskiego, który wykształcenie zdobywał w Wyższym Konserwatorium Muzycznym  w Bejrucie, jednocześnie studiując filozofię na Lebanese International University. Ukończył także studia w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. Stanisława Krawczyńskiego) oraz w klasie dyrygentury prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2016 roku dyrygent znalazł się w gronie nominowanych do International Opera Award, a w 2018 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego dyrygenta.

Aleksandra Kujawiak

  • Koncert Zwycięzcy Międzynarodowych Konkursów Muzycznych
  • 11.02, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 35-65 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022