Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Pamięci Maestra

Mija już rok odkąd nagle odszedł Gabriel Chmura. Wybitny dyrygent przez lata był dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki, z którego zespołem wypracował wysoki poziom artystyczny. Poznańska opera chce uczcić pamięć tak ważnej dla siebie postaci w najlepszy możliwy sposób - ulubioną muzyką Maestra.

, - grafika artykułu
fot. materiały Teatru Wielkiego

Gabriel Chmura związał się z Teatrem wielkim w 2012 roku, a osiem lat jego kierownictwa operową orkiestrą przyczyniło się do znacznego rozwoju tej instytucji. Dzięki jego staraniom poznaniacy oraz przyjezdni mogli zapoznać się z dziełami rzadziej pojawiającymi się w repertuarach polskich teatrów, takimi jak Falstaff i Macbeth Giuseppe Verdiego, Jenufa Leoša Janáčka, Paria Stanisława Moniuszki czy Parsifal i Śpiewacy Norymberscy Richarda Wagnera. Był również propagatorem muzyki Mieczysława Weinberga. Prowadził swoją działalność nie tylko w Polsce, ale również w wielu miejscach za granicą.

Program wtorkowego koncertu obejmuje I koncert skrzypcowy g-moll Maxa Brucha oraz Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa. Bruch był niemieckim kompozytorem drugiej połowy XIX wieku, a koncert g-moll jest zdecydowanie jego najpopularniejszym dziełem, które cieszyło się powodzeniem już od pierwszych chwil po powstaniu. Co zaskakujące, zainteresowanie utworem irytowało samego kompozytora - w swoich zapiskach żalił się, że nikt nie interesuje się innymi jego kompozycjami.

Z kolei Ein deutsches Requiem Brahmsa - skądinąd ulubione dzieło Gabriela Chmury - również przysporzyło pewnych zmartwień swojemu twórcy. Jego nazwa nasuwa skojarzenia z narodowym przesłaniem, chociaż jedynym niemieckim elementem tej kompozycji jest wyłącznie język użytych tekstów. Intencją Brahmsa było stworzenie utworu będącego refleksją nad przemijalnością, nie chciał jednak powielać w tym celu szablonowego tekstu łacińskiej mszy za zmarłych. Znany ze swego przywiązania do tradycji kompozytor podszedł do Requiem w sposób zupełnie nowatorski wybierając jako tekst fragmenty Biblii w języku niemieckim, lecz zupełnie pozbawione silnych odniesień do chrześcijańskich prawd wiary czy liturgii. W ten sposób powstało dzieło o charakterze uniwersalno-duchowym - nic dziwnego że Brahms miał później wspomnieć, iż powinien był nazwać swoją kompozycją nie niemieckim, lecz ludzkim requiem.

Na tę okazję do Auli UAM zostali zaproszeni wybitni wykonawcy. Skrzypek Boris Bolkin, wieloletni przyjaciel Gabriela Chmury, wykona partię solową w koncercie Brucha. Solistami w Niemieckim Requiem będą baryton Dario Solari - znany publiczności z wykonania partii tytułowej w Macbethcie Verdiego, oraz sopran Ruslana Koval - kreatorka roli Hanny w Strasznym Dworze, która niedawno nawiązała stałą współpracę z Teatrem. Solistom towarzyszyć będzie chór oraz orkiestra Teatru Wielkiego, a nad całością będzie czuwać przy pulpicie goszczący po raz pierwszy w Polsce angielski dyrygent Justin Brown. Koncert poprowadzi dyrektor Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie Andrzej Seweryn.

Kamil Zofiński

  • koncert Pamięci Maestra Gabriela Chmury
  • Justin Brown, Boris Bolkin, Dario Solari, Ruslana Koval, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
  • 23.11, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 60 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2021