Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Muzyka mitu

Owidiuszowska historia mitu o Narcyzie i Echo niejednokrotnie stanowiła punkt wyjścia dla artystów kolejnych stuleci. Nie sposób nie odwołać się chociażby do obrazów Caravaggia Narcyz, czy Salvadora Dalego Metamorfoza Narcyza. Ta mityczna historia, była też punktem wyjścia dla muzycznych poszukiwań kompozytorskich. I tak Szymanowski poświęcił jej jeden ze swoich koncertów skrzypcowych, a Nikołaj Czeriepnin skomponował muzykę do baletu Narcyz i Echo, której koncertową wersję będzie można usłyszeć podczas czwartkowego koncertu symfonicznego w poznańskiej filharmonii.

, - grafika artykułu
Nicolas Altstaedt, fot. materiały prasowe

Pierwszą kompozycją, którą będzie można usłyszeć tego wieczoru będzie König Witichis' Werbung, epizod z opery Mataswintha pochodzącego z Szamotuł, z rodziny o polsko-niemieckich korzeniach kompozytora, pianisty i pedagoga Xavera Scharwenki. Choć niezwykłą popularność zdobył on jako autor Tańca polskiego es-moll, dzisiaj jego twórczość reinterpretuje się na nowo, chociażby dzięki badaniom jednego z poznańskich teoretyków muzyki - Mikołaja Rykowskiego, który temu artyście poświęcił jedną ze swoich ostatnich książek. Pod tajemniczym tytułem jego jedynej opery z 1894 roku, zdradzającej fascynację stylem Wagnera, kryje się postać i dramatyczne dzieje ostrogockiej arystokratki z VI wieku, bohaterki popularnej niegdyś powieści Felixa Dahna Bitwa o Rzym.

Część pierwszą tego wieczoru zakończy Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 Antonínego Dvořáka. Ten pełen romantycznych uniesień i niezwykłej wirtuozerii koncert od chwili swej premiery stał się pozycją ścisłego kanonu literatury na ten temat. Powstał dzięki wieloletnim namowom wirtuoza Hanuša Wihana, ponieważ wcześniej Dvořák wiolonczelę traktował nie jako instrument solowy, lecz stosowany głównie w grze orkiestrowej.

Drugą część koncertu otworzy kompozycja Nikołaja Czeriepnina Narcyz i Echo op. 40, czyli muzyka do baletu o tym samym tytule. Nikołaj Czeriepnin należał do uczniów Rimskiego-Korsakowa i jak wielu z nich przejął od swego mistrza szczególną wrażliwość na bogactwo orkiestrowych odcieni. Subtelny Narcisse et Echo został w sezonie 1911 nieco przyćmiony chronologicznie bliską, sensacyjną premierą Pietruszki Strawińskiego, lecz też pozostał zapamiętany dzięki kreacji Niżyńskiego oraz cudownej muzyce, która powraca również w koncertowej formie.

W najbliższy czwartek aulę UAM wypełnią nie tylko piękne dźwięki kompozycji przełomu XIX i XX wieku w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Na estradzie zaprezentują się również wyjątkowe osobistości. Orkiestrę poprowadzi Łukasz Borowicz, a partię wiolonczeli w koncercie solowym Dvořáka wykona Nicolas Altstaedt. Tego wieczoru zaprezentuje się również tenor Bartosz Gorzkowski oraz Poznański Chór Kameralny, za którego przygotowanie odpowiada Bartosz Michałowski.

Choć mit o Narcyzie i Echo należy traktować symbolicznie, nadanie mu charakteru muzycznego sprawia wrażenie nie tyle ilustracyjne, co raczej uniwersalne i niezależne od naszych czasów. Jak wiele odbić w tafli wody będziemy mogli usłyszeć tego wieczoru? Przekonamy się już w najbliższy czwartek.

Katarzyna Nowicka-Rynkiewicz

  • Koncert symfoniczny Narcyz i Echo
  • 27.01, g. 19
  • Aula UAM
  • bilety: 25-55 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022